• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistans utan karens

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Hej! Efter uppehåll något år planerade jag köra till riksgränsen i dag. Ringde Solid för assistansförsäkring. Visade sig ha 5 dagars karens. Vet någon något annat bolag utan karens på assistansförsäkring? Känns bökigt ringa runt på chans.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om du är helförsäkrad så ingår väl räddning i försäkringen? Jag är försäkrad i Länsförsäkringar med en självrisk på 1500:-. Funktionen på räddningsförsäkringen vs assistansen är väl den samma. Skillnaden är ju priset som är billigare för assistansen OM man vilket är högst osannolikt råkar ut för något som kräver hjälp minst en gång om året.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Om du är helförsäkrad så ingår väl räddning i försäkringen? Jag är försäkrad i Länsförsäkringar med en självrisk på 1500:-. Funktionen på räddningsförsäkringen vs assistansen är väl den samma. Skillnaden är ju priset som är billigare för assistansen OM man vilket är högst osannolikt råkar ut för något som kräver hjälp minst en gång om året.

Jag har samma försäkring
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Assistansförsäkringen brukar inte vara en självständig försäkring utan en självriskeliminering för den ordinarie försäkringen.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Om du är helförsäkrad så ingår väl räddning i försäkringen? Jag är försäkrad i Länsförsäkringar med en självrisk på 1500:-. Funktionen på räddningsförsäkringen vs assistansen är väl den samma. Skillnaden är ju priset som är billigare för assistansen OM man vilket är högst osannolikt råkar ut för något som kräver hjälp minst en gång om året.
solid har ingen självrisk...allt för 500 kr om året...det är service.....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
solid har ingen självrisk...allt för 500 kr om året...det är service.....
Ja det kan så vara men om ingenting händer inom 3 år vilket är sannolikt för det stora flertalet HB-ägare så har den med Solid assistans betalat vad självrisken på en räddningsförsäkring kostar alltså slängt ut 1500:- för ingenting. Om skada skulle uppstå som kräver bärgning eller annan assistans så betalar försäkringstagaren bara en självrisk ( den dyraste) medan den med Solid Assistans redan betalat 1500:- & sedan på detta självrisken för skadeersättningen. Assistansförsäkringar är oftast åldersbaserade vilket inte en räddningsförsäkring är. Som jag ser det så är assistansförsäkringar något som en del bolag sålt in på marknaden enbart för att tjäna mera pengar & helt onödiga.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Ja det kan så vara men om ingenting händer inom 3 år vilket är sannolikt för det stora flertalet HB-ägare så har den med Solid assistans betalat vad självrisken på en räddningsförsäkring kostar alltså slängt ut 1500:- för ingenting. Om skada skulle uppstå som kräver bärgning eller annan assistans så betalar försäkringstagaren bara en självrisk ( den dyraste) medan den med Solid Assistans redan betalat 1500:- & sedan på detta självrisken för skadeersättningen. Assistansförsäkringar är oftast åldersbaserade vilket inte en räddningsförsäkring är. Som jag ser det så är assistansförsäkringar något som en del bolag sålt in på marknaden enbart för att tjäna mera pengar & helt onödiga.
Jag förstår hur Du menar men Du kan inte spekulera att Du kommer ha tre framtida olycksfria år. I efterhand stämmer dina slutsatser, det räcker med en punktering oavsett om Du har reservhjul så törs jag gissa att endast en till två på hundra byter själv, har själv reservhjul men byter inte själv, punktering kommer sällan på rätt plats
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Spekulerar tycker jag inte att jag gör. Vad jag skrev var att sannolikheten för detta scenario är ganska liten. Det har säkert assistansbolagen också räknat med eftersom årspremien bara är 500:-.
Om man räknar på detta:
Assistansförsäkring 500:- / år = 1,40 / dag varje år.
Självrisk räddningsförsäkring 1500:- / år = 4,10:- dag men då bara OM det händer något, annars 0:-.
Sedan får man även beakta hur många dagar man utnyttjar HB'n. Ju färre dagar ju dyrare assistansförsäkring per dag vid nyttjande.
Jag kanske resonerar helt galet men så ser jag på detta.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har lagt till Falck:s försäkring. I våras fick vi ett allvarligt däckhaveri. Det skedde en söndag kl 16. 2 tmmar senare, efter bärgning, lämnade vi däckfirman som Falck har jouravtal med. Nya däck på plats eftersom de gamla var för allvarligt skadade. Det kallar jag service på hög nivå. För oss värt varenda krona.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Tack alla! Sparat 597kr som Solid tar, då Dina Försäkringar mycket riktigt har en assistans ingående i helförsäkring.
Eftersom dom har sin karens, är det ju inga problem att ta bort den. Lite OT så betalar jag 4600 hos dom, Folksam
som jag haft i alla år ville ha 8900. Slutat fundera på vad dom olika bolagen håller på med.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Dom anser att folk först behöver hjälp, sedan köper försäkring. Får stå för dom, men var den
förklaring jag fick. Nej, du får ingen hjälp om det infaller innan karensen gått ut.
 
Toppen