• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Appar för ljudböcker

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Har läst på ett antal regioner att man personligen måste hämta kortet på plats med legitimation, det var bara en region som under en begränsad tid kunde erbjuda ett provkort med max 5 böcker.
De har blanketter att fylla i och skicka in. Men inte åker jag till stockholm för ett lånekort. Under corona så är det omöjligt att besöka biblioteken så man kan inte få ut ett kort. Men det är helt fritt att ha flera kort vilket är bra.
Jag läser mest på en läsplatta med wifi och bluetooth fördelen med biblioteken är att man kan kan lägga upp ett förråd av böcker inför en resa egentligen kan man ju inte behålla dem längre än 28dagar men man kan med hjälp av Calibre ta bort skyddet så slipper man stressa. Jag delar inte böckerna och raderar dem när jag läst färdigt, så jag sparar egentligen pengar eftersom jag slipper att belasta biblioteket med flera nedladdningar. Vill inte uppmana andra att göra så utan talar bara om hur jag gör. Och det är ganska komplicerat så inte för var man om man inte har mycket datorvana. Undrar om storytell stödjer andra plattor har en pockebook som har fler möjligheter än storytells egen, Skulle vilja ha den möjligheten att välja mellan att lyssna och läsa eftersom min platta stödjer det och med wifi kan ladda direkt in i plattan slipper ju några moment.
Ja, när du fyller i så får du ett val att hämta ut kortet, men samtidigt så registreras du online och kan börja låna direkt, även om du inte hämtat kortet.
Du blir inloggad automatiskt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tittade rätt mycket på storytell igår och deras läsplatta, tyvärr blev jag inte riktigt nöjd eftersom storytell och läsplattan bara fungerar ihop har ju en platta dubbelt så dyr och enl testerna dubbelt så bra.
Storytel har faktiskt en del titlar som jag inte läst förut men de allra flesta hade jag redan läst via e-böcker från biblioteket eller pappersböcker saknade även titlar som jag läst via biblioteket. Det kändes inte värt det.
Däremot har jag fått genom updateringar att låta plattan läsa texten och både visa den och skicka ut den till en högtalare eller lurar. Man kan ju fälja texten på skärmen ord för ord, det är Astrid som pratar känd från GPS program.
Förvånansvärt bra men det mal på i en fart som visserligen går att ställa men inga pauser eller ny mening så jobbigt att lyssna på, fördelen är ju att alla eböcker oavsett om det är epub text eller pdf går att lyssna på!
Bra om man har problem med ögonen samtidigt klarar den ju flera språk så har man läst lite spanska och vill kunna uttala rätt så en spansk text som visas samtidigt med att ljudet kommer kan säkert göra underverk för dom som har språkbegåvning.
Meningen med alla appar är ju att man ska lyssna i mobilen men vill man kunna läsa också krävs ju en stor skärm och då blir det ju en surfplatta med simkort dyrt. Den blir ju inte så mobil. Så då får man ju ha en läsplatta med wifi som går via mobilen för läsning och bara mobilen för lyssning.
Man får nog ha ett powerpack med sej också för det lär gå åt både surf och batteri.
Man skulle vilja att allt skulle finnas i en enhet till lagom pris och utan krångel och såklart vara mobilt utan ryggsäck att bära med sej.
Själv vågar jag inte lyssna på ljudböcker när jag kör det tar för mycket uppmärksamhet från trafiken lätt att drömma sig bort och glömma var man är och vad man håller på med, lyssnar sällan på radio heller.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Även på en iPad kan man få texten uppläst. Man går i i inställningar och söker ”läs upp” och klickar på ”läs upp skärm”.
Dra reglaget för läs upp skärm åt höger och läs texten nedanför hur man gör. Man kan välja röst och med vilken hastighet det läses upp på också. Funkar bra i Biblio.
Funkar ju på iPhone också.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja går nog på de flesta mobiler för det finns ju appar för allt numera men jag var lite förvånad att det skulle fungera på en läsplatta som har eget os och inte stöd för appar. Så det måste ju vara inbyggt från början.
Är väl egentligen inte så stor fördel med en läsplatta att lyssna på det skall väl vara strömförbrukningen då.
Vad man kan göra är ju att skaffa en begagnad lur i gott skick och bara använda till ljudböcker utan sim bara tanka via wifi. De flesta av oss har ju säkert någon som bara ligger och skräpar. Man kan ju rensa bort det mesta eller återställa och bara ha den för talböcker har ju själv haft apples mp3 spelare men en mobil har bättre ljud och lättare att sköta. Vill man använda den för lyssning på skogspromenader så med gps och något vettigt program så kan man ju vara säker på att hitta hem också. Och man sliter ju inte på batteriet i prattelefonen som kanske kostar 5000kr eller mer.
 
Toppen