• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatiska avluftningsventilen Alde 3020he

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Nån som har försökt laga en automatisk avluftningsventil till Alde 3020he.

Min läcker och får inte tag på en innan semestern.
Tänkte ta loss den och prova blåsa i den om det hjäper.
Så här ser den ut.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, är det inte bara en kula eller något som flyter och tätar när det är vatten högst upp i den, Och när det kommer en luftbubbla så faller kulan ner, luften går ut tills kulan åter flyter upp och tätar igen.
Vet inte, men det brukar bara vara något åt det hållet, och om det kommer lite skräp/kalk där det kall täta så kan i alla fall större varianter läcka lite retsamt och en rengöring brukar räcka.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej, är det inte bara en kula eller något som flyter och tätar när det är vatten högst upp i den, Och när det kommer en luftbubbla så faller kulan ner, luften går ut tills kulan åter flyter upp och tätar igen.
Vet inte, men det brukar bara något åt det hållet, och om det kommer lite skräp/kalk där det kall täta så kan i alla fall större varianter läcka lite retsamt och en rengöring brukar räcka.

M.v.h. JANKRO.
Ja så brukar dom vara uppbyggda. Jag har stängt ventilerna till många avluftare under årens lopp pga att de har läckt. Men det var på jobbet så de byttes helt enkelt ut.
Det är just oftast på glykol fyllda system som avluftarna oftare brukar läcka. Tex är ytspänningen lägre med glykol i systemet.
Är placeringen av avluftaren före (sugsidan) cirkulationspumpen kan det också bli fel.
Då kan luft sugas in i systemet via avluftaren. Det hela blir inte heller bättre av att cirkulationspumpar allt för ofta är för stora för systemen.

Visst kan det vara värt att testa om det går att rengöra avluftaren.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Jag lyckades få loss den från den idiotiska slangklämman. provade göra rent och vända upp och ner och blåsa för att se om den höll tätt men den gjorde den inte.
GH husvagnar i Ulrichamn hade en hemma så åkte ditt och hämtade en ny 599 kr.
Slangen som kom med var endast 50 cm och hade aldrig räckt ner till röret där över skotte ska rinna ut.
Så fick skarva den nya med den gamla, använde skruvnippel med gängor och skruvad ihop dem. (hoppas de håller tätt där men tanken är ju att det inte ska rinna nått nu)
Tänkte först använda den gamla slangen och nippeln men nippel var inte i samma dimission.

Har nu fyllt på glykol och lät 12 volts pumpen gå 5 min, har satt i gången värmen , bara att vänta och se!
 

Bilagor

  • IMG_8925.JPG
    IMG_8925.JPG
    415,5 KB · Visningar: 38
  • IMG_8926.JPG
    IMG_8926.JPG
    358,6 KB · Visningar: 37
  • IMG_8927.JPG
    IMG_8927.JPG
    369,8 KB · Visningar: 38
  • IMG_8928.JPG
    IMG_8928.JPG
    439,2 KB · Visningar: 41
  • IMG_8929.JPG
    IMG_8929.JPG
    497,1 KB · Visningar: 38

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle montera en liten kulventil före avluftaren, normalt finns det ingen luft i systemet som behöver släppas ut, kommer det vätska så stänger man kulventilen, för då fungerar inte avluftaren som tänkt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag skulle montera en liten kulventil före avluftaren, normalt finns det ingen luft i systemet som behöver släppas ut, kommer det vätska så stänger man kulventilen, för då fungerar inte avluftaren som tänkt.
Det finns alltid bunden luft i vattnet i ett värmesystem. En del luft frigörs när vattnet värms upp, ju högre temperatur ju mer frigörs och ansamlas i systemet. Jag tycker att det är en bra ide’ med en ventil före avluftaren, en felkälla mindre för eventuella läckor. En avluftare behöver vara placerad på en högsta punkten på tex ett rör annars gör den inte så stor nytta. Vad jag vet så är Aldes system öppna, öppet expansionskärl så där försvinner nog en del luft.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu är ju vätskan i våra husbilars värmesystem en stark glykol och inte kranvatten, så de borde inte avgå så många gaser i de aktuella temperaturer som råder, men luft kan komma in via expansionskärlet vid låg nivå, och även via en felande avluftare.
Även mitt Truma Aquaterm är öppet via exp.kärl.
 
Toppen