• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att husbilar ger avgaser.

P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Att husbilar ger avgaser.

Angående lastbilar i Sverige .Varför det är så många tradare på svenska vägnätet
och inte tar tågtransport istället.Det beror på flera faktorer,kan nämna ett par.Tåget klarar inte av transporttiderna som köparen kräver=han vill ha produkten så fort som möjligt för att slippa ha ett lager=dyrt + att Svenska
järnvägnätet klarar inte av trycket,Vi har flera flaskhalsar i tågnätet i dag som måste byggas om för att det ska bli bättre.Utan tradare på vägarna stannar Sverige så är det dystra sanningen (

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Intressant att ni alla talar om pengar, skatter, utsläpp mm. Om man nu betalar för att få släppa ut lite skit, blir luften och miljön bättre av det då?...

Somliga anser att det kan vara ett effektivt sätt att förbättra miljön genom att köpa utsläppsrätter och sedan inte utnyttja dessa. Eftersom det finns ett begränsat antal utsläppsrätter kommer priset att stiga och det blir plötsligt intressant för industrin att se över sina utsläpp och förhoppningsvis minska dem. Detta antar jag gagnar miljön.

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Det som jag tycker är intressant kring det här med klimat- /frågan/katastrofen/ eller vad media nu vill kalla den är hur dessa, i ett längre historiskt perspektiv återkommande variationer i klimatet, plötsligt ska förklaras av en massa mer eller mindre hopkokade förklaringar som alla baseras på vår livsstil - och då främst bilkörning. Personligen är jag betydligt mera inne på att variationerna är ett resultat av aktiviteter på solens yta. De aktuella fenomenen har alltså förekommit flera miljoner år innan förbränningsmotorn såg dagens ljus och människan ens förstått sambandet mellan värme/energi och förbränningen av organiska ämnen. En rörelse som i våra dagar har fått en talesman i Al Gore - en man som under flera år har kämpat för att finna ett halmstrå med vars hjälp han kan hålla sig kvar vid maktens grytor, och nu äntligen har funnit ett. Personligen skulle jag aldrig köpa en begagnad husbil av denna man!

Ingen, och jag betonar ingen, kan idag med säkerhet säga vad dessa klimatologiska förändringar förorsakas av. Temperaturförändringar som alltid har förekommit - men som nu passar in i ett "mönster" för många gånger helt okunniga journalister och andra inom mediasvängen att personligen profitera på.

Klimatförändringar förresten, för att överhuvudtaget använda begreppet klimat måste det till en mätperiod över minst 100 år - och i dagsläget talar vi om förändringar under 10-årsperioder. Kommer ni inte ihåg de braskande uppslag i kvälls- och dagstidningar som för 25 år sedan kungjorde den kommande nedisningen? Snacka om ytterligheter.

Att jag sedan, på det personliga planet, har bytt ut samtliga glödlampor till lågenergivarianter i huset härhemma, tilläggsisolerat, tätat fönstren, bytt ut de gamla direktverkande elradiatorerna mot luftvärmepump och kakelugn, alltid fyller disk- och tvättmaskin (och använder låga temperaturer där det går), hellre går eller cyklar än kör bil inom rimliga avstånd - visar väl på att jag inte är direkt miljöfientlig. Det jag vänder mig emot, och som fick mig att skriva denna text, är just det som Hasse P framför. Alltså att vissa har ett behov av att göra sig till talesmän för ”den enda sanningen” gentemot oss andra – avvikarna, de icke bokstavstroende. Vi som väl i logikens namn måste kallas ”icke miljömedvetna” om man använder titeln ”miljömedveten” om sig själv.

MVH
Staffan

Toppen