• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att öppna ett mail

F

F.d. 2549

Guest
Jag har just fått nedanstående mail. Varningen är säkert befogad, men det jag undrar över är vad det innebär att öppna ett mail. När jag har fått ett mail, då är det väl redan öppnat? Att öppna en bifogad fil med de risker det kan innebära, så långt sträcker sig mitt förstånd. Men som sagt: Har jag fått ett mail och jag därmed kan läsa det, då är det väl för fasen öppet. Räta ut mina frågetecken så jag kan bli lugn. Dumma frågor finns ju inte på detta forum, eller är detta ett gränsfall?

Hälsningar från farbror Claes.

Om du får ett mail från Powerpoint presentation 'Welcome to the matrix
pps..' så ska du ABSOLUT INTE öppna
det!
Det visas en bild i ca 10 sek. och sen kommer en text 'You´re hard drive is over' och sen är allt för sent; alla adresser, allt sparat har suddats ut.
Det är ett helt nytt virus som är programmerat av en franskpirat som kallar sig Nwin2.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Att öppna ett mail

Hej

Jag tror att det betyder öppna bifog fil.
I detta fall betyder tillägget pps att det är en PowerPoint-fil (Tror jag)

Ha de
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Att öppna ett mail

Om du väljer bort förhandsgranskning av meddelandet kan du själv välja vilka mail som ska öppnas eller ej. Funktionen brukar finnas under Visa i de flesta e-post program.

Varningen du fått är ett sk hoax, dvs. ett försök att få dig att tro att något falskt är sant. Ofta står det att man ska skicka vidare varningen. Gör inte det!

Här är två länkar med lite läsvärt.

F-Secure Hoax Information Pages: Welcome to the Matrix

Hoax – Hoten – Säkerhet – Microsoft AB

/Jeanette
 
Toppen