• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

automatiskt halvljus

F

F.d. 29555

Guest
Har en importerad renault hymer och glömmer ibland att sätta på och stänga av lyset går det på nått enkelt sätt att få det automatiskt med nått relä
i så fall beskriv hur

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026
Sv: automatiskt halvljus

Skulle jag vara du så skulle jag istället montera dit Led DRL (varselljus) som tänds när du startar och släcks om du tänder halvljuset. Husbilen syns bättre i dagsljus och du får bättre laddning än om generatorn ska belastas av halvljuset.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Varför inte utrusta bilen med DRL varselljus istället?
Mvh. Klas
Det var en som var snabbare med sitt svar

F

F.d. 29555

Guest

är det svårt att installera varsel ljus ?

Pilote pacific

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
18002
Medlemskap
2025

Det är inte så svårt men olagligt om inte jag har fel,bilen måsta vara typgodtjänd med DLR
för att det skall vara lagligt.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Om bilen ÄR typgodkänd med DRL, SKALL dessa vara kopplade så att parkerings- och positionslyktor INTE LYSER tillsammans med DRL.

Om bilen INTE ÄR typgodkäänd med DRL, MÅSTE dessa vara kopplade så att parkerings- och positionslyktor LYSER tillsammans med DRL.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Och i inlägg # 30 i denna tråd ger Bo Göingberg på Transportstyrelsen samma svar som vi gav här ovan.

Alltså är det inte olagligt...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

På 2015 års Fiat Ducato lär det finnas automatisk avbländning från helljus till halvljus. Har någon fått det att fungera?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag monterade mina DRL på vår 2005:a och ingen anmärkning på besiktningen.

Vi skickade även samma fråga till samma "handläggare" på transportstyrelsen med lite mellanrum och fick 2 olika svar.

F

F.d. 29555

Guest

efter allt skriveri om varselljus ovan så är det nog bättre med automatiskt halvljus i alla fall från mekonomen ...

S

Staffan W

Guest

Vet inte om jag kommer från ämne, men förr i tiden fick man ju inte glömma att släcka ljuset när man parkerade bilen. Glömde man det var batteriet urladdat när man kom tillbaka. Efter att det hade hänt mig några gånger beslöt jag lösa problemet genom att koppla halvljuset till tändningen. (jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde). Det fungerade så att motorn inte stannade förrän man släckt ljuset.
En gång körde jag av vägen in på en pakeringsficka för att kolla på kartan. Stängde av motorn - men den fortsatte ju att gå. Eftersom jag bara skulle stå stilla i en minut brydde jag mig inte om det utan lät den gå.

Kan någon räkna ut vad som hände när jag körde ut från parkeringsfickan ??!!

Ledtråd: Det hade kunnat gå väldigt illa.

Staffan

S

Staffan W

Guest

Exakt!
Dessbättre kom det ingen bil när jag körde ut.
Änglavakt!

Staffan

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

På 2015 års Fiat Ducato lär det finnas automatisk avbländning från helljus till halvljus. Har någon fått det att fungera?

OT: Cadillac kom med just denna nyhet 1959, och den funkade.
Ifall Fiat kommer att få det att funka... klurigt :oops:

Toppen