• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Asfaltprickar

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Åkte utefter en väg som de gjort en hel del snabblagningar i asfalten på.
Sån där där de aldrig lämnar fordonet - sprutar ut lite asfalt/tjära och her sedan på lite sand/grus via en lång "arm". OK - bra att de lagar vägarna.
Upptäckte när jag kom hem - vid en snabb okulärbesiktning av bakdelen av Plåtisen - att det var ett 10-tal prickar på vardera bakdörren.
Lätt fixat - tänkte jag - jojo. :cool:
Tog det medföljande medlet som jag fått vid vårens lackskydd - nån Tar Remover.
Ja det fungerade bra - men - det var inte ett 10-tal prickar det var 100-tals!!
En timme senare så var det snyggt och rent igen - kanske lackskyddet gjorde att det gick lättare att få bort det. :)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Asfaltprickar

Det finns ett medel som heter "Prick bort" som är det bästa jag provat. Det kan vara svårt att få tag på. Jag köpte mitt på en Statoil-mack, men har bett min lokala "bensin-och diesel-leverantör" att ta hem det.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag fick köpa en 5 l dunk med ett medel hos min lokala rostskyddare som fungerar utmärkt till både asfalt och salt .

Kjell Anders

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025

Allå vänner!

Matfett typ riktigt smör löser asfaltsfläckar, användes på min tid för att lösa asfalt i håret och på kroppen i övrigt. Vet inte om asfaltsläggare använder det idag men förr fungerade det kanonbra.

Ha de Kjell

F

F.d. 55397

Guest

MAC 1-2-3 är åxå bra, man ser skiten rinna ned efter ett tag.

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Allå vänner!

Matfett typ riktigt smör löser asfaltsfläckar, användes på min tid för att lösa asfalt i håret och på kroppen i övrigt. Vet inte om asfaltsläggare använder det idag men förr fungerade det kanonbra.

Ha de Kjell

Det fungerar fortfarande!
Förra året fick vår hund en tassavtvättning med smör. Vi hade stannat till på en plats i skogen där man nyligen lagt ut oljeblandad grus (tror det heter så) på vägarna och det märkte vi inte förrän det var för sent, men smör och hushållspapper löste problemet snabbt.
Har även för mig att jag gned lite på bilen också där det fastnat, med gott resultat. Känns som om det alternativet är mest miljövänligt! /Jeanette

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Brukar ta vanlig lysfotogen och trassel, det löser allt !
Visserligen får man lägga på vax efter, men det blir rent och snyggt.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Efter vårens lackskydd på Ditec så fick jag med 3 produkter i en liten väska:
- Power, Powerful Tar Remover
- Carwash, Alkalisk avfettning med vax