• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att se svensk TV i utlandet

F

F.d. 50334

Guest
Har läst i någon tråd att man med en "grej" kan se på TV i husbilen från min egen bostad i Sverige.
Tacksam för svar .
Ulf
 

arneo

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
3212
Medlemskap
2025
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Hej
Sök efter Slingbox på nätet så hittar du det du söker.
Hälsn Arneo
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Om du har en dator kopplad till TV:n så kan du köra programmet Hidemyass. Det har en månadskostnad, men fördelen är att du kan se på streamad TV (vilket många länder nu har) från i stort sett hela världen.

Hälsningar
Stefan
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

"Finns det någon som använder slingbox som kan ge lite info?"


Ja, vi använder Slingboxen minst sex månader om året. Den har alltid fungerat kanonbra oavsett var vi är. Vi ser våra hemmakanaler i båten, husbilen och alla länder jorden runt. I övermorgon drar vi till Grekland, för fem veckor i solen. Självklart ingår Svensk TV i vardagslivet.

Förutsättningar är att du måste ha en fast anslutning hemma. Ex ADSL, men den behöver inte vara så snabb, 1 Mb/s funkar. Själva har vi en Boxerburk och abonnemang. Till detta köper man en burk, se Slingbox.se i valfri prisklass, inga månadsavgifter. Från Boxerlådan ansluts en sladd till Slingboxen, som oxå ansluts till internet.

På Slingbox.com skapas ett konto med inloggningsuppgifter.

När du är på resa så loggar du in på ditt konto, från valfri utrustning som är Wifi ansluten. Då ser du på din egen Boxerutrustning och dess kanaler. Fjärrkontrollen på bildskärmen styr din mottagare hemma.

Perfekt bild och ljud!

Hälsar Björn o Lena
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Att se svensk TV i utlandet

OK Björn & Lena, nu har ni lärt mig något nytt & nyttigt. Det enda som krävs utomlands blir då fungerande WiFi (gratis eller mot betalning). Låter super bra att slippa paraboler och TV antenner, räcker tydligen med en/två bra WiFi-antenn(er).
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Har läst i någon tråd att man med en "grej" kan se på TV i husbilen från min egen bostad i Sverige.
Tacksam för svar .
Ulf

Hej på er.

Vi har oxå en Slingbox, och det fungerar suveränt. För ett år sedan satt vi långt nere i Spanien och såg TV4:as/SVT's matcher mot Portugal, men så småningom blev det mer-o-mer SVTplay som gällde.
Ni får gärna låna Slingboxen och testa om ni vill.

lailaouno
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Vilken typ av lina måste man ha i bilen?

Jocko:mcride:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Slingbox kan du se både på data , android och på saker med ios.

Går att använda mobilt internet , men stremad tv tar MB så wifi är att föredra.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Fungerar Slingbox när man har trådlös mobil 4g rauter hemma? och att vi har ingen digibox till kabel tv..kort modulen/kortet sitter i TV: n
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Fungerar men datamängden förliten. Du skulle kanske kunna se nyheterna varje dag.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Ingen uppfattning , min har stått hos olika släktingar. Minimum 5 mb , men då har de även använt sitt nät fullt ut. 1 mb kanske fungerar när boxen är ensam i systemet.

Till slingboxspekulanter kan man även säga att det för en mycket kort tid sedan kom ut en ny bättre box i USA. Boxarna i de Svenska lagren är utgående.
 
F

F.d. 50334

Guest
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Tack för svar
Jag har blivit lite klokare men ändå inte helt.
Om jag har förstått det rätt pratar vi om Hidemyass och då behövs ingen Slingbox. Annars måste jag ha ? Har padda och pc med router och extern antenn i husbilen vilket borde fungera. Där hemma måste jag ha Slingbox , fast dator och TV. Hur kopplar jag mellan dator och TV ?
Ulf
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

OK Björn & Lena, nu har ni lärt mig något nytt & nyttigt. Det enda som krävs utomlands blir då fungerande WiFi (gratis eller mot betalning). Låter super bra att slippa paraboler och TV antenner, räcker tydligen med en/två bra WiFi-antenn(er).

Rätt! De kanaler ni kan se hemma, blir tillgängliga för er, från annan plats.
Funkar utmärkt, hälsar Björn
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Att se svensk TV i utlandet

Vilken typ av lina måste man ha i bilen?

Jocko:mcride:

Välj den där supertunna som säljs på rulle om 5000 meter...

I bilen väljer vi att ansluta till ett befintligt Wi-Fi-nätverk, när så är möjligt. Campingar, Ställplatser, McDonalds mfl brukar ha bra anslutning. Annars får man ha ett mobilt bredband som klarar ordentligt med trafik. Jämfört med parabol så är det ändå enklare o mycket billigare, hälsar Björn
 
Toppen