• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att se svensk TV i utlandet

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Fungerar Slingbox när man har trådlös mobil 4g rauter hemma? och att vi har ingen digibox till kabel tv..kort modulen/kortet sitter i TV: n

En trådlös 4g router fungerar utmärkt, om den klarar obegränsat med trafik. Normalt finns detta bara hos fasta anslutningar. Men vi har ett Telenor 4g abonnemang på jobbet med obegränsad trafik, kanske har du det oxå?

Slingboxen är en burk som behöver en "insignal", oftast via kabel. En Boxerburk blir utmärkt och den få man ju gratis om man skriver på för en period. Hälsar Björn
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Vad anser du är ett minimi krav hemma? Björn o Lena skrev att ADSL med 1Mb/s fungerar bra hemma.

Detta är två olika saker.
ADSL med 1Mb/s fungerar bra hemma. Slingboxen kräver inte mer, för att ge en bra bild. Har man boxen hemma hos dig själv så finns ju ingen annan inne som belastar... Men vem har bara 1mb/s! Alla har väl minst 10? Detta är inget kritiskt!

Dessutom måste man ju koppla in Slingboxen på sin egen mottagare, annars funkar ju inte fjärrkontroll etc...

Om det kommer nya Slingboxmodeller så tillför de inget. Redan idag så finns det modeller med HD, inspelning, USB o kameraingångar etc. För vardagslivet så tillför de inget. De enklaste fungerar lika bra, hälsar Björn
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

"Om jag har förstått det rätt pratar vi om Hidemyass och då behövs ingen Slingbox. Annars måste jag ha ? Har padda och pc med router och extern antenn i husbilen vilket borde fungera. Där hemma måste jag ha Slingbox , fast dator och TV. Hur kopplar jag mellan dator och TV ?"

Hidemyass är inget jag vill kommentera.
Har du en Slingbox hemma så kopplas den inte mot datorn eller TVn.

Slingboxen hämtar en signal från en burk(boxer, Canal digital, viasat el likn) sedan kopplas den vidare mot internet, vanligen med kabel. En liten sladd med IR sändare på, sätts framför mottagarboxens mottagare för fjärrkontrollen.

Samtidigt skapar man ett konto hos Slingbox.com. Dessa inloggningsuppgifter används när man ansluter med valfri utrustning, från valfri plats.

Inte alls så knepigt som det kan verka, hälsar Björn
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Välj den där supertunna som säljs på rulle om 5000 meter...

I bilen väljer vi att ansluta till ett befintligt Wi-Fi-nätverk, när så är möjligt. Campingar, Ställplatser, McDonalds mfl brukar ha bra anslutning. Annars får man ha ett mobilt bredband som klarar ordentligt med trafik. Jämfört med parabol så är det ändå enklare o mycket billigare, hälsar Björn

Jag har husbil, så att parkera på McDonalds parkering eller nära en Camping
för att se TV :confused: men du har ju en bra lösning som passar dig
en supertunn 5000 meters lina,då behöver du inte stå så nära:):D
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

En trådlös 4g router fungerar utmärkt, om den klarar obegränsat med trafik. Normalt finns detta bara hos fasta anslutningar. Men vi har ett Telenor 4g abonnemang på jobbet med obegränsad trafik, kanske har du det oxå?

Slingboxen är en burk som behöver en "insignal", oftast via kabel. En Boxerburk blir utmärkt och den få man ju gratis om man skriver på för en period. Hälsar Björn

Vi har 10 GB /mån det kanske räcker inte? då får jag ta boxen till min son..
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Vi har 10 GB /mån det kanske räcker inte? då får jag ta boxen till min son..

Ja, den lilla volymen funkar inte särskilt länge, för att se bild o ljud. Ställ då Boxarna hos din son. Dels din egen mottagarbox. Och dels din Slingbox.

Sedan kan du ju se på din egen signal från valfri plats, även hemma i din bostad.
Har du PC så kopplar du en HDMI kabel till TVn. Har du En Äppleprodukt så köp ex en Apple TV dosa så får du upp bilden på TVn. Samtidigt så får du oxå tillgång till internet på den vanliga TVn. Inte dumt alls.

Hälsar Björn
 

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Hejsan.
Slingbox verkar ju vara en bra sak, men vilken kapacitet måste man ha på det mobila bredbandet när man vill se på Tv?
Lars
 
F

F.d. 55401

Guest
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Hej,
Om man inte har någon boxer eller annan "låda" utan har insticksmodul i TV´n för kort från Com Hem, hur gör man då?

mvh
Lotta
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Hejsan.
Slingbox verkar ju vara en bra sak, men vilken kapacitet måste man ha på det mobila bredbandet när man vill se på Tv?
Lars

Hastigheten är inte kritisk alls. Trafikvolymen blir dock omfattande. På mobilt bredband behövs riktigt många GB per månad eller obegränsat, men det är ju helt avhängigt av hur mycket TV du vill se. Vi ser bara nyheter, väder etc via det mobila bredbandet. Resten ser vi när vi har fast Wifi anslutning, Hälsar Björn
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Hastigheten är inte kritisk alls. Trafikvolymen blir dock omfattande. På mobilt bredband behövs riktigt många GB per månad eller obegränsat, men det är ju helt avhängigt av hur mycket TV du vill se. Hälsar Björn

Min 1-2 GB tim?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Javisst, det suger trafik. Men det gör ju oxå en Youtubefilm etc. Sedan älskar vi att prata med närstående via FaceTime (tack Knarrevik) allt drar ju Gigabyte totalt sett...

I Sverige har vi i princip obegränsat men i Grekland har vi 5GB per mån. Därför angör vi nära en free hotspot när vi vill ha lite mer vardagsliv, med TV.

Men det ena behöver ju inte utesluta det andra, parabolen har säkert sin plats. För oss funkar det utmärkt med Slingboxen, vi bara anpassar oss lite till vad vi har för möjligheter att nå Internet.

Ikväll är vi åter på en större ö (Lefkas) efter ett par dagar på den lilla favoriten Meganissi. Även där finns ett par Tavernor, alla med fri Wifi för sina gäster. Password delas ut generöst och vi når lätt ett flertal punkter att ansluta till. Då har vi obegränsat med våra Svenska TV kanaler, det funkar för oss, hälsar Björn
 
Toppen