• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att åka tung husbil i Polen

Jossan@2019

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Trosa
HBK-Nr
28871
Medlemskap
2024
Hej alla!
Vi har tänkt oss att åka till Polen denna semester med vår Hbil som väger över 3,5 T. Då behöver man tydligen någon form av Tull-box till bilen.
Någon som har erfarenhet av detta, samt hur får man tillgång till den samma.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.181
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej alla!
Vi har tänkt oss att åka till Polen denna semester med vår Hbil som väger över 3,5 T. Då behöver man tydligen någon form av Tull-box till bilen.
Någon som har erfarenhet av detta, samt hur får man tillgång till den samma.
Oj... Jag är just nu inte så långt ifrån gränsen till Polen.. Vi är i Tjeckien och kör norrut... Efter ännu en vinter vid Medelhavet... :spinny:
Denna gång tänkte jag faktisk köra upp genom Polen... Börjar vis Ostrava nära gränsen sen upp till Szczecin i Polen och sen riktning Rostock..
Tänker köra småvägar och har också en husbil på över 3.5T...
Så jag hoppas att jag kan köra småvägar och då behöver jag väl inte betala väg avgifter.... Eller?
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Hej alla!
Vi har tänkt oss att åka till Polen denna semester med vår Hbil som väger över 3,5 T. Då behöver man tydligen någon form av Tull-box till bilen.
Någon som har erfarenhet av detta, samt hur får man tillgång till den samma.
Du laddar ner en app på etoll.gov väljer heavy vehicles sen fyller du på med beräknad kostnad . Det finns karta på hemsidan med vilka vägar som ingår i etoll finns även en kalkylator för kostnader, sen kan du efterfylla om pengarna tar slut enklast med itt bank kort eller på deras kontor. OBS det finns privat ägda motorvägar bla annat vid warsawa o krakow på dem sitter personal i boxar o tar betalt . Att köra genom hela polen utan att betala går säkert men tar tid bla på grund av viktbegränsningar upp till 3.5 ton inga problem
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
E-toll Pl.appen kan va lite besvärlig att registrera och få att fungera.
Tänk på att godkänna platsangivelse vid registreringen, för din telefon fungerar som betalbox när ni kör.
Och skall startas upp för varje körning och får inte stängas av.
Är det problem, kan man få hjälp på vissa bensinstationer.
Men den funkar när man väl kommer igång.
Krister
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Hej alla!
Vi har tänkt oss att åka till Polen denna semester med vår Hbil som väger över 3,5 T. Då behöver man tydligen någon form av Tull-box till bilen.
Någon som har erfarenhet av detta, samt hur får man tillgång till den samma.
En liten förtydling på christers inlägg när du kör måste tel vara igång o mobildata påslaget , glöm inte det blåa reg beviset det krävs både om du registrerar dig på gränsen eller blir stoppad för kontroll
 

Jossan@2019

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Trosa
HBK-Nr
28871
Medlemskap
2024
E-toll Pl.appen kan va lite besvärlig att registrera och få att fungera.
Tänk på att godkänna platsangivelse vid registreringen, för din telefon fungerar som betalbox när ni kör.
Och skall startas upp för varje körning och får inte stängas av.
Är det problem, kan man få hjälp på vissa bensinstationer.
Men den funkar när man väl kommer igång.
Krister
Tackar.......Appen gick alldeles utmärkt att hämta
mvh
Johnny D
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det är inga stora skyltar som visar när en väg är avgiftsbelagd, bara en liten skylt så bästa ha appen igång alltid
 

Bilagor

  • 1685654061240.png
    1685654061240.png
    123,6 KB · Visningar: 26

Bobbermange

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
35089
Medlemskap
2025
Hej,
Jag har ingen erfarenhet av detta, men när jag kom ner till Tjeckien så var det inte som förr, då köpte man ett märke så att polisen såg att man betalt, nu belade man och fick ett kvitto. Nu läser polisen av nummerplåten och jämför med kvittot. Min Hymer väger 3500 kg.

Men mina grannar på campingen hade köpt eller hyrt en sån box då deras väger 4500 Kg. Dom är med i denna grupp och jag hoppas dom ser det och kan förklara vidare för er. Man kan tydligen fixa allt online hemifrån, mycket enklare. Det finns någon hemsida för detta, skall höra med dom när jag ser dom igen.


Hej alla!
Vi har tänkt oss att åka till Polen denna semester med vår Hbil som väger över 3,5 T. Då behöver man tydligen någon form av Tull-box till bilen.
Någon som har erfarenhet av detta, samt hur får man tillgång till den samma.
 
Toppen