Sv: Att skaffa en Batterimätare?
Hej på Er.
Hade ingen aning att det blir så mycket svar och en liten debatt.Man lär sig så länge man lever.Har man en husbil då vill man att den fungerar nästan till 100%.Hittills hade jag en solpanel på 90 W ,en gel batt.på 115 Ah och 2st(syre) Varta a 75 Ah.Alla var ihopkopplade ( en Tystor 10 )hade en roll att ladda husdelen och efter omkopplingen (manuell )laddade den två stycken a 75 Ah startbatteri.Det funkade ganska bra men för två års sedan blev det brist vara på Ah.Det var trasiga kolvar i generator som spökade.
Det var att köra till närmaste stolpe och ladda (det tag nästan 3 dygn)
att lada alla batterier.Så efter den läxan började jag granska lite närmare 12V system.
Idag uppgraderade jag Tystor 10 med en ny kretskort och med en Septor
12300 DUO kopplade ihop ( bostads del batteri /ej gel,dem ska vara ej kopplade med vanlig syra batteri/och start batteri) Den kopplingen ska sköta sig själv.Septor ser till att först ladda den batteribank som behöver som mest energi och sedan kopplar automatisk till den andra batteribanken.
Gel batteriet måste jag koppla manuellt,en ytterligare Septor skulle fixa galant en tredje batteribank med för dem pengarna kan jag köpa en Batteri mätare .Solpanelen och Gel batteriet trots sina 20 år fungerar fortfarande.
Solpanelen ger ca 3A dvs. ca 36W,så den för hänga ett tag till men med en ytterligare på 130W då borde det räcka .Gel batteriet ska försörja vänstra sidan av husbilen dvs bara belysning och får den svagare solpanelen att ladda upp.
Nu ska jag summera den långa beskrivningen och frågar Håkan (expert)
om jag tänker rätt eller är ute och cyklar.
Hos AWIMEX hittade jag en annan Batterimätare som heter 600-DCM.
Nu är frågan vilken ska man välja. Troligen som att tex välja mellan en Mersa , Audi eller BMW.
Tack för alla svar.
Mvh

Perrovski