• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistansförsäkring

R

Rolfevert

Guest
Har inte fiat assistans längre.
i min husbilsförsäkring(Länsförsäkringar) ingår assistans med 1500 kronors självrisk.
Min fundering är om jag skall ”gambla” och nöja mig med den eller teckna separat assistansförsäkring som ofta tycks vara utan självrisk
men också kostar en summa pengar?
förslag?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja du, det är inte helt lätt att avgöra, själv har jag haft en assistansförsäkring utöver helförsäkring i LF Bergslagen, i flera år.
Har aldrig behövt utnyttja någon försäkring.
Tänker inte förnya i år.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om 1500 kronor i självrisk inte är en utgift du får svårt med, så tycker jag att en försäkring för att undvika den utgiften verkar onödig. Spara och lägg undan 1500 så är du i realiteten din egen assistansförsäkring.

MVH
Hans
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Om 1500 kronor i självrisk inte är en utgift du får svårt med, så tycker jag att en försäkring för att undvika den utgiften verkar onödig. Spara och lägg undan 1500 så är du i realiteten din egen assistansförsäkring.

MVH
Hans
kan så vara...annars finns solid assistans...530 kr året....när man ställer av den i oktober får man resten tillbaka....och det täcker allt ingen självrisk....
 

v031993

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29069
Medlemskap
2024
Om du servar bilen hos en Fiat Professional verkstad så får du Fiat Camper Assistance gratis i ett år. Jag fick "leda" kundmottagaren till detta erbjudande men jag fick beviset till slut. Det samma gäller hos en AD verkstad som är förmodligen billigare för service kostnaden än Fiat Pro...
//Jeff
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Om man har 1500:- i självrisk på sin ordinarie försäkring "bärgningsförsäkring"... och/men betalar ca.500:- för annan assistansförsäkring så räcker det med en "bärgning" eller hjälp en enda gång så har du sparat 1000;- rätta mig om jag har fel.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Servar mina bilar på mekonomen och då får man ett års assistansförsäkring
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om man har 1500:- i självrisk på sin ordinarie försäkring "bärgningsförsäkring"... och/men betalar ca.500:- för annan assistansförsäkring så räcker det med en "bärgning" eller hjälp en enda gång så har du sparat 1000;- rätta mig om jag har fel.
Visst är det så första året. Men har du haft assistansförsäkringen i fyra år utan att det har hänt något och behöver assistans så har du betalat 2000 kr för att försäkra bort en kostnad på 1500 kr.

MVH
Hans
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Jag har två fria assistanser i min husbilsförsäkring och vanliga personbilsförsäkring hos Trygg hansa.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
En vanlig bilförsäkring inkluderar oftast assistansskydd med självrisk (1500 kr).
Vi råkade ut för ett motorstopp i Polen och ringde vårt försäkringsbolag IF
som kopplade oss till SOS bilassistans (internationellt) och en bärgare fanns
på plats inom 20 minuter då vi befann oss mellan Gdansk och Stettin.
Allt fungerade perfekt till verkstad. Tyvärr helg så vi fick bo i vår husbil på verkstan.... Fiat/Iveco med vakt!

SOS ringde oss 1 gång per dag och frågade om allt var OK och undrade om vi behövde komplettera med hotell eller annan hjälp.
Vi har inget abbonemang hos SOS bilassistans.... allt hanteras genom vår bilförsäkring hos IF. Perfekt assistansservice!

Så alla dessa erbjudanden om separat försäkring för Bilassistans åker direkt i papperskorgen.
En synnerligen oseriös verksamhet där man skickar ut erbjudanden med förtryckt inbetalning
som ser ut som en faktura utan att man har något avtal med företaget i fråga....."går det så går det"

Undantag Mekonomen som erbjuder gratis assistans.

Bärgning Polen.jpg
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Assistans Mekonomen
När kollade sist för personbilen så gällde den bara i Norden vad jag kommer ihåg.
Kanske annat för husbilar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om du servar bilen hos en Fiat Professional verkstad så får du Fiat Camper Assistance gratis i ett år. Jag fick "leda" kundmottagaren till detta erbjudande men jag fick beviset till slut. Det samma gäller hos en AD verkstad som är förmodligen billigare för service kostnaden än Fiat Pro...
//Jeff
Har denna försäkring,men telefontid är mån-fre 8-16,ringde deras nummer en lördag hjälpte inte mycket,du blir kopplad runt olika telefonister troligen i Italien.
 

v031993

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29069
Medlemskap
2024
Tack Olof, jag ska kolla detta. Jag har inte behövd använda Fiat Camper Assistance ännu. Hade tidigare Solid Assistans och den fungerade fint på en söndag i sydligaste Norge.
Mvh,
Jeff
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag använde Midland oil och fick då kostnadsfritt ersättning för självrisken på min ordinarie försäkring i IF . Dessutom vid ev. motorhaveri som inte täcktes av IF tog Midland hela skadan utan självrisk.
 
F

F.d. 58010

Guest
Har tillägg på husbilsförsäkringen på Trygghansa,bärgning ingen självrisk
 
Toppen