• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ardennerna-The battle of the bulge

F

F.d. 30146

Guest
Jag visste inte under vilket del av forumet jag skulle lägga detta inlägg, så jag provar väl här.

I Juni 2014 ska jag åka till Belgien/Ardennerna och besöka "alla" krigsskådeplatser, jag har tidigare besökt Frankrike och tittat på stridsplatserna där, men som sagt, nu styr jag kosan mot Ardennerna.

Jag kan förvisso kolla i kartor, men jag tänkte om det var någon här på forumet som vet någon sida där man kan få fram POI för The battle of the bulge?
Jag vet en sida som har POI på "alla" intressanta krigsskådeplatser i Frankrike, det var/är bara att mata in "siffrorna", så hamnar man rätt, en otroligt bra hjälp när jag var i Frankrike senast.

Och Belgien har ju den fördelen, att där kan man prata Engelska med i stort sett alla, speciellt bra för turister som jag.
Inte för att jag vet varför fransmän tokvägrar att prata engelska, och det är lika överallt. Jag pratade med en engelska som jobbade i en restaurang i Sainte-Mère-Église, och hon beskrev det som oerhört jobbigt att hennes kollegor vägrade att prata engelska med kunderna, hon sa att restaurangen förlorade en hel del kunder pga detta. helt obegripligt

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Sv: Ardennerna-The battle of the bulge

Jämfört med för 40-50 år sedan pratar många i Frankrike engelska nu, då vägrade dom ens förstå. När jag nu börjar prata/låta något på franska svarar dom ofta på engelska - då blir jag lite störd.

Har träffat många nere i Europa som varit i Sverige och blivit störda av att dom inte blivit förstådda, inte ens på engelska. Är detta obegripligt?
Bara ungdomar som svarar på engelska, möjligen.

/Gunnar

F

F.d. 30146

Guest

Det är ju möjligt att för 40-50 år sedan så vägrade de att ens förstå, vilket blir ändå svårare att förstå på ett sätt, jag menar, då var det inte så länge sedan de allierade lämnade landet och befriat fransmännen från nazismen.
Och under den tiden pratades det bara engelska, men som en veteran (Wild Bill Guarnere 101:st P.I.R) från USA säger i sin bok "Brothers In Battle Best of Friends"- fransmännen verkade inte att gilla att vi (de allierade) var i deras land och befriade folket från nazismen, de var inte vänligt inställda, och en del sympatiserade med fienden, annat var det i Belgien och Holland, där älskade folket alla allierade soldater, sympatiskt om du frågar mig.

Men nu var det inte språk, eller de allierade frågan handlar om. :yes:

Senast redigerad av en moderator:

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Belgien har en fransk och en flamländsk del i fråga om språket. Mina erfarenheter från den franska delen är samma som i Frankrike, dvs inget annat än franska accepteras. Den flamländska däremot pratar gärna engelska.

Per-Åke

Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Vi var i Bastogne i somras. Där öppnas ett nytt och modernt museum i mars 2014.
Bastogne War Museum
Ett av avsnitten i Band of Brothers handlar just om striderna i och runt Bastogne.
Vi skall åka dit igen.
Ställplats/Parkering finns i Ställplatslistan.
PS. I den runda byggnaden till vänster på torget ligger Turistbyrån. DS

Bilagor

• Bild4.JPG
    Bild4.JPG
    89,2 KB · Visningar: 4

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Har varit i Bastogne ett par gånger. Där finns ett mäktigt minnesmärke. Kan också rekommendera DVD-boxen "Band of Brothers" som delvis handlar om bla Bastogne. Nästa sommar öppnar ett stort krigsmuseum där.

Spg att du redan fått samma svar. Men det borgar för att det är ett intressant ställe.

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Det där med språkförbistringen kan man kanske komma tillrätta med. När bror min var i Frankrike och skulle betala efter en "bättre middag" ville kyparen av någon anledning inte förstå engelska. Han fick betalningen, som var rejält i underkant mot vad som stod på notan, med orden "keep the change". Och nog tusan kunde så enkla ord få fart både på kyparen och engelskan.:)

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

När någon i turistnäringen låtsas att dom inte förstår så fortsätter jag på ren skånska. Funkar klockrent, särskilt i vägtullar i hela södra Europa och i Stockholm.

F

F.d. 30064

Guest

Hej
Vad härligt att åka till Ardennerna, där är oerhört vackert. Angående språkförbistringar måste vi ha haft väldigt tur då. Vi har varit flera gånger i Frankrike; Normandie, Paris, Languedoc, Provence och ingen gång har ngn vägrat prata med min man bara för att han inte förstår franska. Tvärtom, de har börjat både på tyska, o engelska, händer o fötter o varit mycket trevliga. Till och med på minsta lilla bensinstation ute på landsbygden försöker man göra sig förstådd med de medel man kan.

Och ja jag pratar visserligen franska, men när man på restaurang ( eller affärer) hört att vi pratar ett annat språk med varandra har fransmännen själva bytt till engelska när de kommit till vårt bord. Vår upplevelse är att fransmännen är mycket mer serviceminded än svenskar i många fall. (Stack väl ut hakan nu då :) )
MVH
Sylvia & Micke

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Jag har precis samma åsikt, inget problem med engelska de gånger jag varit i Frankrike.

F

F.d. 30146

Guest

Jag har precis samma åsikt, inget problem med engelska de gånger jag varit i Frankrike.

Ni måste haft en jä..a tur som träffat på restaurangfolk och affärsbiträden som prata engelska, min erfarenhet är helt diametral.
Jag har förvisso träffat på servicefolk som till nåds pratat engelska, men de tillhör verkligen undantaget.
Sist jag var i Frankrike bodde jag på ett bed and breakfest i arromanche, han som ägde stället var ursprungligen från Italien, det visade sig vara en mycket trevlig äldre herre, en kväll satt vi som bodde på hans bed and breakfest i matsalen och åt och drack gott, vi som då bodde där var från olika delar av europa, till sist gled samtalet in på problemet kring detta med fransmännens aversion mot det talade engelska språket, och alla hade samma upplevelse av det jag upplevde.
Ägaren (som för övrigt pratade engelska, franska flytande) berättade för oss att fransmännen nog var det folkslag som (av outgrundliga skäl) inte vill prata engelska, han tyckte att detta faktum förstörde relationen mellan olika europeiska folk, och då speciellt mellan fransmän och tyskar (kanske mer förståeligt av känd anledning), men ändå märkligt, det är ju turismen en del byar kring Normandie ändock lever till stora delar på.
Efter några glas av gott vin och öl (och calvados) lättade den eventuella tunghäftan mer på alla oss inblandade, även ägaren hängde på vår rytm, han sa att fransmännen är en riktiga snobbar, och att affärskollegor till honom (fransmän) uttryckte en önskan om att det franska språket skulle vara det språk man skulle tala i officiella sammanhang (diplomatspråk).

Resten av vistelsen i arromanche underlättades av ägarens gästfrihet, och faktum är att jag skickar hälsningar till honom än, tyvärr tog jag inte de andras adresser, det var synd, för de var mycket trevliga, och vi hade trevligt tillsammans.

F

F.d. 52943

Guest

Just i Normandie träffade vi på ett antal yngre personer i serviceyrken som inte ville förstå eller tala ett ord engelska.
Det mest komiska var en turistinformation intill en av de mera kända bataljplatserna vid Omaha beach några kilometer från Utah beach.
Den unga damen förstod inte ett ord engelska - lite anmärkningsvärt personalval i sig eftersom en mycket stor andel av besökarna verkade vara amerikaner, engelsmän och kanadensare - ättlingar/släktingar till deltagarna i invasionen som var där för att delta i minnesceremonierna på årsdagen (vi var där 6e juni).
Hon hämtade så småningom förstärkning i vad som vi uppfattade som hennes chef, som verkade bli störd i sin kafferast (kom ut med kaffekopp i handen). Inte heller denna dam förstod eller talade engelska.
När vi på haltande fransk/italiensk/spanska försökte få info om ev sevärdheter några kilometer västerut på Utah beach, förnekade hon varje kännedom om någon sådan info - tydligen på fel sida om någon kommungräns eller liknande. Vi försökte förklara att vi inte behövde broschyrer eller liknande, bara tips om vilka sevärdheter som fanns, men dom sade sig inte veta nåt om det.

På andra ställen i frankrike var det bättre, men i några affärer blev det också totalstopp på förståelsen.

Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Vi brukar leta upp Office de Tourisme när vi "landar" på en ort.
Det som förvånar oss är att på de flesta ställen i Frankrike talar de bara franska.
Jag brukar starta med att fråga om de talar engelska, = rusk på huvudet och en sur min.
Nästa är en fråga om de talar tyska, = rusk på huvudet och om möjligt ännu surare min.
Sista frågan, och den enda franska jag kan är frågan "talar ni franska" och då kan personen inte hålla sig för skratt.
Mycket underligt att inte personalen kan något annat språk än franska.

F

F.d. 30146

Guest

Just i Normandie träffade vi på ett antal yngre personer i serviceyrken som inte ville förstå eller tala ett ord engelska.
Det mest komiska var en turistinformation intill en av de mera kända bataljplatserna vid Omaha beach några kilometer från Utah beach.
Den unga damen förstod inte ett ord engelska - lite anmärkningsvärt personalval i sig eftersom en mycket stor andel av besökarna verkade vara amerikaner, engelsmän och kanadensare - ättlingar/släktingar till deltagarna i invasionen som var där för att delta i minnesceremonierna på årsdagen (vi var där 6e juni).
Hon hämtade så småningom förstärkning i vad som vi uppfattade som hennes chef, som verkade bli störd i sin kafferast (kom ut med kaffekopp i handen). Inte heller denna dam förstod eller talade engelska.
När vi på haltande fransk/italiensk/spanska försökte få info om ev sevärdheter några kilometer västerut på Utah beach, förnekade hon varje kännedom om någon sådan info - tydligen på fel sida om någon kommungräns eller liknande. Vi försökte förklara att vi inte behövde broschyrer eller liknande, bara tips om vilka sevärdheter som fanns, men dom sade sig inte veta nåt om det.

På andra ställen i frankrike var det bättre, men i några affärer blev det också totalstopp på förståelsen.

Jag upplevde också samma tokvägran från yngre att prata engelska, men även från äldre som jobbade i turistinkomstbringande företag.

Och det är ju lite märkligt att ni inte fick något svar på var sevärdheter kring Utah Beach ligger, för, det kan ju i rimlighetens namn inte ha undgått "alla" som bor i dessa områden att ett krig har härjat på dessa stränder och i deras land.
Dessutom besöks detta område av som du mycket riktigt påpekar- av engelsmän, amerikaner, kanadensare, ättlingar till de som offrade sina liv på stränderna.

Perlena

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2025

Det finns även ett lite mindre museum i Malmedy som handlar om andra världskriget. Se följande sida The Baugnez 44 Historical Center - Malmedy - Belgium. Museum ligger i en utanför Malmedy och man får gå runt själv och har hörlurar som berättar om de olika utställningarna på engelska om man vill. Åker man mot Malmedy sedan så passerar man en ställplats för ca 15 husbilar. Är man intresserad så ligger formel1 banan Spa några mil därifrån.

F

F.d. 30146

Guest

Tack alla ni som har svarat.

Nu återstår bara frågan hur jag enklast kan ta mig ner till Ardennerna/Bastogne?

Och tyvärr kommer jag att till nästa år inte ha någon husbil att transportera mig i, det får bli personbil som är utrustad med sovplats och enklare kök+kylskåp, och då blir frågan, kan man med en vanlig bil/campingutrustad stå på ställplatser? Betalar så klart om det är det som krävs.

Tacksam för olika förslag gällande resa från SWE till Bastogne, erfarenhet av olika färdvägar uppskattas.

Tack än en gång för alla era trevliga synpunkter, trevligt forum:yes:

F

F.d. 55397

Guest

Är ganska tätt mellan vägarna från Hamburg och mot det hållet, men Bremen-Köln funkade för oss i somras (fast åt andra hållet), sen är det som vanligt, piska mil eller avstickare? Luxenburg var en trevlig avstickare.

lite OT med Normandie med Mondeo "husbilen" så besökte vi Canadensiska museet vid Juno Beach, en del intressant men lite väl mycket Ego (att Canada ensamt ett antal ggr räddat världen gm FN var iofs en nyhet för mig).

Vi fick lämna kusten i förtid eftersom vi på mackarna desperat letat/frågat efter Diesel, men spanade till slut in en iofs fransktalande person med gammal King Cab o gjorde som han o tankade Gazole i stället...

Toppen