• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Appen Mina fordon

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Tyvärr så är det väldigt lätt att ta reda på saker om folk. Det tog mig mindre än fem minuter att ta reda på din adress, ditt bilinnehav inklusive regnr., din frus namn och era fullständiga personnummer.
De uppgifterna kan i stort sett vem som helst få fram om vem som helst. Helt gratis! Betalar man en summa, så kan man få reda på bl.a. inkomst.
I vissa lägen tycker jag att det är bra med vår öppenhet men det kan också missbrukas, så jag är lite vacklande om det är bra eller dåligt.
tog det så pass lång tid. Det är precis det här jag menar, törs man skriva vad som helst på nätet typ att nu är jag i Kroatien 4 veckor eller nu är jag i Spanien 5 månader lägga ut bilder och så vidare,
Det skulle vara intressant att få några synpunkter från ”vår” säkerhetsexpert.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
jag är verkan dum eller naiv. men du svarar ju i nattmössan på det jag skrev.
att det enkelt att kapa appen är ju ointeresant. mer interesant är va dom ska ha appen till ?
busa o ställa av min bil ??? för byta ägare kan dom inte utan reg papper eller kod.
med mindre du är så korkad att ge dom koden när dom ringar o frågar, o det väl knappast appens fel
vilka upplysningar kan dom hämta i appen som inte ligger fritt framme på nätet gratis. då är man bra dum att göra sej till kriminell för nåt man kan få kvitt o fritt
det mycket såkallade säkerhets experter som vill måla fan på väggen för att bevara sina jobb o lura på folk en massa säkerhets prylar, när sund förnuft hade räckt
Herregud toker, lägg ner! Bedrägerierna över nätet ökar varje dag. Vi luras allt oftare in på osäkra sajter, med lömska länkar. Sundgren kan det här, det kan bevisligen inte du. Sunt förnuft är bra..., har bara en brist, den ser alltid olika ut i allas våra huvud och är sällan rätt!

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Jag tänker inte djupa den här diskussionen mer. Mina inlägg kopplat till appen och säkerhet var mer en generell åsikt. Appar och därmed digitala tjänster som inte har rätt säkerhetsnivå behöver åtgärdas. En app där vi hanterar våra fordon och i bakgrunden personuppgifter ska definitivt ha en bättre säkerhet. Du måste här verifiera din identitet med någon form av digital signatur varje gång du gör något, exempelvis ställer av och på fordonet.
Har sett många fall av id-kapning som börjat där oskyldiga appar med låg säkerhet varit en del av helheten.
Så min slutreplik är att jag tycker Transportstyrelsen gör rätt när man lägger ner en app som tiden sprungit ifrån och satsar resurserna på likvärdiga med säkrare funktioner via webben i det här fallet.

Toppen