• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Apple TV

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Med tanke på att många i HBK använder Mac, hur många har erfarenhet av Apple TV?
Generation 3 släpps nu den 16 mars och jag funderar på att testa (ca 1000-lappen).

images
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Apple TV

Valde bort appleTv efteersom den är så begränsad. Fungerar ju bara tillsammans med itunes.
Vill du ha någon som klarar alla filformat, alla tvkanalers playkanaler och är enkel att använda så rekommenderas Boxee från Dlink. Denna mackapär gör alla dyra filmkanaler och andra tvpaket överflödiga.
Är för övrigt Applefantast men AppleTv är inte tillräckligt bra.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apple TV

Du menar att den inte kan spela upp från tex Youtube och Internet via trådlöst nätverk?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Apple TV

Du menar att den inte kan spela upp från tex Youtube och Internet via trådlöst nätverk?

Har inte provat den själv utan bara läst specifikationerna. Vet inte exakt vad kan och inte. Ska man få den någorlunda användbar så måste den jailbreakas.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Apple TV

Du menar att den inte kan spela upp från tex Youtube och Internet via trådlöst nätverk?

Jo det kan den göra. Problemet är väl att den bara klarar de filmformat som iTunes stöder, dvs i stort sett bara mp4. Så har man en massa filmer på sitt nätverk i mkv eller avi, så går de inte att använda utan att konverteras först.

Jag köpte en för att det var en kompetent box till ett mycket bra pris och att för mig räcker 720p (den nya klarar fullHD). Det var faktiskt min första Apple pryl.

Men jag jailbreakade den direkt och lade in mediaspelaren XBMC - som klarar alla filformat direkt. Så nu har jag en box som kan lika mycket som Booxee box men till halva priset. :)

//Stefan
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Apple TV

Mmm, med begränsad kunskap är jag böjd att hålla med.
Har stött på filmfiler som inte funkar i något annat än VLC.
Även ljudfiler, har beatles resmplade filer med ändelsen .flac
funkar bara i VLC.
Även jag är Mactorsk men tveksam till TVn.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apple TV

Ett hett rykte just nu är huruvida Apple kommer att släppa en HDTV eller inte.
Det finns rykten att HDTV:n kommer att ha en fantastisk skärm, appar och Siri..
Jag hade absolut köpt en TV som hade Siri inbyggt, men jag hade däremot inte köpt en med Suri!
I videoklippet får vi se hur det skulle vara om Apple hade byggt in Suri i sin TV.
Vi får hoppas att Apples egna Siri inte skulle ha liknande problem!

suri.jpg

SuriTV - An Early Look - YouTube
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Apple TV

Jag har redan en flock mediaspelare så jag behöver inte direkt ännu en pryl på hyllan. Annars finns ju som vanligt alternativ, t.ex. denna som kostar under tusenlappen:

x1-mini.jpg

X1 Mini Android 2.3 TV Box

Youtube: Ja
Videoformat: Support AVI, RMVB, MKV, FLV Video Format, Support 1080P HD
Musikformat: MP3/WMA/WAV/APE/AAC/FLAC/OGG
Eboksformat: TXT, PDF, HTML, RTF
Skype: Ja
HDMI Gränssnitt: 1920 x 1080P (60Hz) HD Video Output
Email & Webbläsare: Inbyggt
WiFi: 802.11 b/g/n
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Apple TV

Dessa Tv-boxar vilket mervärde/förenkling medför dessa kontra en vanlig dator??

Beskriv gärna användandet!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Apple TV

Först måste man veta vad vi utgår ifrån... Jag väljer att utgå ifrån en vanlig standarddator i exempelvis miditowermodell.

Fördelar med Apple eller Android-box jämfört med vanlig PC:

1. Smidigare format. (Tar mindre plats i TV-hyllan)
2. Strömsnål. (Inga hårddiskar etc som drar ström)
3. Effektivt standbyläge. (Drar lite ström i standby)
4. Snabb uppstart. (Inget stort OS som ska laddas)
5. Tyst. (Inga fläktar krävs)
6. Betydligt billigare. (Försök hitta en ny dator som klarar HD för under tusenlappen)
7. Specialkretsar för videovisning. (kräver inte så snabb (och dyr) processor)
8. Fjärrkontroll. (Finns som tillbehör till PC men, men ingår här)

Finns säker massor med subjektiva bedömningar med, t.ex. att den är snygg eller har ett bra och specialskrivet användarinterface.
Jämförelsen blir däremot mer hårfin om vi blandar in diverse andra olika mediaspelare som ju i mångt och mycket har samma attribut.

Beskriva användandet?! Tja, allt är ju anpassat för multimedia så saker och ting går liksom lite smidigare. Visst finns det en uppsjö med mediaspelare som går bra att köra med en PC, men här är liksom allt i ett.
Uppdateringar är ju en sådan sak som är väldigt enkelt att genomföra på en "box" kontra installation på en PC.
Uppstart och avstängning ingår också i användandet och det går ju blixtersnabbt i jämförelse med att veva igång först Windows och sedan en mediaspelarsvit.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Apple TV

Tack för svaret , idag ser jag mycket på play-TV via en bärbar. Har jag förstått saken rätt skulle jag kunna slopa den bärbara ( platsbrist ) och ersätta denna med en box!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apple TV

Om man redan har en iPad så är kanske nyttan mindre med Apple TV eller motsvarande Android-box. iPaden fungerar ypperligt med en HDMI-kabel för att se på playTV från stora delar av världen. Hur den funkar med video-Skype har jag inte provat men det borde väl funka?
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Apple TV

Har funderat tråden igenom, vad har jag för nytta av en apple tv / box som jag
inte kan se genom HDMI uppkopplad direkt mot TVn, funkar ju ypperligt att ladda
Ipaden samtidigt.
Någon, ...........

/ bp
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Apple TV

Har funderat tråden igenom, vad har jag för nytta av en apple tv / box som jag
inte kan se genom HDMI uppkopplad direkt mot TVn, funkar ju ypperligt att ladda
Ipaden samtidigt.
Någon, ...........

/ bp

En AppleTV och andra mediaboxar, som t.ex Boxee, är byggda för att vara uppkopplade via hdmi till vanlig TV och ha tillgång till nätverk. Antingen trådlöst eller via kabel.

//Stefan
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Apple TV

Knarrevik, ser att du delvis svarat i inlägg 14. Kan ju enkelt fråga vad ska jag använda
en apple tv puck till, vad har den för egenskaper utöver det jag får ut av en HDMI
kabel direkt till tv från ipaden.

/ bp :confused:

Kan Ipaden ersätta en apple tv fullt ut, kan vara en bättre frågeställning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Apple TV

Knarrevik, ser att du delvis svarat i inlägg 14. Kan ju enkelt fråga vad ska jag använda
en apple tv puck till, vad har den för egenskaper utöver det jag får ut av en HDMI
kabel direkt till tv från ipaden.

/ bp :confused:

AppleTV är nog främst tänkt som en pryl som är fast installerad och som ger dig tillgång till hyrfilmer från apple samt allt du delar ut via iTunes med ett tryck på fjärrkontrollen.

Men det går inte att installera extra appar och annat på den.

Det är helt enkelt två helt skilda produkter som har vissa överlappande användningsområden.

AppleTV är t.ex byggd för att du lätt skall kunna visa film och musik streamat från ipaden utan att behöva sladd till TV.

Men iPad har en mycket större bredd generellt sätt.

//Stefan
 
Toppen