• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att betala sin husbil i tyskland

F

F.d. 11904

Guest
Nu har ja kommit så långt att ja ska hämta min husbil i tyskland, en Hobby Van 500 (2008) blev det:yes:
Nu kommer ja till frågan - hur gör man vid betalning?

Säljaren säger betala innan eller pengarna i handen (erbjuder mig att han kör mig till banken) men finns det inget lättare?

Har försökt få tag i den tyska banken men där är stängt, antar att ja måste säga till i förväg om ja ska ta ut 34 000 euro från en utländsk bank:twitcy:

Hur har ni gjort?
Frida

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Sv: Att betala sin husbil i tyskland

Var för nåt år sedan en berömd fotbollstränare från Umeå som åkte ner med pengar/kontanter - å kom hem utan bil å utan kontanter. :confused:

J

Jarn

Guest

Har du inte sett bilen innan och därmed också inte kunnat bildat dig en egen uppfattning om säljaren, då hade jag inte heller sänt ner pengar till handlaren i förväg.

Det är också riktigt som du säger, att vid större kontantuttag, normalt mer än 5.000 € då måste du ringa bankkontoret några dagar innan och avisera ditt uttag.

Har själv konto i tysk bank och jag måste då först ringa filialen där jag har mitt konto, sedan måste de underrätta aktuell filial som skall sköta utbetalningen.

Bill & Gunilla

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1773
Medlemskap
2025

Kommer nyss från tyskland min kompis köpte en bil där. Mycket strul bilhandlaren skulle ha 5% med visakortet Hänvisade till banken men där gick det bara att ta ut 1000eur om dagen.
Han fick be sin bank att skicka till bilfirman .
Du måste vara säker på att du kan få bilen helförsäkrad du betalar för skylten där ingår halv möjligt helförsäkring .
MVH Bill

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Nu har ja kommit så långt att ja ska hämta min husbil i tyskland, en Hobby Van 500 (2008) blev det:yes:

Säljaren säger betala innan eller pengarna i handen (erbjuder mig att han kör mig till banken) men finns det inget lättare?

Har försökt få tag i den tyska banken men där är stängt, antar att ja måste säga till i förväg om ja ska ta ut 34 000 euro från en utländsk bank:twitcy:

Hur har ni gjort?
Frida

Ett tips, tala med din bank!

Jag gjorde så här:
Förberedde min bank på vad som komma skulle, lämnade säljarens kontonummer till min bank. Kom överens med min kontaktman att jag ringer honom när affären är klar, han för över pengarna till säljaren konto och faxar ett kvitto på insättningen. Säljaren var också införstådd med proceduren, allt fungerade bra!

Leif C

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det kanske kan vara värt att åka ner och kika på bilen och om man är överens och säljaren verkar schysst borde ni kunna gå till banken och göra en överföring samtidigt som ni skriver handlingarna är det privat så får ni väl åka till "Zulassungsstelle" där papper signeras och stämplar stämplas för bilaffärer med exportändamål.
Det kanske blir några nätter på hotell men å andra sidan så kanske det blir en trygg och säker affär .

Är det privat eller på firma ?

Vi hade kontanter när vi köpte våran 1:a bil för 6 år sedan men det var ju bara 9000 euro .

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Ett tips, tala med din bank!

Jag gjorde så här:
Förberedde min bank på vad som komma skulle, lämnade säljarens kontonummer till min bank. Kom överens med min kontaktman att jag ringer honom när affären är klar, han för över pengarna till säljaren konto och faxar ett kvitto på insättningen. Säljaren var också införstådd med proceduren, allt fungerade bra!

Leif C

Tala med din bank skulle jag också skriva. Ovanstående förfarande är vanligt för de som köper hus utomlands. Via banken får du också bättre kurs ( avistakursen ).

F

F.d. 52911

Guest

Hur har ni gjort?
Frida
Hej !
Jag gjorde så här för 2 år sedan:
I Bremen hos säljaren, satte jag mig vid hans dator och in på min banks hemsida och överförde pengarna till hans konto och bad samtidigt min bank att bekräfta
överföringen med ett mail till säljaren.
Säljaren blev glad och släpte iväg oss och vi sparade extra hotel nätter. Eljest skulle vi behövt vänta tills pengarna kom in på kontot, ev. ett par dagar.
Hur smidigt och säkert som helst.
Hälsningar
paulkaj

Gyllis

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
4225
Medlemskap
2025

Hur har ni gjort?
Frida

Hej!
Vi köpte bil förra året i Tyskland. Vi tog ut pengarna i kontanter och åkte ner. Banken skulle ta 5 arbetsdagar innan överföringen kunde göras. Vi ville besiktiga bilen före köpet. Alternativet hade varit att stanna längre tid.
Vänliga hälsningar
Roger o Anita:yes:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Varför inte använda en internationell postväxel? Den ställs ut på säljaren som kan åka till banken och få den inlöst (förutsatt att ni är där på en vardag) och sedan släppa bilen. Blir det ingen affär så är det bara att lösa tillbaka den när ni kommer hem.

(Hjälp gärna banktjänstemannen med ordet husbil. På vår stod det en gång i tiden "To buy a housecar" :rolleyes: som användarändamål för postväxeln. Lite pinsamt men å andra sidan är tyskar inte så hemskt bra på engelska heller.)

andersson

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
36354
Medlemskap
2025

Hej!
Missade en bra affär för någon vecka sedan pga. säljaren absolut ville ha kontanter, jag förklarade att man i dag ej kan få ut så "mycket" valuta i kontanter från Svensk bank och med det så såldes den till nästa köpare i kö. Vet ej om det hade gått att lösa på annat sätt nere på plats, typ ta ut från Forex. Hur som helst så blir det en väldigt dålig kurs med sedlar. Metoden att föra över direkt till säljarens IBAN konto från egen eller säljarens dator mha internetbanken är den metod/krav som jag ställde och kommer så att göra även vid nästa försök. Andra bilar och andra säljare finns det gått om.
Ni blev väl inte så mycket klokare av detta inlägg mer än att man kanske bör göra upp betalningsförfarandet på ett tidigt skede i affären så spar man lite arbete.

Toppen