• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att Välja rätt Tv / Monitor till Husbilen idag?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hur väljer man rätt TV / Monitor till husbilen ?

Har idag som många andra en LTC, som fungerar, men är så slö, kanske en aning förlegad i teknik.
Ljudet är inte det bästa.
Långsam.
Inbygg DVD (onödigt)

Finns det tv / monitor som är tunn, uttagen ,nedåt och inte bakåt, 12v, "smart-tv", Wifi-direct osv i storlek runt 22-29 tum idag?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg ser meget lidt TV i husbilen. Det kan måske være en vigtig håndboldkamp, men ellers ikke. Jeg havde et TV i min første husbil, men nu har jeg ikke noget TV. Jeg anvender streaming på hustruens Samsung Tablet med et data simkort fra danske Yousee, der virker i hele Europa.

Hvis jeg eventuel skulle købe en større skærm, så ville jeg vælge at købe en router med data simkort og en skærm/monitor der kan samarbejde med routeren om streaming.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Samsung har en intressant monitor med högtalare, med smart-tv och en enklare inbyggd dator som hanterar Word, excel etc från ett trådlöst tangentbord. Vet dock ej om den funkar med 12v. Vi får inte in en 27” på vår ”TV-plats”, så jag slutade kolla upp dess egenskaper.
men det hade varit ultimat för mig att kunna använda TVn som monitor också.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hur väljer man rätt TV / Monitor till husbilen ?

Har idag som många andra en LTC, som fungerar, men är så slö, kanske en aning förlegad i teknik.
Ljudet är inte det bästa.
Långsam.
Inbygg DVD (onödigt)

Finns det tv / monitor som är tunn, uttagen ,nedåt och inte bakåt, 12v, "smart-tv", Wifi-direct osv i storlek runt 22-29 tum idag?
Hej
Enligt mig om du ska ha det bästa,


Ända nackdelen är priset.
Annars, bra ljud, bra bild och trevliga funktioner och alla går på 12volt. Så du slipper krångliga lösningar med omvandlare och liknande.
Finns även med soundbar och möjlighet att koppla upp för bra bioljud. Hymer har denna tv, när du väljer multimedia paketet.
Mvh Per
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hur väljer man rätt TV / Monitor till husbilen ?

Har idag som många andra en LTC, som fungerar, men är så slö, kanske en aning förlegad i teknik.
Ljudet är inte det bästa.
Långsam.
Inbygg DVD (onödigt)

Finns det tv / monitor som är tunn, uttagen ,nedåt och inte bakåt, 12v, "smart-tv", Wifi-direct osv i storlek runt 22-29 tum idag?
Det satt en ny LTC smart-TV i vår husbil när vi bytte för drygt ett år sedan. Den åkte snabbt ut och ersattes av vår gamla Andersson. LTC har som sagt "smart-TV". Trots att den är ganska ny, är den fruktansvärt slö och dessutom kunde den inte hantera den app vi använder mest, Allente. Deras support är riktigt tradig!

Andersson med en Chromecast funkar faktiskt klockrent på 12 volt! Den har skakat med oss i många år!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det satt en ny LTC smart-TV i vår husbil när vi bytte för drygt ett år sedan. Den åkte snabbt ut och ersattes av vår gamla Andersson. LTC har som sagt "smart-TV". Trots att den är ganska ny, är den fruktansvärt slö och dessutom kunde den inte hantera den app vi använder mest, Allente. Deras support är riktigt tradig!

Andersson med en Chromecast funkar faktiskt klockrent på 12 volt! Den har skakat med oss i många år!
Då hade du nog samma som jag felköpte, en LTC med gamla Android-tv 7, hopplöst slö i menyerna och går inte att uppdatera till senaste Android, min andra " osmarta" LTC funkar dock mycket bra, kör den med en chrome cast.

Men Alphatronics blev jag nyfiken på som även har soundbar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Då hade du nog samma som jag felköpte, en LTC med gamla Android-tv 7, hopplöst slö i menyerna och går inte att uppdatera till senaste Android, min andra " osmarta" LTC funkar dock mycket bra, kör den med en chrome cast.
LTC 2021 med Android 9. Men annars som du skriver.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag satte i nya versionen av chromecast. Snabbt och enkelt även att installera appar.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.271
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Menar du Chromecast Ultra, eller har det kommit en nyare?
Vet i tusan vad den heter men det finns 2 modeller för hur mycket upplösning du vill ha, en liten separat fjärrkontroll. Funkar hur som helst bra. Köptes för ca 6 månader sedan och jag köpte den billigaste.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ett alternativ kan vara att strunta i TV:n helt och istället använda en bärbar dator som körs över Wifi, tycker man att skärmen blir för liten kan man koppla in en extern bildskärm till datorn.
Det är mer än 10 år sedan som vi tog ut TV:n från husbilen och vi har aldrig saknat den, de gånger som vi vill se något så blir det över datorn.
Sen finns det naturligtvis personer med andra behov men för dem som inte ser på TV så mycket kan detta vara ett gångbart alternativ
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Ett alternativ kan vara att strunta i TV:n helt och istället använda en bärbar dator som körs över Wifi, tycker man att skärmen blir för liten kan man koppla in en extern bildskärm till datorn.
Det är mer än 10 år sedan som vi tog ut TV:n från husbilen och vi har aldrig saknat den, de gånger som vi vill se något så blir det över datorn.
Sen finns det naturligtvis personer med andra behov men för dem som inte ser på TV så mycket kan detta vara ett gångbart alternativ
Nu satt det en Tv i husbilen när vi köpte den, och har kikat på monitorlösning med, men komit fram till att det i så fall hade varit smidigare med en kombinerad TV/Monitor.
När vi köper en ny husbil, så kommer Tv'n väljas bort.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu satt det en Tv i husbilen när vi köpte den, och har kikat på monitorlösning med, men komit fram till att det i så fall hade varit smidigare med en kombinerad TV/Monitor.
När vi köper en ny husbil, så kommer Tv'n väljas bort.
Söker med ljus och lyckta efter en monitor som kan drivas med 12v med fästplatta bakom

Hjälp önskas.
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Eventuellt kan Asus ZenScreen vara ett alternativ?
Vi funderar på en sån både för att kunna titta på TV men också för att kunna ha dubbla skärmar om jag vill jobba i husbilen. Nån version verkar ha fästplatta också...
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Hur väljer man rätt TV / Monitor till husbilen ?

Har idag som många andra en LTC, som fungerar, men är så slö, kanske en aning förlegad i teknik.
Ljudet är inte det bästa.
Långsam.
Inbygg DVD (onödigt)

Finns det tv / monitor som är tunn, uttagen ,nedåt och inte bakåt, 12v, "smart-tv", Wifi-direct osv i storlek runt 22-29 tum idag?
Beträffande ljudet kan du lösa detta med en lite Bluetooth-enhet, som du parkopplar till radion (om denna har Bluetooth) eller annan Bluetooth-högtalare. Finns hos Kjell att köpa för ca 700 kr. Har en liknande sedan många och den funkar fint. Den sänder i stereo.
Koppla in enheten i TV'ns högtalarutgång.

1705227631805.png
 
Toppen