• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Antennkabel kortslutning

F

F.d. 8491

Guest
Har nu fått på en mycket bra Tv-antenn på husbilen. Det är en rundstrålande som heter wing 2.

Hade dock ett problem med antennsladden, mellan förstärkare och TV:en, det sprakade när jag rörde den. Det var en tråd från skärmen som låg nära mittledaren vid kontakten närmast TV:en.

Vid reparation, som jag försökte göra utan att bryta strömmen till förstärkaren, råkade jag kortsluta mellan skärm och mittledare och därefter försvann signalen från antennen.

Är det någon som vet om det finns någon säkring på förstärkaren eller antennen?

Lampan på förstärkaren lyser fortfarande så den har spänning.


Sven-Åke
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Antennkabel kortslutning

Öppna förstärkaren, det finns säkert en säkring där.
Jag förutsätter att du inte ordnade en permanent kortslutning när du grejade med kabeln.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Antennkabel kortslutning

Förstärkaren är bortplockad och jag lägger ut några bilder.

Har testat med ungefär 14 volt in före kretskortet och får 12 volt in i dosan som är förseglad med 2 st lödpunkter.


Vad tror ni kommer jag någon vart genom att avlägsna lödpunkterna och öppna dosan eller behövs speciell kunskap och specialinstrument för att lokalisera felet?

Går det att mäta antennsignalen med vanligt volt och amp. mätare?

Sven-Åke
 

Bilagor

  • DSCF0648.JPG
    DSCF0648.JPG
    644,5 KB · Visningar: 6
  • DSCF0649.JPG
    DSCF0649.JPG
    651,7 KB · Visningar: 6
  • DSCF0650.JPG
    DSCF0650.JPG
    654,6 KB · Visningar: 7

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Antennkabel kortslutning

Hej!
Mät över dioden som sitter längst upp (den ligger) skall spärra åt ett håll om du mäter med en ohm-mätare har en likadan förstärkare framför mig och tror att det är dioden som brunnit upp.Lycka till.
Mvh poolsson
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Antennkabel kortslutning

Hej Poolsson och tack för ditt snabba svar.

Jag har mätt på den lilla svarta runda, ser ut som ett motstånd, och har inte kontakt från något håll så du har säkert rätt.


Det finns dock spänning, 12 volt, efter kretskortet, skulle det vara så om dioden är trasig?


Sven-Åke
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Antennkabel kortslutning

Mät på utgångarna TV1 och TV2, där skall troligen finnas spänning upp till antennen.

Poolsson kan säkert verifiera om det är rätt.

Mvh Lasse
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Antennkabel kortslutning

På Clas Ohlsson kan man beställa 50-4753 FILTER/FÖRST.+KABEL+CIGG.PROPP 90,00
om du tröttnar på felsökning. jag tror att det är transistorn i förstärkaren som gått sönder. ev. kan det vara dioden som matar spänning till transistorn.
MVH. Morgan:twitcy:
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Antennkabel kortslutning

Har du 12 V på ledarna som går från kretskortet så är kretskortet ok.
Du skall ha spänning på mittledaren i kontakten "ant" inte på dom andra.
Har du inte någon spänning där så ligger felet i den blanka lådan som förmodligen inte innehåller mer än ett par transistorer och lite annat krafs.
Ta av locket och fotografera så kan vi kolla vidare.
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Antennkabel kortslutning

Hej!
Hör av dig så kan du få prova med min förstärkare det är ju inte så långt mellan Borlänge och AvestMvh poolsson
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Antennkabel kortslutning

Hej och tack så mycket för hjälpen alla hjälpsamma. Det finns så mycket kunskap här i Husbilsklubben.

Jag har plockat sönder förstärkaren och mätt och tror mig fatta delar av funktionen nu. Eftersom jag inte hittade något påtagligt fel så plockade jag ihop och provade med att koppla in TV:en på nytt och nu är det kanonbild på både Gävle, Borlänge och Västeråssändarna.

Det kan ha varit någon kontakt eller annat glapp som nu är fixat. Har ruskat på kablar och knackat på förstärkaren men bilden är perfekt.

Jag kan rekommender den här antennen som heter Wing 2 och är rundstrålande. Vi hade tidigare en rundstrålande som heter Omni Status 315 och den fungerade inte alls här på vår garageinfart och inte på många andra ställen heller.


Sven-Åke
 
Toppen