Nu är ju Sj ett affärsdrivande bolag, men visst skulle det vara intressant om biljetterna
kunde subventioneras en aning... just med tanke på den stora miljövinsten att åka tåg.
Men, som Klaus säger, det går att åka billigare med lite förutseende och planering.
Köp biljetterna i god tid. Det brukar jag göra, men det kan ibland ha sina sidor....
Minns resan till Koblenz, där vi skulle hämta vårt nyinköpta husbilsobjekt.
Bokade biljetter säkert tre månader i förväg och vi skulle bara ta oss med tåg
via Köpenhamn till Lübeck för 1:a övernattning.
Tyvärr räckte inte SJ-strömmen längre än från Mjölby till Moheda...
Tåget blev totalt strömlöst och där satt vi hjälplösa och nedsläckta.
Visste inte vad som skulle hända. Men heder åt tågpersonalen som lyckades utverka,
att nästkommande X2000 skulle stanna i Moheda och plocka upp
oss strandsatta och oroliga resenärer.
Där ombord på detta tåg fick vi bli stående i gångar och utrymmen
Fick vackert samsas om utrymmet ända ner mot Malmö. Vi var nu rejält försenade.
Lyckades i flygande fläng hinna byta tåg i Malmö till Öresundspendeln och med en
knapp marginal på drygt 25 min före avgång ifrån Köpenhamn gled vi in på stationen.
Jo, men det här skulle nog ordna sig iallafall (trodde jag). Letade upp rätt spår för tåget
till Hamburg och såg hur vagnsättet sakta accelererade ut från stationen.. va f...n?
Med förvånat uttryck frågade vi perrongvakten varför tåget gick 20 min FÖRE avgångstid???
Jo men visst, det berodde på att man lagt om tågets väg pga rälsarbete (!)
För att tåget skulle hinna med rätt färja från Rödby och att vidare anslutningar från Hamburg,
körde man tåget 20 min tidigare...
Det var ju så där lagom intressant, att under en dryg timmas väntetid studera hur kösystemet
fungerade på Köpenhamns Hauptbahnhof och för att få biljetterna ombokade till dagens sista avgång.
När vi närmade oss Lübeck blev jag kontaktad av en nervös portier, som absolut önskade
avsluta sitt arbetspass kl 22.00. Vi fick 10 min på oss att leta upp hotellet, annars skulle vi
bli portade och inte få något logi för natten.
Det blev ingen tid över till någon Wienerschnitzel utan vi fick vackert sitta på sängkanten
och tugga i oss några kex och en läskeblask den kvällen. Nästa dag gick resan via Hamburg
helt utan bekymmer och utan förseningar.
Hoppas, att din tågresa blir bättre., Lasse