• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ArkivDigital vs. Genline

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Gokväll.

Efter att letat färdigt i Sveriges befolkning och Sveriges dödbok, blir nästa steg att gå ut på nätet och forska vidare.
Som jag ser det finns det två alternativ, se rubriken.

ArkivDigital har kanske den bästa läsbarheten, men har inte kommit så långt i avfilmningen. Saknar mycket på Upplands län, som är rätt intressant för mej.

Genline har ett stort utbud, men jag tycker att läsbarheten är rätt dålig. Det är ju rätt svårt att läsa gamla handstilar ändå.

Vilken väg skulle du valt?
Kanske andra alternativ?

Hälsningar
Kåre

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: ArkivDigital vs. Genline

Hej

Jag har använt Genline cirka 3 år och haft stor nytta av det. Skulle jag koppla upp mig idag skulle det vara mot AD.

Skälet är främst att läsbarheten är klart större på AD och de områden som jag är intresserad av primärt är redan klara på AD. Valet är alltså ganska enkelt för mig även om jag tyvärr därmed mister den koppling som finns mellan Genline och mitt släktforskarprogram Disgen.

Lycka till i släktforskarsvängen. :santa-3-icon:

Staffan i

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej Staffan

Jag använder åxå Disgen.

Skulle det vara en stor förlust att inte kunna använda kopplingen mellan Genline och Disgen?

Kåre

F

F.d. 2692

Guest

För mig som inte kör Disigen är valet lätt, det blir AD för just läsbarheten.
Men tyvärr får jag köra Genline ett tag till beroende på att dom inte har läst in dom böcker som berör mig.

Med den som väntar på något gott......

F

F.d. 58621

Guest

Jag använder mig av Holger och är därför oberoende av källor. Genline och CD-plattorna med dödböckerna har jag använt i stor omfattning. Väntar på att ArkivDigital ska komma längre innan jag fortsätter. Har lagt ner många timmar med att försöka läsa Genlines oskarpa sidor.

Jag har haft turen att hitta öppna hemsidor för Uppland, Småland, Blekinge och Skåna som har varit till mycket stor hjälp. Föreningar och enskilda som har delat med sig av sin forskning. För närvarande håller jag inte på med släktforskningen. Har ca 800 registrerade i Holger som har plats för 1000..
V-backen

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej V-backen

Vi står väl i samma "vägkorsning" verkar det som. Jag har varit och provat Genlines sider men tycker att kvaliten är alldeles för dålig.
Dålig handstil och dålig kvalitet gifter sig inte precis!
Hoppas mer på ArkivDigital, men utbudet är inte så stort just nu. kanske får göra som du, vänta.

Vad är det för öppna sidor du talar om. var hittar man dessa?

Ha de
Kåre

F

F.d. 58621

Guest

Jag kommer inte exakt ihåg hur jag hittade fram till mina guldgruvor då det gäller min släktforskning. Tror att jag fann flertalet länkar via Anbytarforum Anbytarforum och genom att helt enkelt bara Googla en del på internet.
Beträffande Uppland så har jag använt mig av "Dödböcker i Roslagen" 20 Dödböcker i Roslagen för Halland, Skåne och Blekinge "DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige" DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige hittade även "Blekingerötter" ***Blekingerötter*** samt slutligen för Småland och Jönköping "JBGF.se Jönköpingsbygdens Generologiska Förening" Jönköpingsbygdens Genealogiska Förening
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Det går säkert att hitta mycket mer bara på internet där det förmodligen successivt tillkommer fler och fler användbara och bra saiter. Upplever att det är väldigt många som släktforskar och att intresset bara ökar. Det är bra för ArkivDigital som säkert får in bra mycket pengar för att kunna fotografera ännu mer och annu snabbare.
V-backen :santa1:

P.S. Har utan framgång försökt att få bort linjerna. /D.S. :mad:

Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har haft uppehåll i grävandet nåt år nu, men testade AD när dom var nya. Just nu verkar det som att man inte kan välja antingen/eller mellan Genlina och AD. Dom erbjuder egentligen olika produkter. AD har skarpa bra bilder, men saknar halva Sverige. Genline har gamla dåliga kopior, men har kopplingar till Disgen (och DIS).
Jag fick ett "erbjudande" från ArkivDigital i dagarna. Funderar på att nappa på det, eftersom dom är klara med södra Sverige.
V-backen: Har du tillgång till KGF databas? Det är ett bra hjälpmedel över framför allt Kronobergs län. KGF - Kronobergs Genealogiska Förening

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Jag har köpt "klippkort" på Svar och Genline och kommit en bit på väg men som någon nämner så har jag stött på svårlästa avsnitt både att det är dåligt skrivet och att det är dåligt fotat. Jag ser att Arkiv digital har erbjudande men sen läser jag även att Västra Götaland inte är färdigt och där forskar jag mest just nu, så det får nog bli ett testabonemang på 3 mån för att se hur mycket som är klart och hoppas att det är så bra läsbart som man säger.
Jag hittade en rolig länk från en slälktforskarsida vet ej var det är massor med flygfoton av gårdar i hela Sverige, det var kul att hitta flygfoto av föräldrahemmet från tidigt 50-tal och andra gårdar som dyker upp i släktforskningen. Man kan inte använda fotona för de har en stor vattenstämpel över fotot och är små det är ju meningen, om man är intresserad så kan man köpa en tavla i valfri storlek med huset på eller vykort.
Jag tyckte det var kul att leta på denna sida, lite klurigt att se de gamla kartorna som de delat in områdena, men ni kommer snart underfund med hur ni hittar rätt område.
De har även mycket som är oidentifierat
Länken är: Flygfotohistoria :: Bläddra i arkivet Hoppas ni får kul med denna länk.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Tack Postis! Där finns många intressanta foton. Ganska svårt att hitta rätt. Det är inte lätt att känna igen gårdarna. Lite som att lägga pussel på kartan.

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

När jag letade efter kostnaden för Arkiv Digital så fann jag följande rubrik: Prova AD OnLine gratis mellan jul och nyår! på deras hemsida, det var just det jag eftersökte i mitt förra inlägg och nu fick vi ju testa gratis. Jag har just nu på morgonen registrerat mig och loggat in och laddat in sökprogrammet, skall just börja söka vad som finnes inskannat så jag har inte sett hur bra kvalite det är än ville först bara tipsa er om att ni som inte har Arkiv Digital kan nu gratis från i dag och fram till nyår testa detta. Ni kanske visste om detta men jag ville gärna tipsa er som funderar på vad ni vill ha för abonemang. Såg förresten direkt i programmet att alla alternativ till inskannade databaser fanns direkt i menyn.........toppen.

:santa-4-icon: God Jul Och Gott Nytt År :holly-1-icon:....från en som fastnar i släktforskningen.
När man skall byta om till Tomte så sa man ju att man skulle gå att köpa tidningen nu kan man säga att jag går och släktforskar lite då kommer barn barnen att garanterat tro att det är en riktig tomte som kommer.

F

F.d. 58549

Guest

God fortsättning alla ni där ute. I julklapp fick jag en prenumeration på Arkiv Digital. När jag gick ut på nätet för att titta lite, ser jag att det är gratis fram till den 31/12. Alla ni som tycker det är kul att forska passa på.

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Javisst var det gratis och nu fick jag testa och det var bättre läsbarhet än de övriga nu när man läst in böckerna i färg och programvaran var bra, man ser ju alla arkiv som finnes direkt, lite klurigt med rullningen på "musen" den ställer om sidorna och menyvalen om man inte är uppmärksam.
Jag hoppas att de läser in Gällivare, Gävle och Stockholm snart så blir det Arkiv Digital även för mig.
:holly-3-icon: En God fortsättning till er alla. :holly-3-icon:

F

F.d. 2692

Guest

Har nu också hoppat på Arkiv Digital erbjudande och ser nu vilken kvalitetsskillnad det är.
Är det någon som vet vad som skiljer SVAR och Genlines material.

Janne

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag fastnade också i AD över helgen:) Dom har förbättrat programmets utseende senaste året. Men jag har kört fast på ett par personer som är omöjliga att hitta. Tänk själva att leta efter Jonas Johansson, det hade varit lättare med Knorre eller Pinkenstråhle.
Ha fortsatt trevlig letarhelg

Bengt62

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2025

Har också testat AD nu i mellandagarna när det är gratis och det kommer att bli abonnemang där sedan. Klart mycket bättre kvalité än Genline.

Har hitta ett antal uppgifter som jag misslyckats med i Genlines bilder då de har varit för dåliga.

Synd bara att ADinte är klara med hela Sverige än.:santa1:

F

F.d. 3753

Guest

Var också tvungen att testa Arkiv Digital men hittade inget användbart.
Testaade på Västerbotten (Degerfors) och Örebro (Lindesberg & Ramsberg) samt Västmanland (Torpa) men det fanns ingenting.
Hoppas jag gjorde rätt för det ska väl komma automatiskt i den högra nedre kolumnen?
Där stod hela tiden att det inget fanns. :msn_sad:

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Jag tycker att det som finns med har bra läsbarhet så det blir nog AD för mig nästa år och hoppas att de snart täcker upp allt som finns att skanna, men som jag sa tidigare så vill arkivtyp ändra sig så fort jag nuddar rullen på musen, har förmodligen för billiga grejjer men man lär sig att se upp.
Jag kollade och såg att Örebro (Lindesberg & Ramsberg) samt Västmanland (Torpa) var med men däremot så hittade jag inte Västerbotten (Degerfors).

F

F.d. 3753

Guest

Ok att Örebro fanns, jag gjorde en sökning i alla arkiv på Lindesberg och Ramsberg efter Eric Ersson 1794-1834 men det förblev tomt. Han föddes 1794-01-07 i Linde (T) men flyttade till Himmelsberga, Torpa 1834.
Han finns också i Ramsberg Grimsö Skriftlag 1828-1834
Han var gift med Anna f Jansdotter 1800-09-29 som var tvilling med Stina.
Eric Ersson var min morfars farfar.
Jag tror i alla fall att jag hittat rätt Eric Ersson och hans föräldrar men det fanns ganska många med det namnet i bergslagen vid den tiden.

Toppen