• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Asfalten tål inte tyngden

beskow

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
371
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har nyss flyttat, och har nu lyxen att kunna ställa upp husbilen på egen parkering framför huset. Dessvärre upptäckte jag nu, efter en månad, att den asfalterade grusplanen framför huset inte riktigt tål tyngden från min husbil. Bakhjulen har börjat sjunka ner och göra gropar i asfalten.

Jag skulle därför behöva fördela vikten/trycket lite bättre. Någon som har tips om var man kan få tag på någon form av plåtar att köra upp på? Typ körplåtar som gatubolaget använder för att täcka över hål i vägen, fast lite mindre och nättare?

Tacksam för alla tips!

/Björn

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Asfalten tål inte tyngden

Närmsta mekaniska verkstad kan nog hjälpa dig att klippa till plåtar i lämplig längd och bredd, de brukar ha ett bra sortiment av plåt i olika tjocklekar på lager och maskiner att klippa dom med.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Om du har tänkt attt lägga ut plåtar, så runda av hörnen med en radie om minst 100mm. Det är ju dumt att skära sönder däcken......
Calle

F

F.d. 58637

Guest

Cementplattor 50x50 har jag lagt i två rader för bakhjulen i gräsmattan. Framhjulen står kvar på asfalten.
Finns väl många olika lösningar men jag tvivlar på plåtar. 10 mm i så fall. Då blir dom inte lätta.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Hej!

Jag har nyss flyttat, och har nu lyxen att kunna ställa upp husbilen på egen parkering framför huset. Dessvärre upptäckte jag nu, efter en månad, att den asfalterade grusplanen framför huset inte riktigt tål tyngden från min husbil. Bakhjulen har börjat sjunka ner och göra gropar i asfalten.

Jag skulle därför behöva fördela vikten/trycket lite bättre. Någon som har tips om var man kan få tag på någon form av plåtar att köra upp på? Typ körplåtar som gatubolaget använder för att täcka över hål i vägen, fast lite mindre och nättare?

Tacksam för alla tips!

/Björn

Kanske "gräsarmeringsplattor" kan vara ett alternativ. Se länk till Göteborgsföretag, men du kan nog finna liknande produkt där du bor.
Gräsarmering, jord, sand i Göteborg stor sortering. - ALLT I MARK

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Något man kan fundera över;
1) Är "normalt" underarbete för asfalteringen utförd, annars får man nog räkna med sättningar i asfalten, nästan oavsett vad man lägger under hjulen?
2) Hur lång tid har gått sedan asfalten anlades(?), all asfalt är "mjuk" i början (åtm minst i ett ½ år) och hårdnar sedan med tiden och tål sedan belastningstryck allt bättre!
3) Är det varmt och solen ligger på så är asfalten väldigt känslig speciellt i början!

Om trots allt behov att utjämna hjultrycket på asfalten, vid "måsteparkering" skulle jag föreslå så långa och kraftiga "plankor/reglar" som möjligt (t.ex dimension 20x5 cm)!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kjent problem, hvor mye du synker og hvor fort er avhengig av flere ting. Lasten for hvert hjul, oppbyggingen av vegkroppen og toppdekkets tykkelse. Om du legger en stålplate så trenger du å fylle i gropene først. Selv ville jeg bruke parkerings gropene som de er til de er for dype og så fylle de med kaldasfalt i beste komunstil. En stålplate må være mer enn 10 mm tykk selv om den har flatt underlag.

Selv på flyplasser finnes det for endel fly makstider de kan stå i ro på samme sted, litt lengre ved gatene enn på taxestriper og runway. Ikke mange steder en lastet Galaxy kunne stå i mer enn 30 minutter.

Skulle du lage et fast dekke som virkelig tåler at en større husbil er parkert i lengre tid så er opskriften enkel, mer enn 50 cm pakket balast og på dette minst 30 cm armert betong. Og dette forutsetter god drenering :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nu tog du allt i, 30cm betong? skulle tro att 50mm armerad betong räcker gott? förutsatt att underarbetet är o.k. förståss! :wink:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Noop, har sett styrkeberegninger med langtidsbelastning, det var for gulv i en verkstad for biler opp til 7500 kg totalvekt. Aksellast 4 tonn og noen døgn stillstand kunne lage sprekker i 20 cm betong lagt på frostfritt underlag.

Ett godt alternativ er gatesten, når det blir nedsynking kan en løfte ut noen sten og fylle opp med mer sand. Armert gressmark kan og justeres opp med noe på toppen.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej Jag har samma problem. Har nu bilen på 2 st 7m Långa Tryckimpregn Plank 7 x 20 cm som dessutom ligger delvis på Trädgårdsplattor. Även om jag skulle lägga om uppfarten skulla jag välja denna lösning igen. Bilen står avställd 5 mån u. vintern.
Hade funderingar på U-Balk eller grovplåt men hoppas denna lösning funkar några år.

C

cheetah1

Guest

Hm, jag har 100mm betongplatta i garaget jag hade tänkt att våran skulle stå på, men det menar ni att det är tji?

T

Teddi

Guest

jag själv valde bort asfalt när vi flytta till kba,,singel--grus,,man hör om nån kommer in på tomten,från altan,,,
ock ja har också grävt ner bakhjulen 15cm så slipper ja liggande vatten på taket,,

T

Teddi

Guest

nej lasse,,vi tänkte asfalt,,men valde enbart gruset som låg där,,ett billigt alternativ:p sen om du rundar av neråt för hjulen under vintern så slipper man #fyrkåntia# däck till våren,,

oirländskt!! ett sånt ord,,:D

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Om det finns en lastbilsskrot i närheten kan det vara möjligt att de har krafig räfflad aluminiumplåt från timmerbilar. Skär man dessa i 30-40 cm breda remsor så har man ett par bra och relativt lätta "ramper" att köra på.
Klas

C

cheetah1

Guest

Hm, om man ska alfaltera kanske man ska gjuta en uppsättning betonggropar med rundning, dessutom i våg, som man kan ha bilen i... *idé*

F

F.d. 58637

Guest

På tal om fyrkantiga däck.
Jag hade segelbåten stående över vintern ett år utan upppallning av vagnen.
Ekipaget hoppade fram en km vid transporten på våren. Båt med vagn 4 ton.
Nu flyttar jag husbilen en halvmeter fram och tillbaka emellanåt.
Julatäckningen får hänga med.

F

F.d. 2621

Guest

Enligt min erfarenhet är vanligt s k väggrus, som packats ordentligt med padda, det bästa och billigaste alternativet för en uppställningsplats för husbilen. Det dränerar bra vid nederbörd och är lätt att kratta till när ev gropar bildats.

Men och obs att underlaget en bit ner i marken måste vara riktigt utfört! Det är alltid det som avgör hur det ser ut och blir på ytan.

Toppen