• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Artikel Artikel i NWT om årsmötet 2025

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej!

Stort tack till alla som besökte Husbilsklubbens 19:e årsmöte.
Vi fick uppleva 4 soliga och sköna dager i Karlstad (förutom lite regn på natten mellan torsdag o fredag)
Det blev rekord i antalet deltagare i år igen med ca 720 husbilar.
Här i bifogad pdf kan ni läsa artikeln som NWT (Nya Wermlands Tidningen) skrev.
Publicerades på nwt.se igår lördag och kommer i papperstidningen i morgon måndag.

Rekordmånga på populär husbilsträff – Sören reste 110 mil med bastun

Publicerad: igår 16:00
Reporter Adam Holman
Adam Holman

Sören Hult tog med sig sig bastun till träffen. Det efter en liten resa på 110 mil.

Sören Hult tog med sig sig bastun till träffen. Det efter en liten resa på 110 mil. Foto: Adam Holman

För tredje året i rad blev det rekordmånga besökare när husbilsklubben hade träff på Färjestadtravet.
Sören Hult hade rest 110 mil – med en bastu som han drog med husbilen.
– Jag hann precis lägga i tvåan, säger han med ett skratt.

SNABBVERSION

• Husbilsklubben arrangerade sin årliga träff i Karlstad för tredje året i rad med rekorddeltagande.
  • 730 husbilar deltog, vilket överträffade förra årets 680. Evenemanget bjöd på underhållning med musik från Da Buzz, Creedence och Abba.
  • Deltagarna, inklusive långväga resenärer, uppskattade gemenskapen och faciliteterna, vilket förstärkte klubbens fokus på glädje och samhörighet
För tredje året i rad arrangerade husbilsklubben sin årliga träff och medlemsmöte i Karlstad. Och precis som traditionen lovar blev det ett nytt rekord.
– Det har varit rekord varje år, och nu är det rekord igen. Vi hade satt en övre gräns på 800 bilar. Vi hade det också inbokat, nu har vi 730 på plats. Förra året var det 680 på plats, säger Åke Andersson, vice ordförande i klubben.

Åke Andersson konstaterar att det i år är rekordmånga husbilar på plats.

Åke Andersson konstaterar att det i år är rekordmånga husbilar på plats. Foto: Adam Holman

Det bjuds på underhållning i kvällarna tre och det bjuds på musik från Da Buzz, Creedence och Abba.
– Det är ett jäkla drag.
Klubbens ordförande Leif Edström har rest långt för att vara med.
– 103 mil, men jag tror inte att jag har längst.
– Det är så jäkla kul att se hur glada alla är, det är som vi säger. Det ska gå i leendets tecken, fortsätter han.
ANNONS

– Vi är här för att ha skoj, har någon någon annan tanke kan de åka någon annanstans, säger Åke Andersson.

Leif Edström och Åke Andersson njuter av den trevliga stämning som är på träffen.

Leif Edström och Åke Andersson njuter av den trevliga stämning som är på träffen. Foto: Adam Holman

Leif Edström hade som sagt en lång resa. Sören Hult från Boden har dock rest ännu längre. Han hade även en bastu som han drog efter husvagnen.
– Jag hann precis lägga i tvåan, det är väl en 110 mil, säger han.

För Sören Hult är det självklart att ta med sig bastun när han ger sig ut med husbilen.

För Sören Hult är det självklart att ta med sig bastun när han ger sig ut med husbilen. Foto: Adam Holman

Har du alltid med dig bastun när du är ute med husbilen?
– Jag tar bastun med mig när jag åker i Sverige och Finland. Det går faktiskt mindre soppa när jag har släpet, för då kör jag i 80. Jag sparar en deciliter milen.

Bastun brukar bli uppskattad när Sören kommer till olika campingplatser.
– Vi har alltid besök i bastun.

En öl och lite bastu är inte fel. Vännerna Sören Hult och Ove Karlsson har båda rest från Norrland för att vara med på träffen

En öl och lite bastu är inte fel. Vännerna Sören Hult och Ove Karlsson har båda rest från Norrland för att vara med på träffen Foto: Adam Holman

Roland Cedervik, Rolf Fransson, Lena Cedervik och Lena Fransson är på träffen för andra året i rad. De tycker att det är välorganiserat. När de inte är på träff är de ute med husbilarna i cirka 45-50 nätter om året.

Roland Cedervik, Rolf Fransson, Lena Cedervik och Lena Fransson är på träffen för andra året i rad. De tycker att det är välorganiserat. När de inte är på träff är de ute med husbilarna i cirka 45-50 nätter om året. Foto: Adam Holman

Liselotte Björnberg och Johnny Björnberg tycker att man får mycket för pengarna på träffen.
– Den är toppen, den är verkligen det. Vi betalar in hundra kronor i årsavgift, sen är resten fritt. Man träffar många nya och gamla vänner, säger Liselotte Björnberg
Intresset för husbilar ökade i samband med en skjutning som ägde rum i deras kvarter i Göteborg.

– Då skaffade vi den här husbilen för att kunna dra i väg när vi ville.

Liselotte Björnberg tycker att det är en frihetskänsla att ha husbil.

Liselotte Björnberg tycker att det är en frihetskänsla att ha husbil. Foto: Adam Holman

Husbilen som är av märket Concorde är rymlig och har det mesta.
– Egentligen skulle vi kunna göra oss av med huset och bo i den här. Men så långt har vi inte kommit än.
Johnny Björnberg njuter när paret är ute med husbilen.
– Det blir ett lugnt och fint liv, vi åker mycket. Vi är borta ett par månader om året. Vi börjar tidigt och är ute veckovis.

Johnny Björnberg sover nästan bättre i husbilen än hemma.

Johnny Björnberg sover nästan bättre i husbilen än hemma. Foto: Adam Holman

Det ser ut att vara en ordentlig bil som ni har?
– Bilen har precis allting, det bara sköter sig. Eget elverk på gasol, litiumbatterier och solfångare. Man sover nästan bättre i sängarna här än hemma.

• Paret Björnbergs husbil har det mesta.

Paret Björnbergs husbil har det mesta. Foto: Adam Holman

Bilagor

• Husbilar NWT.pdf
    21,7 MB · Visningar: 136
Senast ändrad:
Toppen