• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Använda husbilsförtältet på vintern?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hejsan alla!
Jag har en idé som jag skulle vilja ha era synpunkter/tips på:
Vi ska åka till fjällen i april med husbilen. Vi åker dit vi var förra året, till Venabufjället i Norge (8 mil norr om Lillehammer, öster om E6). Vi stod på en camping och hade tillgång till el.
Det enda vi tyckte var lite bökigt, var att man drog in rätt mycket snö varje gång man kom in. Plus att det rök in snö när det snöade ute varje gång man öppnade dörren. Plus att det var omständigt att putta in alla skidor, snowracers och fjällpulkor under husbilen varje kväll eftersom det annars skulle riskera att bli översnöat.
Eftersom vi har både markis och ett förtält till husbilen så borde vi ju kunna använda oss av det även vintertid.
Vad jag då har tänkt ut är att om man tar armeringsjärn, kapar dom till ca 30 cm, böjer en ögla i ena änden och spetsar den i andra änden.
Man kan då använda dessa som markpinnar, jag har svårt för att tänka mig att dessa skulle lossna om det blåser. Stolparna som håller upp markisen är ju rätt kraftiga, de borde inte kunna krökas i oväder, och är de då förankrade med ovanstående armeringsjärn kan väl inget hända?
Sen går det ju ut ett antal förankringslinor från stolparna och förtältssidorna. Tänkte byta ut befintliga linor mot kraftigare typ tågvirke. Alla linor fästs i marken med mina armeringsjärn.
Sen är det ju själva markisen som kan ställa till det med fladder, eller i värsta fall slitas sönder om vinden får tag under. Då tänkte jag att om man spänner tre kraftiga lastsäkringsband (sådana som man kan spänna åt med ett vippande handtag) tvärs över markisen på tre ställen, alltså i samma längdriktning som husbilen, borde det ju räcka för att hålla markisen platt nere mot gaveltakstolarna. Frågan är om fästet på husbilens vägg (fästet för gaveltakstolen sitter i markisskenan) håller för ett tryck nedåt, vilket det blir när man spänner åt lastsäkringsbanden?
Skulle det börja snöa kraftigt med blötsnö, räknar vi med att få gå ut och hålla undan markistaket så gott det går från snö, så inte tyget bågnar och till sist spricker.
En ytterligare idé jag har som sista extra säkring, är att köpa en presenning och spänna den över från gavelfot till gavelfot (ej framsidan) under lastsäkringsbanden, för att förhindra att vinden kommer åt och får tag i markisen i glipan mellan gaveltakstolen och markisen, samt att det hindrar snö som yr in i små glipor. Sedan ytterligare två lastsäkringsband som går tvärs över hela förtältet och husbilen, fästade i marken med armeringsjärnen.
Tycker att det borde hålla, men man vet ju inte, det kan ju blåsa rejält i fjällen...
Vad tror ni andra om detta, skulle det fungera?
Skräckscenariot är storm och allt plötsligt bara släpper, hela markisen med alla delar lyfter och viker sig bakåt upp på taket på husbilen och skadar taket, samt att alla metalldelar till markisen kröker sig, tyget slits sönder på markisen och förtältsväggarna:mad:...
Jag bifogar foton på förtältet från i somras samt en skiss på hur jag menar, ursäkta min dåliga ritning, hoppas ni försår vad jag menar!
Kom gärna med synpunkter om detta, undanbeder mig dock förslag på att hyra stuga istället eller låta bli att åka till fjällen...
MVH Annette
 

Bilagor

  • 080714 (7).jpg
    080714 (7).jpg
    165,7 KB · Visningar: 2
  • 080714 (8).jpg
    080714 (8).jpg
    163,4 KB · Visningar: 4
  • skanna0002.jpg
    skanna0002.jpg
    946,5 KB · Visningar: 6

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Använda husbilsförtältet på vintern?

Den konstruksjonen burde holde for normal vind, selv om slitasjen på markisen blir stor. Det som kan være værre er snøen hvis det kommer våt snø sammen med vinden. Jeg ville forsøkt, men vært forbredt på å ta inn det hele ved kraftig vind / snø. Det kan bli vanskelig å få pluggene ned i frossen stenrik bakke, slegge er et nødvendi verktøy og et par ekstra plugger når de blir for skadet...
 
F

F.d. 6535

Guest
Sv: Använda husbilsförtältet på vintern?

Vi vintercampar ofta och skulle aldrig tordas använda markisen vintertid.
Tänk om det börjar toksnöa med tung blötsnö mellan 03.00 o 06-00, då ni knappast är vaken.......kan bli en dyrköpt o otrevlig erfarenhet.

Har även sett skadorna efter att markisen blåst sönder, ingen trevlig syn, jag lovar.

Peter
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Använda husbilsförtältet på vintern?

Hej! Stanna hemma!
Men om du nu skall ut i snöyra , kan du inte fästa markisen i grannens hjul till husbilen !
eller något annat som sitter fast , du kan ju skada taket med dom spännbanden.

Mvh Tore
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Använda husbilsförtältet på vintern?

Hej! Stanna hemma!
Men om du nu skall ut i snöyra , kan du inte fästa markisen i grannens hjul till husbilen !
eller något annat som sitter fast , du kan ju skada taket med dom spännbanden.

Mvh Tore

Hej, att stanna hemma har jag inte tänkt, som jag skrev längst ner i min fråga.
Hur menar du att spännband kan skada taket? Det är ju inga rep, utan platta vävda band av tyg. Menar du att de kan röra sig så de skaver? I så fall kan man ju lägga en bit liggunderlagsmaterial under som skydd. Eller menar du att spännbanden kan göra hål i taket?
MVH Annette
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Använda husbilsförtältet på vintern?

Hej Annette !!

Var skall du fästa spännbanden ?
I takräcket eller i fälgen på andra sidan?
Då ligger spännbandet och grider på taket!
Men ha så mycket lutning på markisen som möjligt ,lägg en lättvikgspressening ovanpå , så glider snön av mycket lättare

Mvh Tore
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Använda husbilsförtältet på vintern?

Hej Annette !!

Var skall du fästa spännbanden ?
I takräcket eller i fälgen på andra sidan?
Då ligger spännbandet och grider på taket!
Men ha så mycket lutning på markisen som möjligt ,lägg en lättvikgspressening ovanpå , så glider snön av mycket lättare

Mvh Tore

Jag hade tänkt att fästa banden i marken på andra sidan bilen i mina hemmagjorda tältpinnar av armeringsjärn som jag beskrivit nedan. Om jag då lägger en bit liggunderlag mellan bandet och kanten på husbilstaket så borde det inte kunna glida eller skava. Jag hade i frågan själv också föreslagit en pressening ovanpå markisen. jag kan inte luta markisen mer än vad vinkeln på gaveltyget är, men det är rätt så bra lutning ändå.

redigerat: ett mindre tillägg
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Använda husbilsförtältet på vintern?

Hej Annette,
Det kan vara av största vikt att lägga sig så man har vinden i ryggen, om du förstår vad jag menar.

Jag förstår precis. Vi står lite in emellan stugorna, de skyddar ju lite. Sen är campingen full av husvagnar med förtält som norrmännen åker till under påsken (det är då vi ska dit).
Förtälten till husvagnarna är visserligen en smartare konstruktion, att man drar in tältet i ett spår som löper från marken upp på väggarna, längs med taket och sen ner igen. Men för övrigt så är det inte de vanliga förtälten så värst mycket kraftigare konstruktioner i, och de står ju uppställda så hela vintern (utan lastsäkringsband...)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Använda husbilsförtältet på vintern?

Vi vintercampar ofta och skulle aldrig tordas använda markisen vintertid.
Tänk om det börjar toksnöa med tung blötsnö mellan 03.00 o 06-00, då ni knappast är vaken.......kan bli en dyrköpt o otrevlig erfarenhet.

Har även sett skadorna efter att markisen blåst sönder, ingen trevlig syn, jag lovar.

Peter

Hade de sönderblåsta markiserna du sett fästs med en liknande konstruktion som min idé?
Då låter det ju inte bra. Om inte, så är det ju just därför jag har denna idé, för att undvika det du säger.
Det är inte så mycket blötsnön jag är orolig för, det är vinden. Blåser det så lägger det sig inte så mycket snö på markisen, om det är blötsnö i vinden. Är det relativt lugnt så lägger sig snön på markisen, men den lär ju inte blåsa sönder.
Har räknat med att ha koll på mängden snö även på natten. Det får man ta isåfall att gå upp några gånger på natten o kolla, om väderleksrapporten utlovat snöfall. Annars kan man nog sova lungt.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Använda husbilsförtältet på vintern?

Jag har ingen erfarenhet av vintercamping, inte heller förtält, bara lite husbilsturistande och lite markisanvändande. Så ta inte det jag skriver här så allvarligt.

Om du använder de två lastförankringsbanden som går över husbilstaket, då hade jag lagt t.ex. liggunderlagsremsor som går hela vägen över taket, inte bara vid kanten (listen) mellan tak och vägg. Listen sticker upp lite ovanför taket och jag tror banden kan "flaxa" runt i blåsten och orsaka oljud samt märke i taket. Att bara lägga liggunderlagsbitar vid kanterna tror jag kan förvärra detta fenomen. Eller tänkte du kanske dra dem över takräcket?

Om jag inte missminner mig så har jag för mig att vi har använt varmt vatten för att tina upp marken något när den varit frusen. Kanske detta även fungerar till fjälls. . .???

Ett fristående förtält kan kanske vara ett alternativ? Bara en idé, har ingen aning om det skulle fungera.

Lycka till!
/David
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Använda husbilsförtältet på vintern?

Det som ofte benyttes med vognene vinterstid er et vinterfortelt som er mye mindre enn de store teltene som benyttes om sommeren, ofte bare 2x2 m og i en sterkere duk enn sommerteltet. Det finnes slike som er beregnet på å stå uten feste i vognen, mulig at et slik kan benyttes sammen med bilen - husker ikke hvor høye de er.

Vindmessig så kan en sikkre markisen bra med lange bånd, en bør sørge for fjæring i ene enden. For å dempe vibrasjonene i spennbåndet så sørg for en vridning av båndet der det er fritt. Ett bånd festes langs med forkanten av markisenog ned i bakken, dette får mesteparten av vindbelastningen og bør forankres meget godt. Om sommeren brukes normalt et vformet jern på 30 til 40 cm lengde og 5 cm bredde som slås ned i bakken, dette holder markisen hvis det ikke bare er sand i bakken - inntil duken i markisen ryker.

Har selv stått med slik forankring ved siden av en vogn med et penta-fortelt hvor forteltet brettet seg over vognen av ett kraftig vindkast. Duken i fronten på penta revnet og dermed så kom det vind i seilet :wink: Bilen rykket ganske kraftig også, men allt holdt.

Jeg tror at så lenge en følger med på hvordan været utvikler seg så kan en markise med vegger tåle minst like mye som et sommerfortelt - men mindre snølast enn et vinterfortelt. Bruk hodet og det meste går bra.

Tror ikke jeg ville brukt båndene over taket på bilen uten at bilen står på støtter. Fjæringen i hjuloppheng og dekk vil føre til slitasje på bånd, markise og bil.

En bør også huske at noe som gir etter litt tåler mer enn det som er helt stivt, så sørg for fjæring på de bånd som benyttes.
 
Toppen