• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Användbar campingapp

F

F.d. 2944

Guest
Nu släpper SCR, Camping.se en ny app för läsplattor och smartphones.

Camping.se

Även om jag långt ifrån är någon älskare och förespråkare för SCRs metoder för att dominera marknaden måste man höja på hatten.
Det dom gör, det gör dom bra och alltid i sina medlemmars intresse.

Gomer/Medlem
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Användbar campingapp

- ja ock gjerne (konverterbar) fil for turister som anvender Garmin, TomTom etc..

- med månedlige justeringer

- om Sverige vil ha turister som benytter platserne.

- eller forlanger man roaming for udenlandske turister ? - vid søkning under besøk ?

;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Användbar campingapp

Hittade den inte på ITunes, såg den bara på deras hemsida. Finns den för iPad?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Användbar campingapp

Det är ingen app i vanlig bemärkelse men gränssnittet är väldigt likt. Fördelen är att den kan köras i alla system. Smart!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Användbar campingapp

Kan muligens klassifisere den som en webapp light, uten lokal prosessering på lesested. Geometri som passer for iPhone, Android og diverse padder.
Helt sentralstyrt og lever på serveren.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Användbar campingapp

Är det kanske det som är EN del av framtiden Knut.
Inga appar som behöver uppdateras eller installeras och ta plats.
Det bara funkar när man surfar in oavsett om du sitter på din fasta burk, bärbara, padda eller smartphone.
Självklart blir det svårare med personliga inställningar osv men jag ser ändå vissa fördelar för webbägare och utvecklare.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Användbar campingapp

Her finns filen til konvertering fron kml via GPSBabel
Linket i min signatur:DACF Camperguide

I högre siden av Google kartan - inte i sidan av dit skjermbilde
- dra den helt ned
- da står download ......

Så har DACF's Steen parkel anvendt Batch Geo.
Der er också reklamer som sponsor.

sjelvfölgelig kan HBK gjöre det bättre ;).
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Användbar campingapp

Det bara funkar när man surfar in oavsett om du sitter på din fasta burk, bärbara, padda eller smartphone.

Undrar varför ingen har tänkt på detta tidigare, en app som kan köras på alla system, som inte tar lagringsminne i anspråk och har en databas som körs på en snabb server? Eller finns det fler exempel?

Genialt och välgjort!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Användbar campingapp

Dette minner mye om hva vi gjorde på jobben for endel kunder med de første HTC (egentlig Qtec) mobilene. Laget websider som passet til den lille skjermen slik at selgerene kunne registrere ordrer direkte online.

De mest elegante løsningene benyttet info fra webleseren slik at sidene passet eksakt til den skjermen de ble vist på fra en liten mobiltelefon til en pc med stor skjerm. Det er mulig, men det krever endel arbeid spesiellt på den grafiske siden.

SCR siden er skrevet for en skjermstørrelse, men noen elementer i bakgrunnen fyller ut resten når vi ser på den med en stor skjerm.
De har brukt en webutvikler som kan sine saker!
 
F

F.d. 7217

Guest
Sv: Användbar campingapp

Mestadels för att liknande appar använder HTTP-anrop vilket bakar in ganska mycket onödig information och slösar på bandbredd.

De är svårare att anpassa efter modell med skärmstorlek osv och iom att många bra verktyg finns för att släppa samma app till alla stora (andriod, iOS, symbian, blackberry, wm osv) så föredrar jag själv att bygga för varje individuellt operativsystem.

Men visst, för sånna här appar är det helt okej där det inte är så många anrop
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Användbar campingapp

Knut och Anders
Er det her jeg skal melde fra ?
Som PC och internetbruger kan jeg overhovedet intet få ud af linket Camping.se.

Er det meningen at holde udlændinge og PC brugere væk ?

Muligvis kan jeg forestille mig hensigten med siden - men for PC bruger - frastødende simplificeret - uforstående.
:mad: - utroligt "smart".
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Användbar campingapp

Dette link kan bruges af næsten alle med GPS måske också med blot pc Bordatlas

Denne side fortæller Alle med PC om sted navn og adresse: DACF Camperguide - og der findes mange andre tilsvarende.

Man skal passe på det ikke bliver for "smart".

Der tales ( radioavis och andet ) meget om virus - hackerangreb etc. på mobiltelefoner og jeg er træt af at få "spammails" fra folk med smartphones.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Användbar campingapp

Knut och Anders
Er det her jeg skal melde fra ?
Som PC och internetbruger kan jeg overhovedet intet få ud af linket Camping.se.

Er det meningen at holde udlændinge og PC brugere væk ?

Muligvis kan jeg forestille mig hensigten med siden - men for PC bruger - frastødende simplificeret - uforstående.
:mad: - utroligt "smart".
Sitter selv i Frankrike og har testet litt på webappen - som du sier det er et meget enkelt grensenitt, og den ene knappen forutsetter at webleseren forteller hvor du er ved hjelp av geo-location - mer info om denne på Geolocation in Firefox

Så lenge jeg ikke lot geo-location bli aktivisert i webleseren så fikk jeg opp et tilfeldig kart i Sverige og kunne bla litt rundt. Etterpå var løpet kjørt og siden ble ubrukelig. Selv søking etter ort ga null resultat!

Må si meg enig med Bredo i at den ikke egner seg på større skjerm enn iPhone. Selv meg kartet klarte jeg ikke å finne en eneste campingplass og søking etter steder ga heller ikke resultat.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Användbar campingapp

Jag använder Google Chrome som browser i laptopen och där funkar "appen" utmärkt.

Webbadressen "m.camping.se" säger dock att den främst är avsedd för lurar eller plattor, helst med inbyggd GPS.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Användbar campingapp

Eftersom ni är så många duktiga medlemmar som har engagerat er i detta med HBK stälplatser och Postis med sina fina kartor. Är det inte möjligt att skapa en HBK - app för ställplatser? Ser fram emot detta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Användbar campingapp

Eftersom ni är så många duktiga medlemmar som har engagerat er i detta med HBK stälplatser och Postis med sina fina kartor. Är det inte möjligt att skapa en HBK - app för ställplatser? Ser fram emot detta.

Vi har ju Hakim Sjöström alias hakimsjo som utvecklat appen "Quickstop Europe" för Android. En "smart" app som även innehåller HBK:s ställplatslista.

PS! Sök på Market "Ställplatser Europa"!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Användbar campingapp

Tack Knut och Anders.
Da prövde jag med Google Crome - det fungerade bättre.
Det fungerade efter noen tid - testing- testing.

Jag ser resulterende skilnad mellom camping.se och DACF Camperguide
i at såfremt man anvender Google Crome och man har liten övning i PC bruk - da tyckes det bra - bättre.

Er det mon möjligen at convertere ruten och beskrivning till Garmin, TomTom etc. ?

Jag får ochså pröve sjelv.:)
 
Toppen