• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Apelvikens ställplats

Status
Stängd för vidare inlägg.

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Apelvikens ställplats

Det handlar nog snarare om att man vill tvinga in oss på campingen, det finns ju pengar att tjäna.

Bennie

Med tanke på att ställplatsen drivs av en ideell förening med samma adress som Apelvikens camping, kan man ju själv dra den slutsats man vill........

Sanatorievägen 4
Ideell förening
F-skatt
Aktiv 2014-04-24

Källa: Allabolag.

Hejs
Claes 105
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: Apelvikens ställplats

Hej Jag har aldrig varit på Apelvikens ställplats så jag vet inte hur det är där. Men jag undrar om det kan bero på att servishuset kanske inte är vinterbonat så att dom är rädda att det ska frysa nu när det bli kallare ute. Nu vill jag inte ha en massa påhopp det är bara en undran:confused:

MVH Abben
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Apelvikens ställplats

Med tanke på att ställplatsen drivs av en ideell förening med samma adress som Apelvikens camping, kan man ju själv dra den slutsats man vill........

Sanatorievägen 4
Ideell förening
F-skatt
Aktiv 2014-04-24

Källa: Allabolag.

Hejs
Claes 105

Jaha du Claes, slutsatsen var enkel att dra om man läser vad trådskaparen skrev & tittar på bilden. Om det nu fortfarande är en ställplats så har jag mycket svårt att förstå hur man skall utnyttja den med husbil. Om den däremot upphört som ställplats, ja då lutar det nog åt min slutsats likt förb...t.:)

Ha det
Bennie
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Apelvikens ställplats

Hej Jag har aldrig varit på Apelvikens ställplats så jag vet inte hur det är där. Men jag undrar om det kan bero på att servishuset kanske inte är vinterbonat så att dom är rädda att det ska frysa nu när det bli kallare ute. Nu vill jag inte ha en massa påhopp det är bara en undran:confused:

MVH Abben

Toabyggnaden är uppvärmd och en toalett på baksidan är helårsöppen,( genom kommunens försorg), toa och tömning av kassett är låst när inte ställplatsen är öppen.

Användadet av SP har tidigare år varit möjlig utan avgift utanför säsong.

Uppsättandet av höjdbom ser jag som ren oginhet och ett sätt att "tvinga " in husbilar på camping ( läs Apelvikens camping) med tanke på att 'vännerna i viken' har samma adress som denna camping.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Apelvikens ställplats

Kul om man visste vem som är ansvarig för bommen. Kunde ju fråga om han vill va snäll att att ta bort den, vi ska inte skräpa ner eller föra något busliv där. Roligt att höra vad han svarar. Kan ju kanske ha ett vettigt skäl kanske?
/sören
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Apelvikens ställplats

Kul om man visste vem som är ansvarig för bommen. Kunde ju fråga om han vill va snäll att att ta bort den, vi ska inte skräpa ner eller föra något busliv där. Roligt att höra vad han svarar. Kan ju kanske ha ett vettigt skäl kanske?
/sören

Man kan ju undra om kommunen har sanktionerat denna avstängning.
Är väl kommunal mark även om vännerna i viken har nyttjanderätt.
Kommunal mark ska väl vara tillgänglig för alla så vitt jag vet.

Skulle vara intressant att veta vilken rätt till marken vännerna i viken har ang denna mark. arrenderad, utlånad eller kanske såld till den ideella föreningen.
Finns helt klart en del frågetecken.

Kanske nån medlem som bor i Varberg kan få fram mer uppgifter.

Förmodligen går väl kommunen i campingägarnas ledband........

Hejs
Claes 105
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Apelvikens ställplats

Gillar Varberg! Men fyra ställplatser? Var finns dom? Utöver vid natrrummet, där är så bökigt att komma in, bommar och kortbetalning som inte funkar.
/sören

Naturum, Hamnen, Småbåtshamnen getterön samt flygfältet.
När automaten var trasig på naturum har bommen varit öppen och strömen påslagen.
Då var det riktigt billigt
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Apelvikens ställplats

Man kan ju undra om kommunen har sanktionerat denna avstängning.
Är väl kommunal mark även om vännerna i viken har nyttjanderätt.
Kommunal mark ska väl vara tillgänglig för alla så vitt jag vet.

Skulle vara intressant att veta vilken rätt till marken vännerna i viken har ang denna mark. arrenderad, utlånad eller kanske såld till den ideella föreningen.
Finns helt klart en del frågetecken.

Kanske nån medlem som bor i Varberg kan få fram mer uppgifter.

Förmodligen går väl kommunen i campingägarnas ledband........

Hejs
Claes 105


Om marken är utarrenderad eller såld till föreningen så är det inte längre allmän mark. Utan föreningen får nyttja den som de vill. Alltså behöver den inte vara tillgänglig för alla.

Apelvikens vänner består av bland annat apelviken.se, ApelvikStrand, Stugägarföreningen i Apelviken samt andra företagare nere i Apelviken.

En gång i tiden var det en kommunal ställplats, efter en upphandling gällande ApelvikStrand och Fästningens vandrarhem som tidigare skötte hanteringen av ställtplatsen så arrenderades den ut till Apelvikens Vänner som öppnade ställplatsen igen då den var stängd någon månad.

Varför de valt att stänga den nu igen vet jag dock inte, men kanske är värt att slå en signal till något av företagen som är inblandade i Apelvikens Vänner och fråga varför istället för att bara skylla på campingen.

Jag vet att ägaren till apelviken.se var en av drivkrafterna för att öppna ställplatsen igen efter att kommunen stängt den tillfälligt för några år sedan.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Apelvikens ställplats

Jag känner en som jobbar på campingen i receptionen. Jag pratade med henne, och hon har ingen aning om varför ställplatser är stängd. Inget som campingen ligger bakom i alla fall.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Apelvikens ställplats

Som sagts tidigare, skulle vara intressant o veta vem och varför bommen är uppsatt.
NÅGON är det ju bevisligen.............

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Apelvikens ställplats

Hej. Kul grej detta. Ingen vet vem som har bommat igen, eller varför. Det är väl ingen av oss som kanske besöker platsen någon gång om året?
/sören
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Apelvikens ställplats

Den här "ställplatsen" är inget annat än en avgränsad yta på en redan befintlig parkering. Byggnaden med toaletter fanns långt innan det fanns husbilar och de är i första hand avsedda för badande.
Det finns heller inga ställplatsskyltar utan det står istället en skylt med "förhyrda platser".
Den här delen av parkeringen arrenderades tidigare av "stugägarföreningen", men numera har "vännerna i viken" tagit över arrendet.
Såvida det inte finns förbehåll i arrendeavtalet så har de naturligtvis rätt att stänga den när de vill.
Det finns bara en ställplats i Varberg, den i hamnen. Från naturums parkering och ställplats är det tre kilometer in till Varberg och från Getterön är det fem kilometer.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Apelvikens ställplats

Platsen är inte avstängd utan höjdbegränsad dvs vanliga pers bilar kan utnyttja parkeringen men inte höga fordon ( läs husbilar ).

Kan känna en viss diskriminering i detta förfarande men förstår att det är ekonomiska intressen som styr, man hänvisar ju till camping, den enda vinteröppna i området är Apelvikens camping som även är adressen till den ideella föreningen " vännerna i viken" som driver den sk ställplatsen.

För mig är det solklart varför man gjort på detta sätt, men var o en kan ju tolka det hela som man vill........

Tråkigt är det i alla fall på en plats vi har kunnat använda dom drygt 40 år vi åkt husbil.
Ser tyvärr mer o mer liknande saker hända i vårt avlånga land, trist utveckling.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Apelvikens ställplats

Det finns bara en ställplats i Varberg, den i hamnen. Från naturums parkering och ställplats är det tre kilometer in till Varberg och från Getterön är det fem kilometer.


Från ställplatsen i apelviken är det längre in till torget än vad det är från Naturum

Apelviken till torget är 3.2km
Naturum till torget är 2.8km
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Apelvikens ställplats

Platsen är inte avstängd utan höjdbegränsad dvs vanliga pers bilar kan utnyttja parkeringen men inte höga fordon ( läs husbilar ).

Kan känna en viss diskriminering i detta förfarande men förstår att det är ekonomiska intressen som styr, man hänvisar ju till camping, den enda vinteröppna i området är Apelvikens camping som även är adressen till den ideella föreningen " vännerna i viken" som driver den sk ställplatsen.

För mig är det solklart varför man gjort på detta sätt, men var o en kan ju tolka det hela som man vill........

Tråkigt är det i alla fall på en plats vi har kunnat använda dom drygt 40 år vi åkt husbil.
Ser tyvärr mer o mer liknande saker hända i vårt avlånga land, trist utveckling.

Hejs
Claes 105
Har tyckt mig märka att dessa "fotbollsmål" är vanligare på västsidan av Sverige än på östkusten. Har jag rätt??
Tråkigt är det!
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Apelvikens ställplats

Hej. Ja det är ju tråkigt att man inte kan sova över där efter ett besök i Ullared. Rent ekonomiskt skulle man ju kunna ta bort "höjdmegränsningen" och ersätta den med en p-förbudsskylt på natten, som på de andra platsens. En p-bot ger ju mer pengar.

För övrigt finns ju platser som Åkulla bokskog, radiostationen eller GeKås ställplats och då slipper ju Varberg oss.
/sören
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Apelvikens ställplats

Platsen är inte avstängd utan höjdbegränsad dvs vanliga pers bilar kan utnyttja parkeringen men inte höga fordon ( läs husbilar

Jag är inte helt säker på vilka bilar som helst får stå där eftersom det står en skylt med förhyrda platser.
Det är heller inte någon större ide' att ställa en personbil där eftersom det är stora parkeringsytor i direkt anslutning som större delen av året står tomma, dessa är dock skyltade med personbil kl 1 så husbilar får inte stå där.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Apelvikens ställplats

Jag börjar tröttna på denna avoghet mot husbilar som man ofta träffar på.
Vad beror den på egentligen?
Jag skrev i en annan tråd vad som hände oss på Amundöns parkering.
Kanske skulle man sälja husbilen och gå tillbaka till båtlivet. Dock inte samma marina som tidigare där vi blev förbjudna att köra in på parkeringsplatsen med husbilen trots att vi fortfarande hade båtplats och båt.
Kållandsö marina båtklubb heter den.
Passa er för att åka dit, ni blir omedelbart bortkörda även om parkeringsplatsen är nästan tom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen