• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Nu har jag gjort ett impulsköp även om jag bestämde mig för att INTE göra det. Kitchen-Time säljer just nu mockabryggaren Venus 4 kopp (den minsta som liknar mycket IKEA's "Rådig"), för "bara" 319:-. Med lite tur, jag kanske vänjer mig till mocca kaffe och läger undan min nuvarande Fransk-presso. Gör man så pass lite kaffe som till en person, då kan den minsta presso vara lite "för stor" för att det ska fungera bra med bara en kopp.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Gör man så pass lite kaffe som till en person, då kan den minsta presso vara lite "för stor" för att det ska fungera bra med bara en kopp.

Vad sägs om min solokopp för presso? Har även en högre och lite smalare i aluminium, båda köpa i Danmark.

Dock..., sumpen är smidigare i kapsel. Själv tycker jag att det är ett himla bök att hantera sumpen både i pressokanna och mina singelmuggar :mad:
Det filer som Kaehne4363 skriver om kanske är en lösning (bara en svensk butik som säljer det)

/Tommy
 

Bilagor

  • D66A9861-CFC2-47DD-A23A-47FE524F52C6.jpeg
    D66A9861-CFC2-47DD-A23A-47FE524F52C6.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 5

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Din kopp ser bra ut och filtret var ingen dum idé. Utan filter är det rätt jobbigt att skrapa bort allt kaffe från presson och sedan ska det slängas någonstans (ej i gråvatten-tanken i alla fall).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Har et par Boda presso termokoppar. Men bruker de bare som termokoppar for trakterkaffe :D. Tror jeg har testet presso delen et par ganger, men rengjøringen passet meg ikke.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Nu (tror jag) att jag har sett allt och läst allt som finns att läsa om espressobryggning och dessa fantastisks maskiner. Grundläggande principen och hela grejen med espresso är: rätt kaffe, rätt vattentemp. och rätt tryck! Hittade också den enklaste espressoformen där man själv väljer: Arabica med bra crema, husbilens-eget-94°C-varmvatten och egen handkraft under 25-30 sekunder. Så här ser det ut:

espresso TILL HB.jpg

Problemet är inköpsställen och frakt vilket leder till plan "B". Någon som känner till var jag kan hitta en duktig svarvare (aluminium) i och runt Göteborg?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Lite stor för husbilen (Vikt 3 kg, bredd 27 cm, djup 20 cm, höjd 31 cm.) och lite dyr men den hade säkert passat bra här hemma om jag inte redan hade en Jura helautomat.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Bästa kaffesmaken har inte så mycket med om det är filter, presso eller någon annan apparat som gör det utan det är kaffet i sig som är det viktiga. Prova något annat än standardsorterna från Gevalia, Löfbergs och vad dom heter så finns det en hel del spännande att upptäcka.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Använder någon "handpresso" kaffemanick?

Mehari var super gott kaffe men ganska dyrt:
mehari.jpg

Hittade lika gott kaffe till 1/2 priset: Bella Crema espresso på Net-on-Net
melitta-kaffe-bella-crema-espresso(233474)_1_X2_Large.jpg.png

Jag tror att jag använder presso som vi har i husbilen på fel sätt. Ska ge den ytterligare en chans i år, annars blir det att en svarvare svarvar ett espresso-hus och att jag köper färdigt filter. Nu är husbilen fixad och det finns inget mer att planera, fixa eller "drömma" om, det är tvunget att det finns nya utmaningar.
 
Toppen