• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Använda takAC med inverter

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Jag har en Dethleffs XLI Premium med 2 st. 150A batterier och Victron Energy växelriktare. Som det är kopplat nu, så kan jag inte köra AC´n på invertern, ens med motorn igång. Någon som vet hur man kopplar om. Jag vill gärna använda den, när det är extra varmt i södra Europa.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, du kanske redan har kollat och har koll på effekterna, men flera frågor dyker upp som måste besvaras först.

Hur mycket drar AC'n som mest.
Vad är invertern på för storlek (W).
Har du bara tänkt dig att köra AC'n när bilen är igång under färd, eller har du tänkt dig att även köra AC'n på batterierna/invertern när du står still utan att vara inkopplad på ström, för det är inte praktiskt möjligt någon längre stund och knappt inte ens någon kortare stund.
Om du har tänkt dig enbart under färd så kan det vara möjligt men det kan behövas grövre kablar för att leverera strömmen ända från generatorn till slutmålet.
Sitter det någon modern laddbooster mellan bildelen och bobatterierna så får inte den heller ha laddbegränsning som inte räcker till.

M.v.h. JANKRO.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Dethleffs har helt säkert inte kopplat ACn på den 230V som matas av invertern. Anledningen ligger i svaren på de frågor JANKRO ställer.

En modern tak-AC drar mer än 600 W att köra den på en inverter är möjligt men med dina batterier max 2-3 timmar och då får du inte använda batterierna till något annat dessutom. Med 600W last drar invertern mer än 50 ampere. Det är också den ström du skall räkna på ifall du vill ha AC igång under körning. I min bil är säkringen från bilbatteriet/generatorn till bodelen (där invertern sitter) på 50 A så det finns just inga marginaler utan att uppgradera säkringar och kablage.

Rent praktiskt är det inte tänkt att man skall köra AC på invertern. Den kräver att man står vid elstolpe.

MVH
Hans
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
För att starta kompressorn krävs mellan tre och fyra gånger så hög effekt som märkningen på ac:n anger.
Dvs drar ac:n 600W enligt märkskylten krävs det en inverter på mellan 1800 och 2400W (sinusvåg).
Min ac kan jag köra på invertern men dränerar batterierna fort. Har 210A litium och har kört ac:n 30min för att testa.
Jag kopplade så främst för att kunna nyttja fläkten i ac:n och vispa runt luften.
 

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
För att starta kompressorn krävs mellan tre och fyra gånger så hög effekt som märkningen på ac:n anger.
Dvs drar ac:n 600W enligt märkskylten krävs det en inverter på mellan 1800 och 2400W (sinusvåg).
Min ac kan jag köra på invertern men dränerar batterierna fort. Har 210A litium och har kört ac:n 30min för att testa.
Jag kopplade så främst för att kunna nyttja fläkten i ac:n och vispa runt luften.
Tack till alla Jankro Skalman och Bäckis. Kompletterar med utrustning: Jag har en Victron multiladdare/inverter märkt 3000/80.
Vad 80 står för vet jag inte, men 3000 borde vara Watt. Så med Bäckis svar med nämnda startström borde 3000W räcka, med 300A batterier.
Som jag skrev i början tänker jag bara använda AC under körning, så frågan kvarstår, hur kopplar jag in den.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack till alla Jankro Skalman och Bäckis. Kompletterar med utrustning: Jag har en Victron multiladdare/inverter märkt 3000/80.
Vad 80 står för vet jag inte, men 3000 borde vara Watt. Så med Bäckis svar med nämnda startström borde 3000W räcka, med 300A batterier.
Som jag skrev i början tänker jag bara använda AC under körning, så frågan kvarstår, hur kopplar jag in den.
Det måste nog ske via bilens elcentral. Eventuellt även på någon mer plats så du inte får invertern att driva kylskåp, panna och batteriladdare.
Man måste gå igenom bilen på plats för att veta exakt hur det ska kopplas in.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
AC:n skall kopplas till den 230V säkring (personskyddsautomat) som sitter efter invertern och som skyddar/avsäkrar det som är kopplat till invertern, normalt alla vägguttag.

MVH
Hans
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
När jag köpte förra Hymern så begärde jag att det skulle vara kopplat så att allt gick via invertern på 1500 Watt utom kyl, panna och batteriladdarna. Vi använde AC (Dometic 2200) mest som bara fläkt vilket gick utmärkt. Ibland körde vi AC en stund när vi just startat om det var riktigt varmt vilket inte var några problem. Några ggr körde vi AC på kvällen någon halvtimme innan vi la oss. Vi hade 120 W solpaneler och 3x95 Ah AGM-batterier och Ctek S250 Duo med Ctek Smartpss mellan bilbatteri och bodelsbatterierna. dessutom en batteridator så man kunde hålla koll på strömåtgång mm.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack till alla Jankro Skalman och Bäckis. Kompletterar med utrustning: Jag har en Victron multiladdare/inverter märkt 3000/80.
Vad 80 står för vet jag inte, men 3000 borde vara Watt. Så med Bäckis svar med nämnda startström borde 3000W räcka, med 300A batterier.
Som jag skrev i början tänker jag bara använda AC under körning, så frågan kvarstår, hur kopplar jag in den.
Victron 3000/80, 3000W inverter, 80A laddare.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Som jag skrev i början tänker jag bara använda AC under körning, så frågan kvarstår, hur kopplar jag in den.
Längst ner finns installationsanvisning som du ev. kan ha nytta av för att koppla in din inverter för att använda A/C under färd.

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du kör med 3000 watts belastning så drar invertern närmare 300 Amp (med förluster), det KRÄVER tjocka kablar. Att ha en 3000 watts inverter och inte ha kablar som pallar den effekten är INTE smart. Kolla tabellen nedan så ser man att det behövs ca 200 kvadrat mm att jämföra med de 2,5 kvadrat man har i 230 volten in i husbilen.

200mm2...?? . Jag är ingen elektriker, men inser att någon har kalkylerat fel här..
Jag har 20mm2 ca 0.5 m kabel till min inverter... Och tar ibland ut 150A i ca 15-20 min utan problem..
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Fredie, dina batterier blir inte gamla om du gör som du tänkt!! Det blir nämligen "världskrig" i batterierna, som skall ge och ta emot så mycket energi!!
Min bil va' kopplad så en gång!!

Väl menat från Jack43
 
Toppen