• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Autoimmun sjukdom?

H

hianders

Guest
Det verkar finnas många medicinskt kunniga i vår klubb och som kanske kan förklara vad som menas med en autoimmun sjukdom. Jag har förstått att immunförsvaret kan angripa/angriper kroppens vävnader men hur?

Jag har själv Hypotyreose (ämnesomsättningen) som har med underfunktion i sköldkörteln att göra. Äter ju Levaxin och får så göra framöver. Vad jag kan känna är en viss ytömhet i händer och fötter men kan inte säga annars att jag märker någon påverkan.

Inger/fru hianders
:wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Autoimmun sjukdom?

Kanske kan du få lite svar ur bifogade dokument. Det är aningen svårläst om man inte har tålamod.
 

Bilagor

  • Östrogen ger påvisbara problem.doc
    76 KB · Visningar: 37
T

Teddi

Guest
Sv: Autoimmun sjukdom?

hej inger,,levaxin,, precis samma som bettan,,hon har ätit detta i över 20 år,,

ock det ledde till giftstruma,,bara ett antal år innan operation ledde detta till döden,,obotligt,,en förklaring till ditt ämne!!

men nu rullar de på,,det blev ju en operation till slut,,hon vägde bara 42 kg,,
inte mycke att krama inte,,

men nu gungar de rätt bra,,74kg,,:p

kram på dej dalatjejen!!:D:D:D
 
H

hianders

Guest
Sv: Autoimmun sjukdom?

Innan jag fick diagnosen Hypotyreos (underproduktion) 2010 i jan och därmed en ordentlig viktuppgång hade jag troligen Hypertyreos (överproduktion) kring 2007-08 eftersom jag var så mager. Det är såvitt jag förstått Hypertyreosen som kan orsaka giftstruma och därmed ev operation.

Tack vare Levaxin är livet ganska så normalt faktiskt.

Inger
 
T

Teddi

Guest
Sv: Autoimmun sjukdom?

så e de inger,,ja skrev 20 år,,operationen gjordes 87,,ock dessinnan hade hon bara magrat,,
ja justerar till 30 år,,
men denna medecin tas troligen livet ut,,med ständiga kontroller,,

allt gott. ni e så fina:D:D.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Autoimmun sjukdom?

Hej Inger.
Du kan läsa lite på denna site: Hypotyreos.
Hoppas detta kan vara till ngn nytta för din del!?
Med vänlig hälsning
Ulla
 
F

F.d. 24440

Guest
Sv: Autoimmun sjukdom?

hej
Immun blir man när kroppen via genomgången sjukdom(virus, bakterie) eller vaccination (tillfört försvagat smittämne) bildat specifika antikroppar mot detta ämne.
det gör att man har ett försvar när kroppen utsätts för samma smittämne igen. man blir då ej sjuk av samma virus eller bakterie. varje influenza är därför en ny variant. men man kan altså vaccineras mot denna.

på samma sätt blir man allergisk mot vissa ämnen från tex djur eller föda.
men då utlöses immunförsvaret med en reaktion via de befintliga antikropparna och man blir mer eller mindre sjuk av att kroppen attackerar och förgör det främmande ämnet.

Auto= själv/egen.
autoimun = allegisk mot sig själv. Reumatism är ett typexempel. psoriasis ett annat. vissa hypothyreoser beror på att kroppen har antikroppar som blockerar sköldkörtelns funktion. precis som att vissa typer av diabetes uppstår på samma sätt.
Bara för att man har hypothyreos betyder det inte att man har en autoimmun sjukdom.
Men om det är en autoimmun hypotyreos så kan det vara en del av en bredare autoimmunitet med bl.a. RA, psoriasis och artit (ledvärk) som delfenomen.

mvh
 
H

hianders

Guest
Sv: Autoimmun sjukdom?

Tack Jan-Olof Svärd! Intressant att veta att man är immun mot sig själv!! Vad skall detta sluta? Förintas man kanske? Jag vill minnas att min läkare, när hon ställde diagnosen 2010, sa att det var en autoimmun sjukdom. Nåväl, har agit nya prover i veckan för tsh (sköldkörteln och ämnesomsättningen). Hoppas att det är ok. Lite ledvärk känner jag av men har blivit succesivt bättre de senaste åren med Levaxin.

Inger
 
Toppen