• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatisk P-skiva

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Krav på P-skiva tycker jag har ökat markant.
Ibland missar jag man infört krav på P-skiva på ställen man besökt tidigare.
Tänkte därför göra det lätt för mig genom att investera i en automatisk P-skiva (naturligtvis en som är godkänd i Sverige).
Någon som har erfarenhet, är dom tillförlitliga? batteritiden?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har en av den typ som säljs på Clas Olsson. Har haft den i många år och bytt batteri ett par gånger. Fungerar utmärkt men klarar inte byte somnar/vintertid så det får man fixa själv.
 

skogsnisse

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Flen
HBK-Nr
20632
Medlemskap
2024
AUTOPARKTIME 4 MARK 2 fungerar perfekt ställer om sig för sommar och vintertid. Batteritid ca 2 år enkelt byte.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Använder ni P-skiva utomlands läs på först, i Sverige ställer skivan starttid närmaste halvtimme framåt i tiden, detta är inte godkänt i alla länder utan aktuell p-tid gäller.
 

Jimmie Gull

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Varberg
HBK-Nr
36411
Medlemskap
2024
Krav på P-skiva tycker jag har ökat markant.
Ibland missar jag man infört krav på P-skiva på ställen man besökt tidigare.
Tänkte därför göra det lätt för mig genom att investera i en automatisk P-skiva (naturligtvis en som är godkänd i Sverige).
Någon som har erfarenhet, är dom tillförlitliga? batteritiden?
Jag har en sådan i min privata bil som jag köpte på Volvo. Batteritiden är inga problem och du får en tydlig signal när det är dags att byta. Batteritiden är minst ett år om jag kommer ihåg rätt...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Upptäcks det att P-skivan har rörlig tid så får ni en kontrollavgift, det får ni också om där finns två synliga P-skivor (eller annat som påvisar tiden)
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Krav på P-skiva tycker jag har ökat markant.
Ibland missar jag man infört krav på P-skiva på ställen man besökt tidigare.
Tänkte därför göra det lätt för mig genom att investera i en automatisk P-skiva (naturligtvis en som är godkänd i Sverige).
Någon som har erfarenhet, är dom tillförlitliga? batteritiden?
Noterar i Sthlm att krav på P-skiva minskar och istället ökar antalet Appar man ska använda när man parkerar,

Dessutom kraven ändras till exempelvis att max 1 besök i högst 3 timmar / dag. Dvs om du har ett ärende till exempel ICA på förmiddagen, så läses nummerskylten av automatiskt ( alternativt app )och man får stå i högst tre timmar gratis.
Om du däremot står en kvart, och kommer man på att man behöver komplettera dagens inköp senasre under dagen, och kör in igen, då debiteras man från första minut.
Så det gäller att man verkligen läser av infromationen om vilka regler gäller, där man parkerar.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
På denne side fra Bundesverkehrsamt er beskrevet hvordan en P-skive skal se ud i Tyskland. For eksempel kan man ikke bruge en P-skive som er godkendt i Danmark. Det skyldes at P-skiver i Danmark skal indstilles på næste 15 minutter og i Tyskland på næste have time. Danske "FS" godkendte elektroniske P-ure har derfor en funktion, så man kan flytte parkeringstidspunktet 15. minutter frem til næste halve time.

Der er også på siden en beskrivelse af hvad en elektronisk P-skive skal indeholde og hvad der er forbudt.


Og så skal du v ære opmærksom på at andre lande kan have andre regler.

(EU laver mange regler, men dette kunne godt bruge en standardisering)
 
Toppen