• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatisk omkopplare

F

F.d. 52943

Guest
Jag tänker installera automatisk omkopplare mellan gasolflaskorna - 2 st P11.
Fogas har en komplett inklusive regulator och slangar för 1750 kr inkl moms. Nackdelen är att det inte går att koppla någon fjärrindikator till denna modell.
Någon som har erfarenhet av denna?
 

Bilagor

  • skanna0005.jpg
    skanna0005.jpg
    301,1 KB · Visningar: 73
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Automatisk omkopplare

Vi har just låtit montera en Truma omkopplare komplett med crashsensor, alltså den stänger av gasen automatiskt om något händer. Krävs i Europa i många länder för att man skall få ha gas på när man kör. Apparaten kostade ca 1800 kr. Till det behövde jag också två slangar med stängventiler. Montera, provtryckt och klart 2800 kr. Perfekt och säkert. Rekomenderas.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Automatisk omkopplare

Vi har nyligen låtit installera Trumas gasolomkopplare DuoComfort (GTR51500-01) med defroster och fjärrindikator. Denna finns beskriven i KAMAs katalog sid 98.
Jag tror att att det är viktigt att få ett besked om när driftflaskan är tom. I annat fall riskeras att man står där med två tomma behållare.
V-backen :wink:
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Automatisk omkopplare

Hei.

Om dere går inn på den Svenske hjemmesiden til Truma finner dere det som behøves
for en sikker og velfungerende gassforsyning med full kontroll; www.truma.se

Har selv bestilt DuoControl CS med fjärrindikator, EisEx og fjärrbrytare. det er også
krocksensor som høyner sikkerheten ved bruk under fart.(Svorsk. :))

Lykke til:yes:

Hilsen Atle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Automatisk omkopplare

Vi har kollat på truma oxå. Fogas är ett alternativ eftersom vi har en tyskimportad HB med tyska kopplingar. Dessutom hänger reduceringsventilen i en 6 år gammal gummislang. Känner för att byta ut den sista slangbiten mot ett rör och därmed kanske oxå en svensk reduceringsventil så vi slipper övergångar mellansvensk och tysk standard.

Fogas alternativ verkar vara väldigt prisvärt med tanke på att både reduceringsventil och slangar ingår. Jag tror att vi kan leva med att gå ut och kolla då och då för att se om flaskan bytts. Någon som testat?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27875

Guest
Sv: Automatisk omkopplare

Är det någon som kollat efter omkopplare i utlandet, tex Tyskland, för att få ett bättre pris? Tips välkomna i så fall.

/Mikael
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk omkopplare

Är det någon som kollat efter omkopplare i utlandet, tex Tyskland, för att få ett bättre pris? Tips välkomna i så fall.

/Mikael
Sverige Tyskland
Truma DuoComfort 839:- 522:-
Truma Manöverpanel 1445:- 774:-
Truma SecuMotion 1020:- 495:-
Truma MonoControl CS 1195:- 729:-
Truma Duocontrol CS 1745:- 1089:-
Slang med ventil 469:- 261:-
Fjärravstängning 1535:- 702:-
Truma DuoControl ? 918:-

Obs Ungefärliga priser
+Frakt c:a 300:-
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Automatisk omkopplare

Jag tänker installera automatisk omkopplare mellan gasolflaskorna - 2 st P11.
Fogas har en komplett inklusive regulator och slangar för 1750 kr inkl moms. Nackdelen är att det inte går att koppla någon fjärrindikator till denna modell.
Någon som har erfarenhet av denna?
den tar större plats men jag upplever att den tömmer flaskan bättre än vad Truma gör.Åtminstone gör den det i min bil,kanske har jag fått en dålig Truma:p
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Automatisk omkopplare

Vi har kollat på truma oxå. Fogas är ett alternativ eftersom vi har en tyskimportad HB med tyska kopplingar. Dessutom hänger reduceringsventilen i en 6 år gammal gummislang. Känner för att byta ut den sista slangbiten mot ett rör och därmed kanske oxå en svensk reduceringsventil så vi slipper övergångar mellansvensk och tysk standard.

Fogas alternativ verkar vara väldigt prisvärt med tanke på att både reduceringsventil och slangar ingår. Jag tror att vi kan leva med att gå ut och kolla då och då för att se om flaskan bytts. Någon som testat?

När vi väl skulle byta föreslog installatören Trumas senaste med Crash Sensor. Men det visade sig att den inte fick plats - i vår Weinsberg sitter flaskorna innanför varandra i ett smalt utrymme. Så det fick bli Fogasvarianten enligt ovan.

Vi fick ingen instruktionsbok och undrar nu hur man gör när man bytt ut den tomma "yttre flaskan" och vill ha den tillbaks som primär (för att slippa byta den inre som kräver avsevärt mera arbete - måste demontera båda i så fall)?
:confused:
 
Toppen