Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:
Lite bakgrund i förhållandet mellan Telenor och Husbilsklubben.se
Jag har full förståelse för den frustration som alla känner efter den otydlighet som Telenor orsakat.
Deras kundservice informerades men förstod inte, misstolkade eller skarvade själva på med information som visade sig vara fel.
Det framgår med all tydlighet i samtliga trådar som handlar om Telenor Frihet och de ändrade villkoren.
Ett par år tillbaka i tiden:
På den förfrågan som sändes till åtta svenska operatörer svarade bara Telenor.
Husbilsklubben förhandlade fram ett surfavtal SURF50. Det avtalet har i praktiken upphört då abonnemangsformen Telenor Frihet lanserades.
(Det finns kvar för de som fortfarande har den tidigare abonnemangsformen)
Genom förhandlingarna Telenor - Husbilsklubben fick jag en mycket bra kontakt med en person i chefsposition som också hade rätten att teckna avtalet med oss.
Lanseringen av SURF50 gick inte smärtfritt. Kundtjänst visste inget om detta avtal och visste de något så var det oftast fel information.
I det läget fick jag löfte om att när kundservice uppenbart kört fast i förhållandet till abonnenten, skicka problemet vidare till min kontaktperson.
Detta har jag gjort även i fallet med Telenor Frihet.
Varför, vi har ju inget avtal med Telenor för den abonnemangsformen!?
Jo av den anledningen att försöka hjälpa våra medlemmar som varken vet ut eller in beroende på felaktig och otydlig information.
Därför nyttjade jag min kontakt igen och rapporterade "så här uppfattar våra medlemmar beskeden från er och från er kundservice.
Benämningen "missbruk" och alla böjningar av det uttrycket gjorde oss alla upprörda. Vi är inga missbrukare! Denna reaktion rapporterades varvid Telenor ändrade uttrycket till "extrem", "extremanvändare".
Detta är HBK:s förtjänst.
Detta förutom alla synpunkter på avtalet och dess tolkning - misstolkning.
Min ambition var att här kunna publicera en så lättförståeligt tolkning av avtalsreglerna som bara går att få till, både med text och ett exempel.
Bakom texten ligger stort antal mail fram-och-tillbaka bl.a. beroende på att jag inte förstod detta med utnyttjandevolym.
Jag anser att HBK:s arbetsgrupp via mig har gjort mer än vad gruppen skall arbeta med då detta arbete inte berör vårt numera inaktuella avtal.
Men det föll sig ändå naturligt att hjälpa medlemmarna via den kontakt vi har direkt in i Telenor.
Jag sätter nu punkt för detta arbete och inväntar årsmötet, den nya styrelsen och ett besked om ev. fortsatt arbete med att få till ett avtal om mobil kommunikation för HBK.
Därefter måste vi invänta den 15 juni då alla operatörerna har positionerat sig enligt de nya EU-reglerna.
Det blev ett långt inlägg men nu sätter jag punkt för denna tråden.
Ett positivt besked från styrelsen resulterar i starten av en ny tråd.