• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att åka miljövänligt trodde jag

D

Deleted member 11118

Guest
Jag skall till Göteborg och Södertälje, vi tar tåget kan vara skönt sitta och läsa. Trots vi är 2 pensionärer blir det billigare att köra bil än att åka tåg. Vi åker fredag till söndag. Hur tänkte man här.........
Lägg till buss från Löddeköpinge till Lund kostar c:a 190 t&r. Vi tar tåget från Lund
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2025
Om ni går in på Lågpriskalendern på Sj hemsida och kan planera resan i god tid så reser ni billigt med tåget. Åker ofta till Stockholm med X2000 från Göteborg Upp resa kostar 195 kr och hem 295kr men va ute i god tid.
Du kan boka tidigast 90 dagar innan.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Nu är ju Sj ett affärsdrivande bolag, men visst skulle det vara intressant om biljetterna
kunde subventioneras en aning... just med tanke på den stora miljövinsten att åka tåg.
Men, som Klaus säger, det går att åka billigare med lite förutseende och planering.
Köp biljetterna i god tid. Det brukar jag göra, men det kan ibland ha sina sidor....

Minns resan till Koblenz, där vi skulle hämta vårt nyinköpta husbilsobjekt.
Bokade biljetter säkert tre månader i förväg och vi skulle bara ta oss med tåg
via Köpenhamn till Lübeck för 1:a övernattning.
Tyvärr räckte inte SJ-strömmen längre än från Mjölby till Moheda...
Tåget blev totalt strömlöst och där satt vi hjälplösa och nedsläckta.
Visste inte vad som skulle hända. Men heder åt tågpersonalen som lyckades utverka,
att nästkommande X2000 skulle stanna i Moheda och plocka upp
oss strandsatta och oroliga resenärer.
Där ombord på detta tåg fick vi bli stående i gångar och utrymmen
Fick vackert samsas om utrymmet ända ner mot Malmö. Vi var nu rejält försenade.

Lyckades i flygande fläng hinna byta tåg i Malmö till Öresundspendeln och med en
knapp marginal på drygt 25 min före avgång ifrån Köpenhamn gled vi in på stationen.
Jo, men det här skulle nog ordna sig iallafall (trodde jag). Letade upp rätt spår för tåget
till Hamburg och såg hur vagnsättet sakta accelererade ut från stationen.. va f...n? :eek:

Med förvånat uttryck frågade vi perrongvakten varför tåget gick 20 min FÖRE avgångstid???
Jo men visst, det berodde på att man lagt om tågets väg pga rälsarbete (!)
För att tåget skulle hinna med rätt färja från Rödby och att vidare anslutningar från Hamburg,
körde man tåget 20 min tidigare...

Det var ju så där lagom intressant, att under en dryg timmas väntetid studera hur kösystemet
fungerade på Köpenhamns Hauptbahnhof och för att få biljetterna ombokade till dagens sista avgång.
När vi närmade oss Lübeck blev jag kontaktad av en nervös portier, som absolut önskade
avsluta sitt arbetspass kl 22.00. Vi fick 10 min på oss att leta upp hotellet, annars skulle vi
bli portade och inte få något logi för natten.

Det blev ingen tid över till någon Wienerschnitzel utan vi fick vackert sitta på sängkanten
och tugga i oss några kex och en läskeblask den kvällen. Nästa dag gick resan via Hamburg
helt utan bekymmer och utan förseningar.

Hoppas, att din tågresa blir bättre., Lasse ;)
 
Senast ändrad:

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Jag skall till Göteborg och Södertälje, vi tar tåget kan vara skönt sitta och läsa. Trots vi är 2 pensionärer blir det billigare att köra bil än att åka tåg. Vi åker fredag till söndag. Hur tänkte man här.........
Lägg till buss från Löddeköpinge till Lund kostar c:a 190 t&r. Vi tar tåget från Lund
Gäller det miljö eller priset? Miljö i rubrik å pris i text. /Johan.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Är pensionär Bokar på Snälltåget Malmö-Norrköping Tur o retur en pensionärbiljett för 300 kr bokar 3-4 dagar innan resa
Går från Lund till Södertälje också ( men något dyrare) Mijövänligt
Leffe
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ett dagsfärskt exempel vad gäller priserna, är Carolas snabbvisit i Sverige just nu.

Måndag 27 januari, flyg Alicante - Arlanda ca. 300 mil, med Norwegian. Pris 805 kr.
Tåg Arlanda - Gävle, ca. 15 mil med SJ, 695 kr. 1:a klass var det enda som erbjöds, trots att det var mitt på dagen. Att förboka biljett på tåget är osäkert när man kommer med flyget.

Lördag 1 Februari, Tåg Gävle - Arlanda med Upptåget, 300 kr.
Flyg Arlanda - Alicante med SAS, 3609 kr.

Det blev väldigt blandat, först billigt flyg, dyrt tåg, sedan tvärtom, billigt tåg medan flyget blev dyrt.

Våra egna erfarenheter är att SJ inte är en ledande aktör vad gäller att ha en prissättning som gör tågresan attraktivare. Förstår att det finns attraktiva priser om man är ute i god tid och avgångarna med kampanjpriserna passar för en själv. Men enkla och attraktiva är inte deras prismodeller. Betyder väl att man inte har någon överproduktion utan man är nöjd med de volymer man har och som man säljer till höga priser.

Här i Spanien startar Spanska SJ, RENFE den 6 april lågpriståget AVLO, som är ett höghastighetståg som tillryggalägger Madrid - Barcelona, 65 mil på 2 timmar och 45 minuter. De första 10 dagarna säljs 1000 biljetter/dag för 5 Euro. Priset på den sträckan, med det höghastighetståget kostar normalt mellan 10 - 60 Euro beroende på tid och dag.

SJ har nog en hel del att göra för att bli ett attraktivt alternativ och då tänker jag inte bara på prissättningen.

TommyD
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Går det ta sig ifrån tex Helsingborg till Santa Pola med tåg? Har försökt googla men inte hittat något.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Ett dagsfärskt exempel vad gäller priserna, är Carolas snabbvisit i Sverige just nu.

Måndag 27 januari, flyg Alicante - Arlanda ca. 300 mil, med Norwegian. Pris 805 kr.
Tåg Arlanda - Gävle, ca. 15 mil med SJ, 695 kr. 1:a klass var det enda som erbjöds, trots att det var mitt på dagen. Att förboka biljett på tåget är osäkert när man kommer med flyget.

Lördag 1 Februari, Tåg Gävle - Arlanda med Upptåget, 300 kr.
Flyg Arlanda - Alicante med SAS, 3609 kr.

Det blev väldigt blandat, först billigt flyg, dyrt tåg, sedan tvärtom, billigt tåg medan flyget blev dyrt.

Våra egna erfarenheter är att SJ inte är en ledande aktör vad gäller att ha en prissättning som gör tågresan attraktivare. Förstår att det finns attraktiva priser om man är ute i god tid och avgångarna med kampanjpriserna passar för en själv. Men enkla och attraktiva är inte deras prismodeller. Betyder väl att man inte har någon överproduktion utan man är nöjd med de volymer man har och som man säljer till höga priser.

Här i Spanien startar Spanska SJ, RENFE den 6 april lågpriståget AVLO, som är ett höghastighetståg som tillryggalägger Madrid - Barcelona, 65 mil på 2 timmar och 45 minuter. De första 10 dagarna säljs 1000 biljetter/dag för 5 Euro. Det normala priset på den sträckan, med det höghastighetståget kostar normalt mellan 10 - 60 Euro beroende på tid och dag.

SJ har nog en hel del att göra för att bli ett attraktivt alternativ och då tänker jag inte bara på prissättningen.

TommyD


Men poitikerna har ju bestämt att fd SJ skall leka affär-
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Går det ta sig ifrån tex Helsingborg till Santa Pola med tåg? Har försökt googla men inte hittat något.

Ladda ner en app som heter "Rail planner" så hittar du svaret. Tider o byten men inga priser. Den är gjord för Interrail-folket. Vad gäller priser kan man ju kolla på SJ och Interrailsidan om det inte blir billigare att köpa en Interrailbiljett. Finns många olika varianter att välja på
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är mycket svårt att åka tåg om man har tider att passa och särskilt om dessa ligger utanför de normala.
Tidigare hade jag regelbundna styrelsemöten i Stockholm och dessa var förlagda till lördagar. Resan som företogs med bil startade hemifrån på lördagsmorgonen 03.30 och fem till sex timmar senare var jag framme (inhängnad parkering fanns på plats) och mötet startade efter det, de brukade i regel hålla på till fram på kvällen. När mötet var slut körde jag några mil söder om Stockholm där jag övernattade. Sedan startade jag därifrån på morgonen och var hemma vid middagstid på söndagen.
Jag gjorde ett seriöst försök att se om resan gick att företa med tåg men detta visade sig omöjligt då det skulle ta två dygn extra. För min del skulle resan med tåg se ut så här.
Först skulle jag gå 3 km till bussen för att därefter åka buss 22 km (åt fel håll) och därifrån tåg 80 km till Göteborg och efter tågbyte därefter till Stockholm, väl i Stockholm tunnelbana eller buss till avsedd adress. Men då första tillgängliga buss på lördagar var först 09.00 skulle resan istället få förertas på fredagen med en extra övernattning som följd.
Hemresan skulle bli den omvända och ta sig till Göteborg skulle inte varit några problem men inte komma vidare på lördagen (varit där mitt i natten) och på söndagen skulle det inte gå att komma ända hem med tåg - buss, det hade iså fall blivit att vänta till måndagen.
Såna här saker tänker ofta inte folk på som bor inom storstadsregionerna men bor man utanför dessa så är det ofta i stort sett omöjligt att använda kollektiva färdsätt om man har tider att passa och att det skulle innebära ett flertal byten för att komma fram
 
Toppen