• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Auktoriserad

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Vad krävs för att en firma ska kunna kalla sig för auktoriserad för ett visst Märke?? Läste i en tråd här på forumet att Van-service i Umeå inte kände till vem som är den svenska generalagenten för Fiat och ändå är man eligt reklamen auktoriserad verkstad för Fiat

F

F.d. 27368

Guest
Sv: Auktoriserad

Enligt Fiat.se - Starting Page är inte van-service auktoriserad samt står inget på Van-service hemsida att dom är det utan det står att dom utför reparationer.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Enligt Fiat Professional är Umeå Van-service auktoriserad Fiatverkstad.. Men frågan var allmän. Hur o vem avgör om en firma är auktoriserad???????

F

F.d. 29925

Guest

I detta fall, precis som för alla andra biltillverkare, gäller nog att det är tillverkaren eller generalagenten som utfärdar en "auktorisation".

Skulle tro att en av förutsättningarna är att företaget och dess personal har deltagit i de "utbildningar" som brukar tillhandahållas för återförsäljare och märkesverkstäder.

Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

På de företag jag jobbat på är det generalagenten som bestämmer vilka verkstäder som är auktoriserade.
Det krävs att de håller ett visst lager av reservdelar, att de har specialverktyg och att personalen är utbildad.
Sedan brukar det finnas olika grader av auktorisation från de enklaste jobb som service od till avancerade jobb som automatväxellådor mm.

Toppen