• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att ha katten med!

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Vi ska ta med vår katt på våran husbils resor om vi lyckas lära henne att åka i bilen..nu undrar jag brukar ni ha katten lös i bilen eller i en transportbur under färd?:msn_cat:
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Att ha katten med!

Hej,
jo, vi har katt med oss, men också hund. Båda brukar vara lösa i bilen, ligger på sängen eller soffan, ibland på golvet. Katten går i sele och koppel både hemma och när vi är ute, så det är inga problem. Han vägrar åka i bur, så även när vi tar personbilen till veterinären är han "lös". Då har han sele och koppel på sig och sitter vid husses fötter. I personbilen sitter hunden i bagageutrymmet (en kombi) med galler mellan utrymmet och baksätet. Han blir kvar där tills han får tillåtelse att hoppa ut, men katten är inte lika lydig, så därför får han åka hos husse, så vi kan ha koll på honom.
Vi har åkt så i många år, både i Sverige och på kontinenten. Först hade vi två hundar, sedan två hundar och en katt, och nu en hund och en katt. Det har fungerat fint alla år.
Karin:wink:
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Att ha katten med!

Har både hundar och katten lös i husbilen. Har fungerat helt problemfritt hitintills. Vad lagens arm säger om det är däremot skrivet i stjärnorna;). Beror nog väldigt mycket på den enskilde polismannen...
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Att ha katten med!

Hej!
Har katt o hund med mig i husbilen. Har dem i bur, kan inte tänka mig att ha katt lös.
Kommer katten under en broms kopplings pedal kan det bli svårt att bromsa.
Likadant om du panikbromsar då kommer katten med många kilo o kan skada sig alvarligt.
Bur är en billig livförsäkring för dig och de du möter på vägen. Skaffa gärna en stor bur som man kan fälla i hop när du kommer fram, då kan du även ha låda i buren

MVH
Uno Larsson
Kattägare sedan 33 år tillbaka.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Att ha katten med!

Har både hundar och katten lös i husbilen. Har fungerat helt problemfritt hitintills. Vad lagens arm säger om det är däremot skrivet i stjärnorna;). Beror nog väldigt mycket på den enskilde polismannen...

:twitcy:
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Att ha katten med!

Hej!
Har katt o hund med mig i husbilen. Har dem i bur, kan inte tänka mig att ha katt lös.
Kommer katten under en broms kopplings pedal kan det bli svårt att bromsa.
Likadant om du panikbromsar då kommer katten med många kilo o kan skada sig alvarligt.
Bur är en billig livförsäkring för dig och de du möter på vägen. Skaffa gärna en stor bur som man kan fälla i hop när du kommer fram, då kan du även ha låda i buren

MVH
Uno Larsson
Kattägare sedan 33 år tillbaka.

Tack för info!
Det vill jag inte vara med om att trampa ihjäl min katt..hon har varit med oss 18 år
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Att ha katten med!

Hejsan sacce, Jag är lite slö av mig så jag klistrar in ett inlägg som jag skrev på en liknande fråga för några år sedan. Om det ser lite underligt så har jag suddad bort lite som inte stämde nu och plussat på miltalet med femtusen :). Då handlade frågan mer om det gick bra att ha katt med sig. Men angående bur så hoppar min katt för det mesta in i den själv när bilen startar.

2007-12-29
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, ämnet har varit uppe flera gånger förr. Själv har jag en katt som nog ligger bortåt 20.000 transportmil nu och alltid varit till freds med resandet. Hon är alltid är med mej i husbilen (hon tycker troligtvis att det är hennes husbil och jag är obetald chaffis och kock) men hon är van sedan hon var liten. Hemma är hon utekatt men vid resor accepterar hon att vara inne och "gå på lådan". -----------------------------------. ----------- på frågan om det går att ha katter med sig, så är nog det enda råd man kan ge, prova, de lär snart själva medela dig om vad de tycker genom att ta det lugnt och sova mycket eller vilt protestera mot resandet. Min katt går själv in i sin bur och somnar så fort jag startar motorn och vaknar först när jag stannar, om det gått fem km. eller femtio mil gör det samma. Då går hon en runda för att kolla ut genom fönstren över den nya utsikten, ser det ok. ut så vill hon gå ut ett varv, alltid med sele och koppel (det är min vilja inte hennes) -------------------------. Jag tycker absolut man skall ha koppel, även på en katt man "litar" på för det finns så mycket som kan hända som man inte råder över, jaktinstinkt, skrämmande ljud och inte minst lösa hundar. Jag vet, tyvärr av erfarenhet att en katt som flyr undan i vild panik på okända marker inte hittar tillbaka själv i första taget.
Ett problem som kan bli mycket besvärligt och som är lätt att glömma tills man blir drabbad av det är värmen en solig sommardag. De enda gånger min katt lägger in protest och talar om hur ruttet resandet är framkommer när det börjar bli för varmt i bilen. Av detta följer en ständig jakt på skuggade parkeringar, fläktar i takfönster och ventiler samt dyrt solcellspaket på taket för att hålla dem igång, men vad gör man inte för sitt husdjur....? Det jag vill ha sagt med allt det här är att om det funkar eller inte beror till största delen på katten/katterna som individer och även de besvär man som ägare är villig att ha. Prova på några kortare resor först så märker du rätt snart om det kommer att funka eller inte. ------------------------
Lycka till -------------------------------------- inlägget så prova innan du gör en längre resa för en katt som inte gillar läget blir odräglig :D.
--------------------------------------------------------------------------------------------

M.v.h. JANKRO.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Att ha katten med!

Vi har ofta haft katt med på vildmarks- och fiskeresor med husbil i Jämtland sedan mer än trettio år utan några större problem.

Under sommaren händer det ibland när det är sork- eller lämmelår att kan man få vänta någon timme på katten, men ingen av våra katter har gått vilse eller sprungit bort. När riktig vinterkyla råder så brukar katten slamra på husbilsdörren redan efter några minuter. Och det enda misstag jag kan påminna mig att någon katt har gjort var när vi en gång vände på bilen medan katten var ute i skogen, katten slamrade då på fel sida av bilen när den kom hem; ett misstag som jag själv skulle ha kunnat gjort i vintermörkret.

Men detta gäller alltså vildmarkscamping. Till campingplatser eller motsvarande brukar vi inte ta med oss katt.

aake
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Att ha katten med!

Har sett många som har katt/er med sig i husbil. De flesta har transportburar, kan köpas lite varstans i djuraffärer eller t ex ICA.
Lätt att sätta fast i bälte, sedan låta katten /katterna komma loss vid pauser.
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Att ha katten med!

Visst har vi både katt och hund med.

Men katten är en speciell individ. Alla katter, nära nog, är olika.

Vår katt gillar definitivt inte att åka i bur i lite bil, därför har vi bara kört med katten lös i Husbilen.
Den har dock hittat sin plats på golvet intill garderoben. Där ligger den som klistrad under färden.

Likaså har vi hunden lös. Ligger på soffan med ryggstöd.

Man skall dock vara medveten om det som kan hända vid häftig inbromsning och djuren lösa. Lite "Åke mjuk" får råda.'

Rådet blir: Testa en kortare resa!
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Att ha katten med!

Vi har katt med i bilen och vi har alltid katten i bur under färd, tycker det är en självklarhet att dom ska sitta säkert i bilen precis som vi under färd/Staffan
 
F

F.d. 15483

Guest
Sv: Att ha katten med!

Det måste vara djurplågeri att ha katt
eller hund i husbil och husvagn
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Att ha katten med!

Det måste vara djurplågeri att ha katt
eller hund i husbil och husvagn
---------------------------------------------------------------------------------------
Det var ett väldigt enkelriktat uttalande. Vad grundar du det på ?
Idag har jag haft min husbil stående på infarten med öppna dörrar hela dagen. Så fort jag öppnade den i morse så klev katten in i den och myste till det.
Kl 20:30 i kväll så fick jag gå ut och bära ut katten ur husbilen innan jag stängde dörrarna. Hon blängde på mig för hon hade nog räknat med en utflykt i stället för att sova hemma, så hon känner sig nog inte så plågad av att vara ute på färd :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 924

Guest
Sv: Att ha katten med!

Våra hundar ÄLSKAR att åka husbil:) redan när vi börjar packa går dom in och lägger sig till rätta och väntar på avfärden även om det dröjer några dagar tills vi ska iväg.
Förstår inte varför det skulle vara "djurplågeri":confused::confused::confused:.
Nya platser,nya dofter och trevliga människor:yes:,fika på uteserveringar,bada i sjöar vi passerar det är livet för våra:dog::dog::dog: corgisar.

Ingrid & Benny med vovvarna Taitu, Lisa och Goofdy.
 
F

F.d. 11368

Guest
Sv: Att ha katten med!

Vi har vår katta med oss i bilen. I regel är hon lös, men vid färd i städer och under krångliga trafikförhållanden ligger ho i min frus knä, som håller ett stadigt grepp i hennes sele. Vi har ännu inte vågat att släppa henne lös på någon parkering eller ställplats.
Vi tar med henne i augusti till Costa Orihuela!
 
Toppen