• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att vara vänlig, ”bjuda till” eller att vara reserverad?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Vi har tydligen blivit alldeles ”för många” på eftertraktade turistorter i södra Europa. Vi ”saboterar” privat ekonomi & inhemsk levnadsstandard för många om man tittar på dagens protest-händelser i vissa populära turistorter och välbesökta turiststäder.
Jag minns min nyfikenhet om bra resmål där jag sög allt i mig om andras resor och erfarenheter. Det var så roligt att följa andras tips om favoritplatser som beskrevs i tidsskrifter, TV program och inte minst här på HBK. …och självklart ställde man upp och fortsatte i samma anda att bidra med egna upplevelser. Nästa steg blev att bidra även med koordinater till egna smultronställen vilket jag bittert ångrade i efterhand.
Tänkt dig att nästa gång vi besökte en av våra fina övernattnigsplatser på Österlen, då satt det ett P-förbud för husbilar/husvagnar vid infarten. Folk som bodde där var tydligen trötta på ”oss” av någon anledning och ville få bort oss från området. Tråkigt! Skulle jag hållit platsen för mig själv, eller…?
Tittar nu på vår camping i Spanien där det snart inte finns en ledig plats längre och undrar, är jag med och bidrar till att vi ”överbefolkar” vår egen plats genom att locka andra med hur bra vi har det där?
Tja, jag tror att det är dags att sluta sprida våra positiva upplevelser, har redan slutat helt med inlägg på FB och funderar nu på att lämna sociala medier helt och hållet. Kanske en onödig rädsla, kanske ålderstecken, ingen aning, men skönt är det inte att se ”turist” utvecklingen där många gamla dörrar successivt stängs.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har tydligen blivit alldeles ”för många” på eftertraktade turistorter i södra Europa. Vi ”saboterar” privat ekonomi & inhemsk levnadsstandard för många om man tittar på dagens protest-händelser i vissa populära turistorter och välbesökta turiststäder.
Jag minns min nyfikenhet om bra resmål där jag sög allt i mig om andras resor och erfarenheter. Det var så roligt att följa andras tips om favoritplatser som beskrevs i tidsskrifter, TV program och inte minst här på HBK. …och självklart ställde man upp och fortsatte i samma anda att bidra med egna upplevelser. Nästa steg blev att bidra även med koordinater till egna smultronställen vilket jag bittert ångrade i efterhand.
Tänkt dig att nästa gång vi besökte en av våra fina övernattnigsplatser på Österlen, då satt det ett P-förbud för husbilar/husvagnar vid infarten. Folk som bodde där var tydligen trötta på ”oss” av någon anledning och ville få bort oss från området. Tråkigt! Skulle jag hållit platsen för mig själv, eller…?
Tittar nu på vår camping i Spanien där det snart inte finns en ledig plats längre och undrar, är jag med och bidrar till att vi ”överbefolkar” vår egen plats genom att locka andra med hur bra vi har det där?
Tja, jag tror att det är dags att sluta sprida våra positiva upplevelser, har redan slutat helt med inlägg på FB och funderar nu på att lämna sociala medier helt och hållet. Kanske en onödig rädsla, kanske ålderstecken, ingen aning, men skönt är det inte att se ”turist” utvecklingen där många gamla dörrar successivt stängs.
Förstår din oro. Har skrivit inlägg här på HBK om just överturism och hur det negativt kan påverka lokalbefolkningens levnadsvillkor. Den största olägenheten är överetablering av turistbostäder, på kända och popolära orter. Fastighets-, bostads- och tomtpriser stiger så dramatiskt för etablering av turistbostäder, att lokalbefolkningen inte har råd att bo kvar. Gäller särskilt hotellboende, men också privat uthyrning, typ airbnb, ökar dramatiskt. På vissa orter i Spanien ransoneras vatten och el för lokalbefolkningen, till förmån för turismen. Spanien tog 2024 emot närmre 100 miljoner turister officiellt. Sen kan det vara nästan lika många till som hyr privat eller helt svart, vilket man inte har koll på. Den här ökningen drabbar också alltmer ställplatser, där man kommer med allt fler restriktioner. Campingplatserna klarar sig fortfarande lite bättre, för där blir beläggningen mer reglerad. Men det här ska vi ha respekt för, det kommer definitivt inte att minska!

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
1974 var året som vi var till RojasRojas. Denna minns jag ännu.
2020 var min sambo och jag första gången på "holmen".
2ggr utanför norden på många år. Vi kände direkt att vi sparar till en resa nästa vinter
men då kom ju pandemin så allt har ju stått stilla för oss i planeringarna och
nu kommer nästa bakslag.
Hatet.
Jag förstår deras problem men jag vill ju ha en vecka till av det som vi längtat efter i så många år.

Och jag tycker lite synd om mej själv och min familj som nyss fått möjligheten att resa
men vågar inte ta steget efter både pandemin och det "nya" med "hatet mot turister".
Jag gillar inte tanken att satsa pengar och livet på att kunna försöka koppla av en vecka
på "holmarna" om något mer än "bara" en regnig vecka skulle hända.
Vi kollar nog på en hemma semester istället när jag fyller år i vinter.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Läs gärna Tompas tråd från i vintras. Finns flera fördjupande inlägg.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
På väg hem efter tågluff till Italien där bland annat Rom och Cinque Terre besökts. Som ensam och ibland par....Har jag enbart blivit positivt bemött både vid boende i lägenhet/hotell , på restaurang, stränder och barer. Men de som verkligen förstör är kryssningspassagerarna som i stora horder likt jättelika dagisgrupper dyker upp överallt. Enligt min hyresvärd i Cinque Terre är de otroligt dåliga turister. De har " all inklusive " på sina båtar så de enda de möjligen gör är att köpa lite souvenirer eller nån drink.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Tanten ville till Ejendals i Falkenberg, heter det så?
I alla fall hon ville dit, så jag sa då kör vi upp på kvällen så vi är där när det öppnas dagen därpå.
När vi kommer upp vid 19 snåret så inser vi att det är fullt på deras ställplats som ju är -just det - gratis.
Ok, vi kör och ställer oss på en mycket fin naturplats vid en sjö över natten. Jag har inte något problem med det, mycket trevligare.
Vaknar upp på morgonen och tänker, fan vi kan ju ta Ullared, vi är ju uppe med tuppen och kommer att vara där när dörrarna slås upp kl.6.
Som sagt och gjort.
Efter att ha gynnat Handlaren med stort H lite så vänder vi kosan och kör mot Falkenberg och Ejendahls, heter det så?
I vilket fall, vi är där en kvart innan de öppnar kl.10
Och vad ser man, en ställplats som är halvfull eller halvtom hur man nu vill säga.
Det vill säga att hälften ville bara snylta på en gratis ställplats.

Jag personligen tycker att när ett företag engagerar sig och ställer upp med gratis ställplats som det i detta fallet gäller.
Så tycker jag att även om det inte skrivs på stora skyltar så bör väl den som är något intelligent begripa att företaget väntar sig något i gengäld, eller vill underlätta för de presumtiva besökarna.

När folk inte tänker längre så, blir det som det vi börjar uppleva överallt just nu.
Snyltare har alltid funnits.
Men inte som idag.
Men jag tror att det vänder. Jag är optimistisk.
Det kommer att bli en ny trend. En innegrej.

Många är de som aldrig har upplevt den där "Vi" känslan. En gemenskap med respekt och ödmjukhet för varandra.
Man ser det överallt, eldsjälar i föreningar blir allt ovanligare när de gamla fasas ut, naturligt.
Kvar blir alla de som tänker.
Varför göra jobbet när någon annan kan göra det? Eller de som tjurar för att de inte alltid får som de vill. De går hem och känner sig kränkta.
Sen snyltar de och klappar sig själv på axeln och säger - det här gjorde vi bra!

En liten tanke bara. (dagens ransonering)
Tror jag ska ta en :msn_beer:

Not.
Tanten var inne och shoppa lite, så hon fick som hon ville. (igen)

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Engelssons! Det står också att det är en ställplats utan toalett och att butikens toalett är till för kunderna.
Engelssons har ju en del som man alltid behöver såsom strumpor, kepsar , underkläder m.m. Något av detta borde alla som utnyttjar ställplatsen kunna köpa då stödjer man ju verksamheten och kan med gott samvete nyttja toalett!

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025
Jag fattar inte hur man kan välja en offentlig toalett före sin egen i husbilen som kostat många tusentals kronor, mycket märkligt.
Eller är det så att man tagit fram husbilar idag utan toalett för svenskar :msn_wall:
Roligt att du tar upp det med användandet av toaletten i husbilen. Vi har träffat husbilsägare som blir förvånade av att vi både duschar och använder husbilens utrustning. Vi lagar även mat och diskar i bilen När man på morgonen ser folket som med bestämda steg går mot toan för att sätta sig på en holk uppvärmd och med bromsspår i botten då är det skönt med egna faciliteter.

bianca.van.diesel

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40436
Medlemskap
2025
Tanten ville till Ejendals i Falkenberg, heter det så?
I alla fall hon ville dit, så jag sa då kör vi upp på kvällen så vi är där när det öppnas dagen därpå.
När vi kommer upp vid 19 snåret så inser vi att det är fullt på deras ställplats som ju är -just det - gratis.
Ok, vi kör och ställer oss på en mycket fin naturplats vid en sjö över natten. Jag har inte något problem med det, mycket trevligare.
Vaknar upp på morgonen och tänker, fan vi kan ju ta Ullared, vi är ju uppe med tuppen och kommer att vara där när dörrarna slås upp kl.6.
Som sagt och gjort.
Efter att ha gynnat Handlaren med stort H lite så vänder vi kosan och kör mot Falkenberg och Ejendahls, heter det så?
I vilket fall, vi är där en kvart innan de öppnar kl.10
Och vad ser man, en ställplats som är halvfull eller halvtom hur man nu vill säga.
Det vill säga att hälften ville bara snylta på en gratis ställplats.

Jag personligen tycker att när ett företag engagerar sig och ställer upp med gratis ställplats som det i detta fallet gäller.
Så tycker jag att även om det inte skrivs på stora skyltar så bör väl den som är något intelligent begripa att företaget väntar sig något i gengäld, eller vill underlätta för de presumtiva besökarna.

När folk inte tänker längre så, blir det som det vi börjar uppleva överallt just nu.
Snyltare har alltid funnits.
Men inte som idag.
Men jag tror att det vänder. Jag är optimistisk.
Det kommer att bli en ny trend. En innegrej.

Många är de som aldrig har upplevt den där "Vi" känslan. En gemenskap med respekt och ödmjukhet för varandra.
Man ser det överallt, eldsjälar i föreningar blir allt ovanligare när de gamla fasas ut, naturligt.
Kvar blir alla de som tänker.
Varför göra jobbet när någon annan kan göra det? Eller de som tjurar för att de inte alltid får som de vill. De går hem och känner sig kränkta.
Sen snyltar de och klappar sig själv på axeln och säger - det här gjorde vi bra!

En liten tanke bara. (dagens ransonering)
Tror jag ska ta en :msn_beer:

Not.
Tanten var inne och shoppa lite, så hon fick som hon ville. (igen)
Kan ju ha varit även folk som redan varit inne och shoppat en lång dag, som nu vilat sig upp för att kunna åka tidigt på morgonen? Eller så kände jag iallafall efter Ullared :D. Fick ta en natt till på Ullareds ställplats då det var svettigt att shoppa hela dagen och orkade inte ens tänka på vart man ska innan man vilat en natt :)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Det stämmer bra med din upplevelse hos Engelsons. Park4Night har den parkeringen inlagd och då är det inte handel som gäller i första hand

Toppen