• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Autel maxidas ds 708

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Äntligen tog man sig i kragen och gick och inhandla en riktig Obd2 felkods läsare . Som klarar av att läsa samtliga felkoder, och släcka dessa plus nolla av servicelampan . På 42 olika bilmärken.. alla europeiska , asiatiska och Gm , Ford & Chrysler. Det bästa med Autelen är att den läser Fiat Ducatomodellerna 230-244 & 250chassiet .. Så nu kan felkoderna börja lysa. förhoppningsvis knäcker man gåtorna.. Iallefall så är man en bra bit in på problemlösningarna ..Dom aktoriserade verkstäderna måste väl hata uppfinnarna som knäckte monopol jobben ...

Soliga hälsningar Håkan :twitcy:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Autel maxidas ds 708

Jag sitter med en sån framför mig också, vi köpte en till firman och det känns som en rejäl mackapär. :)

Än så länge tycker jag att den är lätt att förstå sig på och jag har släckt en airbaglampa och nollat serviceindikering och lite andra felkoder på två bilar och det gick som en dans.

Lite otur för mig bara att det inte fanns någon adapter till min mb sprinter, 900 spänn kostar kontakten jag behöver där jag normalt köper grejer.
På Ebay hittar jag dem för 100-150... kanske dags att lära sig hur det funkar att handla på ebay! :D

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.242
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Autel maxidas ds 708

Oseriöst folk använders samma verktyg för att manipulera maskinen.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Autel maxidas ds 708

Priset...tja, det beror hur man ser på saken, jämfört med Biltemas varianter så kostar den mer och jämför jag med Snap-on, Bosch eller rentav mercedes eget datorsystem så är den billig.

Återstår att se om den är prisvärd och se vad den klarar av, samt vad jag klarar av att göra med den.:)

mvh jocke
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Autel maxidas ds 708

Äntligen tog man sig i kragen och gick och inhandla en riktig Obd2 felkods läsare . Som klarar av att läsa samtliga felkoder, och släcka dessa plus nolla av servicelampan . På 42 olika bilmärken.. alla europeiska , asiatiska och Gm , Ford & Chrysler. Det bästa med Autelen är att den läser Fiat Ducatomodellerna 230-244 & 250chassiet .. Så nu kan felkoderna börja lysa. förhoppningsvis knäcker man gåtorna.. Iallefall så är man en bra bit in på problemlösningarna ..Dom aktoriserade verkstäderna måste väl hata uppfinnarna som knäckte monopol jobben ...

Soliga hälsningar Håkan :twitcy:
Slår ju inte Witechen... :wink:
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Autel maxidas ds 708

Jag sitter med en sån framför mig också, vi köpte en till firman och det känns som en rejäl mackapär. :)

Än så länge tycker jag att den är lätt att förstå sig på och jag har släckt en airbaglampa och nollat serviceindikering och lite andra felkoder på två bilar och det gick som en dans.

Lite otur för mig bara att det inte fanns någon adapter till min mb sprinter, 900 spänn kostar kontakten jag behöver där jag normalt köper grejer.
På Ebay hittar jag dem för 100-150... kanske dags att lära sig hur det funkar att handla på ebay! :D

mvh jocke
Till MB sprinter bör du ha "riktig" en multiplexer kabel.. inget Ebay hitte på.. Har testat lite billiga kablar.. och 7av10 funkar inte. Har byggt mycket egna adapter kablage, då blir det bra. :yes:
Kineserna vet inte riktigt från vilket håll de kall läsa siffrorna i kopplingsschemat på adapter kablagen och vilket stift som verkligen är 1 och vilket som är 16. och att 4,5 är jord och inte stift 6... osv osv.. :twitcy:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Autel maxidas ds 708

Tack Björn, erfarenheter från livets hårda skola uppskattas. :)
Jag har funderat på att byta ut mb:s lilla runda uttag med 14 stift mot ett vanligt obd, det borde gå om man får tag i rätt kabelskor, men det kanske ställer till det om jag åker till mercedes och vill att de ska göra nåt med sin dator och helt plötsligt kanske bilbesiktningen får för sig att koppla in sig om de de ser en kontakt de känner igen. Vi får se hur jag gör. :cool:

mvh jocke
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Autel maxidas ds 708

Tack Björn, erfarenheter från livets hårda skola uppskattas. :)
Jag har funderat på att byta ut mb:s lilla runda uttag med 14 stift mot ett vanligt obd, det borde gå om man får tag i rätt kabelskor, men det kanske ställer till det om jag åker till mercedes och vill att de ska göra nåt med sin dator och helt plötsligt kanske bilbesiktningen får för sig att koppla in sig om de de ser en kontakt de känner igen. Vi får se hur jag gör. :cool:

mvh jocke

Jag har gjort en egen kabel till mercedes, då kina sladden inte var rätt kopplad. Dock kommer jag bara in i Dieselsystemet, inte sprint-shift lådorna eller ABS SRS... Men löser förhoppningsvos det också snart.. Hojtar till då. Så kan du få kopplingsschema. :yes:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Autel maxidas ds 708

Det låter jättebra och det vore toppen att kunna komma in i de systemen.
Vi testade autelen på en nyare sprinter idag (906) och vi lyckades göra det vi skulle men vi kom inte in i motorstyrningssystemet, men det kanske är mercedes som lyckats hindra det. :confused:

mvh jocke
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Autel maxidas ds 708

Det låter jättebra och det vore toppen att kunna komma in i de systemen.
Vi testade autelen på en nyare sprinter idag (906) och vi lyckades göra det vi skulle men vi kom inte in i motorstyrningssystemet, men det kanske är mercedes som lyckats hindra det. :confused:

mvh jocke

Annvänder den samma protokoll i dieselstyr som i ABS/SRS mm då? Merca ä lite specielle då jag uppfattar det som att dom kan skifta stift mellan diagnoserna (multiplexer) den kopplar upp mot alla dorn samtidigt, och man har lite svårt att veta vilket stift den komunicerar med just då. :confused:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Autel maxidas ds 708

Använder den samma protokoll i dieselstyr som i ABS/SRS mm då?

Vet inte, jag är urdålig på sånt här!:D
Men jag har också fått för mig att merca är speciella och den mb-verkstad jag har mycket med att göra påstår att bosch inte grejar så värst mycket i en mecedes av senare årsmodell. Fast det är klart,, de jämför ju med sina grejer som klarar av allt.

mvh jocke
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Autel maxidas ds 708

Vet inte, jag är urdålig på sånt här!:D
Men jag har också fått för mig att merca är speciella och den mb-verkstad jag har mycket med att göra påstår att bosch inte grejar så värst mycket i en mecedes av senare årsmodell. Fast det är klart,, de jämför ju med sina grejer som klarar av allt.

mvh jocke

Bosch KTS finns nog med den MB kabeln. Men inte många fler. Sånt här görs medvetet för att tjäna mer pengar på eftrermarknaden, då det idag är svårt för märkesverkstäderna att stå emot fristående verkstäder på många platser i landet, och i Europa. :)
 
Toppen