• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Min man säger, sluta läsa allt om sjukdomar för hundar utomlands och det kan han ha rätt i. Jag vill ju ta hundarna med mig utomlands för det är kul och vi har gett dem den vaccination som veterinären rekommenderat, mer kan jag inte göra. Ska jag oroa mig varje dag utomlands, kan jag lika väl stanna hemma på svensk mark, för jag kommer inte ha någon behållning av resan.

Hundarna är mycket för oss och vi gör vad vi kan - men vi måste också leva och ha kul tillsammans.:D
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Det enda som jag skulle oroa mig för när det gäller hundar är "pinjemaskarna" i t.ex. Spanien.
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Vi har haft vår labbe "Jeff" med oss på alla våra resor utomlands och han är också vaccinerad för allt, han trivs med att vara i värmen och älskar att bada i Medelhavet!
Så ta du med hundarna och njut av värmen söderöver!
Lycka till!

Mvh Birgittha
 

Kajbys

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
713
Medlemskap
2024
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Hej ! Som uppfödare var vi länge fundersamma på att ha med oss hundar på utlandsresan. Sedan några år har vi alltid med oss ett par och det fungerar så kanonbra. Faktum är att det är enklare att ha med sig hundarna ute i Europa än hemma. Ofta gott om promenadstråk och vandringsleder, på många ställen väl försett med bajspåsar och plats att lägga ifrån sig påsen, ofta är hundarna välkomna på restaurangen, och får kanske tom lite egen mat eller hundgodis. Det man ska vara noga med är att inte låta dom springa lösa så att dom kan äta på kadaver eller annat olämpligt, inte låta dom hälsa på en massa främmande hundar, speciellt lösdrivande. Ha helst hunden i koppel, då har du uppsikt. Glöm inte avmaskningen mot speciellt dvärgbandmask. Sk hjärtmask kan förekomma runt medelhavsländerna, men är inget problem om du som sagt har hunden under uppsikt, och då helst i koppel. Åk ni o njut. Vi tycker det är helt underbart att ha hundarna med. Härligt när dom rusar i vattenbrynet längs någon härlig sandstrand, eller ligger vid ens fötter medan man njuter av mumsiga musslor eller annat på en mysig uteservering. I år hänger dom med till Kroatien, men vi åker nu i vår-försommaren då det inte är så jättevarmt för hundarna. Lycka till på resan !
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

:yes:
Hej
Vi har oxå med vår Weimaraner hanne på alla våra utlandsresor och har bara positiva upplevelser av det. Det är underbart att en tidig morgon vandra efter Medelhavets sandstränder, se soluppgången och låta honom simma i varmt vatten, eftersom han kommer när jag blåser in honom får han springa lös om inte en massa andra hundar är i hans direkta närhet. I England, som är ett av Europas vänligaste hundland får du dessutom gå över ängarna o öppna grind efter grind så länge det inte är boskap av någon typ innanför. Vår hund har aldrig blivit sjuk av att vara utomlands han uppskattar däremot enormt att få följa med och älskar sin husbil.
 

Bilagor

  • Fritz Marseillan Plage.jpg
    Fritz Marseillan Plage.jpg
    64,5 KB · Visningar: 0
  • SolFritz.jpg
    SolFritz.jpg
    551,7 KB · Visningar: 1

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Super giftiga maskar , ond bråd död efter en kort tid om hunden slickar på dessa kryp.
 

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Va glad jag blir att läsa, att det finns så många vettiga människor, som inte bara oroar sig hela tiden för allt och att hundarna har ett så fint liv utomlands/Tack!:)

Är våra hundar lyckliga/är vi lyckliga
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Tack för den upplysningen. Hade ingen aning om detta djur. Gäller att se upp.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Här är en som älskar att simma i medelhavet. Vad vi tycker är viktigt, är att ha med foder som räcker hela semesterperioden.
 

Bilagor

  • 100_4443.JPG
    100_4443.JPG
    3,2 MB · Visningar: 5
F

F.d. 24494

Guest
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Är det någon av er som INTE använder fästinghalsband på hunden runt medelhavet?
Vi har en Sheltie (vallhund) och dom är ju känsliga för vissa medel. Har fått tips om Seresto fästinghalsband som kanske är mildare men tvekar eftersom "jag oroar mig för att han kommer att må dåligt av detta":wideeyed:
 
F

F.d. 55481

Guest
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Hej, vi har 2 hundar, bor i Spanien under vintern, inga fästingshalsband här, men använder det i Sverige under sommaren, hundarna trivs gott här, inga sjukdomar än så länge! Weathenterrier 11 o 7 år.
 

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Det lät ju fantastiskt att slippa fästinghalsband i Spanien, men enligt svensk veterinär har man då inget skydd för fjärilsmyggan som är väldigt utbredd i hela Spanien.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Självklart ska man ha fästinghalsband eller annat likvärdigt medel. Både för den bruna hundfästingen och myggor.
Bruna hundfästingen är ett elände om den bosätter sig i husbilen eller man drar med den hem till bostaden i Sverige där den trivs och är svår att sanera bort. På en del ställen i Spanien o Portugal jag har varit hänger fästningarna i klasar på gathundarna.

Min hund var känslig och fick lokal reaktion av nypåsatt Scalibor. Numera tvättar jag av halsbandet lite lätt när det är nytt, innan det sätts på hunden och då får han ingen reaktion.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Att oroa sig för sjukdomar ger ingen lycka

Fästing halsband? självklart!!
Idag finns det ett som kan sitta på även när hunden badar.
Seresto vet. Finns på apotek.
 
Toppen