• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

använda thetfordtoalett

F

F.d. 25203

Guest
Hej jag har aldrig använt en thetfordtoalett. Så nu undrar jag hur ni gör.
Öppnar ni alltid bladet innan ni gör era behov eller spolar ni i lite vatten och sen släpper ned allt? har provat hälla i vatten med bladet stängt men vattnet läckte ner i behållaren ska de va så eller är min otät. Sen så öppnar bladet inte hela vägen när man har kassetten monterad men tar man ut den så kan man vrida bladet hela vägen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: använda thetfordtoalett

Hej jag har aldrig använt en thetfordtoalett. Så nu undrar jag hur ni gör.
Öppnar ni alltid bladet innan ni gör era behov eller spolar ni i lite vatten och sen släpper ned allt? har provat hälla i vatten med bladet stängt men vattnet läckte ner i behållaren ska de va så eller är min otät. Sen så öppnar bladet inte hela vägen när man har kassetten monterad men tar man ut den så kan man vrida bladet hela vägen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Henrik, som du ser, bladet stängt eller öppet är nog upp till var och en att komma fram till vilket som man tycker är bäst.
De andra problemen brukar gå att fixa. Om vattnet läcker ner i behållaren med stängt blad och under förutsättning att gummipackningen är ok. kan dels bero på armarna/mekaniken inne i kassetten och då kan det vara värt att skaffa en ny kassett. det kan också bero på glappa delar i toalettdelen. Eftersom bladet inte öppnar helt så kanske det inte heller stänger helt.
De största glappen brukar vara där (vredet 13 övre bilden) sitter skruvat i (del 49 undre bild) och även där (del 52 undre bild) är skruvad i (del 61 undre bild). Om man lägger några lager plast från en påse stora som en femkrona innan man trycker ihop delarna och drar skruven så brukar glappet försvinna. Man kan plocka bort hela (del 59 undre bild) den sitter med fyra skruvar, besvärligt och pilligt om kassettluckan sitter till vänster bort från vredet/mekanismen.
Man kan även "fuska" lite för att få funktionen bättre. Om man plockar bort (del 10 övre bild) som funkar som vridstopp till vredet, och dels filar skruvhålen avlånga i den så man kan justera läget på hela delen, och dels filar bort lite på båda stoppklackarna så man får lite större rörelse på vredet så brukar man få tillbaka fullgod funktion.

capture_11172009_232953.jpg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
capture_11172009_233013.jpg

Jag har fixat till flera trilskande gamla toaletter på detta sätt, tyvärr lite svårt att förklara enbart med text, hoppas det blev begripligt. :)

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 14952

Guest
Sv: använda thetfordtoalett

Du som verkar kunna dessa gamla toaletterna väl, kan du då tala om för mig var spolvattenpumpen sitter? Jag tror inte pumpen klarade av vintern tyvärr.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: använda thetfordtoalett

Hej maxipuss, som Sten-Åke o Maisy skriver sitter den under hållaren till toarullen (bara att bända loss, den hålls av en O-ring). Men......detta gäller om du har en toa med inbyggd vattenbehållare som du fyller i tömmningsluckan och då är det mycket möjligt att pumpen har frysigt sönder. I det andra fallet så kan man ha en toa som tar spolvattnet från färskvattentanken och då sitter i stället ett relä under toapappershållaren.
I båda fallen så sitter det en liten mickrobrytare nedanför vrid/spolratten och från den skall man höra ett tydligt klick när man trycker ner den för spolning.

Lycka till JANKRO.
 
Toppen