• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatisk AC/Manuell??

F

F.d. 10627

Guest
Hej!

När vi beställde vår nya bil kunde vi ej få den med automatisk ac som på vår gamla bil utan endast manuell, vår handlare kunde ej förklara varför det inte gick o få.

Någon som har en ide?, mest nyfiken.

Vi bytte från Alkov till helintegrerad
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk AC/Manuell??

Låter ju konstigt på en sådan ny och dyr bil men skillnaden är väl skulle jag tro att den med AC körs ju komperssorn i intervall och skulle det bli för kallt får du kompensera med värme medans ACC har ju flera sensorer i kupén som känner av temperaturen och kompenserar själv genom att köra kompressorn i längre eller kortare intervaller .
Samt så är det ju oftast elektriskjustering av ventilationsspjällen med ACC medans det är mekanikjustering med AC .

På min personbil sitter även ett litet ventilationsgaller högt upp i mittkonsollen och där är den även en fläkt som suger in luft och känner av tempen .

Acc är ju lite mera komplicerat och i de flesta fallen så finns även OBD i klimadisplayen = man kan få upp felkoder och en massa annat kul som hastighetsmätare och hur mycket spänning det är till diverse utrustning och hur spjällen står , ex : OBD koder fr "nya" klimatanlggningen .
 
Toppen