Sv: Automat eller inte?
Har kört en Hobby 75TL 2012:a, 5ton, 177hp, aut-låda (enkelkopplingslåda), 3-axl i 5 säsonger nu, totalt ca 3.900 mil. Har tidigare bara haft man vxl-lådor i husbilarna men kört/provat på andras (motsvarande).
Kan för egen del konstatera att den kompletta Fiat drivlinan (motor/vxl-låda) fungerar helt perfekt och som förväntat, bla hög körkomfort och lägre bränsleförbrukning än motsvarande HB med manuell låda. Växlingar sker omärkligt vid optimala varvtal under normal HB-körning, en husbil är ju ingen racerbil (inte ens en vanlig p-bil) så därför har jag svårt att förstå en del inlägg. Vad kan man förvänta sig av en automatlåda i en tung bil, utöver det man får ut av denna motor-/växellådskombination?
Det man kan uppmärksamma är att denna aut-låda lär sig föraren om denne kör konsekvent och förutsägbart, vid byte av förare med helt olika körstilar så kan det bli lite virrigt till en början (vid förarbyten).
Ser inget negativt med att robotlådan är en mekanisk växellåda som med växlingsrobotar samordnat styrs ihop med motorn from 2012 års modeller. Det var styrelektronik och samordning motor/vxl-låda inkl motorns "andning" som genomgripande uppdaterades till 2012. Mekaniska "automater" sitter fö numera i de flesta moderna personbilar och benämns då DSG- alt dubbelkopplingslådor = i princip samma koncept som vår robotlåda - av många skäl typ bränsleförbrukning, komfort, mm. I personbilssvären disk ju inte om det är automat eller inte inte ens bra eller dåligt (bortsett fr VW's tidigaste DSG-lådor).
Har också en Volvo V40cc 2014 (1,5 ton) med liknande aut-vxl-låda som inte är så olik att köra, bortsett från 3 ggr högre vikt för husbilen (5 ton). Upplever autolådor positivt, förr skulle det alltid bli 2 svarta sträck i asfalten men den typen av körning hör inte hemma i dagens trafik och allra minst då i en husbil enligt min uppfattning.