• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Apparnas tidevarv

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Jag har under en längre tid utan framgång försökt förmå sajten Bensinpriser.nu att ta med uppgifter om gasolpriser.

Efter att ha kollat runt ett tag efter appar för iPhone och iPad så anar jag att den sajten, i likhet med många andra, är i full färd med att ställa om. Mycket talar för att det inte kommer en anpassning med gasolpriser i Bensinpriser.nu. De jobbar troligen istället på en ny appversion.

Den tekniska lösningen med en hemsida där man ska lägga in uppgifter ter sig alltmer som ett mer eller mindre antikt och gammalmodigt sätt att nyttja. Det är redan nu helt uppenbart att detta kommer vi framöver snabbt och enkelt att göra med våra telefoner.

Jag har t.ex. hittat och laddat ner appen "BensinPris" som är en gratisapp för bensin och diesel i Norge. Appen "Bensinpriser" liknar sajten Bensinpriser.nu. Den kostar 7 kr, täcker bl.a. Sverige och bygger på att användarna själva lägger in priser på t.ex. bensin eller diesel.

Jag har dessutom hittat appen "LPG Europe" som jag ännu inte har fått att fungera som den ska. Och jag använder redan appen "Converter Plus" där jag mycket lätt kan konvertera allt möjligt och även koordinater.

Vi är helt klart på väg in i apparnas tidevarv.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apparnas tidevarv

Ja, utvecklingen till att hitta intressanta platser har exploderat med apparnas (iPhone/iPad och Android) intåg. I stort sett allt man behöver hitta finns ett knapptryck bort, på appar som är kostnadsfria eller som kostar några få kronor.

Det kan gälla bilregister, telefonnummer, personuppgifter, läkemedel, födelsedagar, priser, resor, tågtabeller, skidinfo, egna POI´s, ställplatser, campingar, sevärdheter, trafikinfo, geocaching, m.m. m.m.

Idag har Bordatlas tjocka kataloger, Autoroute, kartböcker och fristående GPS:er i stort sett övertagits av appar eftersom hanteringen har blivit så mycket enklare och uppgifterna bättre uppdaterade.

Har man en läsplatta med sin större skärm kan man dessutom prenumerera på både dags- och veckotidningar betydligt billigare än pappersupplagan.
 
Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Apparnas tidevarv

Jag har sedan något år använt mej av appen Bensinjakt som kostar 7 kr i itunes, men min erfarenhet av den är att priset stämmer aldrig med verkligheten.

Man kan enkelt via appen ta ett foto av mackens prisskylt och direkt sända den via mejl, men de gånger jag har gjort detta har inte priset uppdaterats vad jag kan se, så vad de pysslar med som driver appen/företaget bakom kan man undra, det är ju mer eller mindre timpriser på drivmedel idag.

//Tommy
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Apparnas tidevarv

Det tar nog sin lilla tid innan en applikation för mobiler fungerar fullt ut som det är tänkt. Flera appar läggs förmodligen bara ut för att testa av marknaden och kanske för att enbart kontrollera att tekniken fungerer. Flera appar blir säkerligen överflödiga bara efter en kort tids användning.

Efter en närmare studie av denna sajt AppBrain - de bästa Android-appsen och spelen på Android-marknaden inser man efter en stund att antalet appar tycks öka med en väldig fart. Kolla särskilt in fliken "Mer" över de mest använda i Sverige.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Apparnas tidevarv

Hörde på nyheterna häromkvällen att det för närvarande råder stor brist på personer som kan skapa appar. Befintliga utbildningar är överfulla och marknadstrycket bara under 2011 ligger på 95 miljarder.
Anar att flertalet företag kommer att presentera appar. Företagens hemsidor kommer förmodligen att kompletteras med appar.
V-backen :wink:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Apparnas tidevarv

Ja, det är inget tvivel om att apparnas tid är här!

Navigering, bankärenden, resor med buss och tåg, ställplatsletande, radio- och musiklyssnande, tv-tittande, fotograferande, m.m. m.m. med diverse appar gör livet lite enklare.
 
Toppen