• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Anslutning el ställplatser

Lars Rudin

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
35069
Medlemskap
2025
Det skrivs mycket om krav 16A. Jag har hitintills bara sett 10A eller lägre på de ställplatser jag besökt i Sverige, Tyskland och Norge. Vilken erfarenhet har ni?

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Camping som har öppet på vintern och ligger i Mälardalen och uppåt har ofta 16A, det behövs när du skall stå med full elvärme på + lite annat igång i husbilen.

Stod en gång på ett ställe som 10A och det var 20 minus, tur att det var automatsäkring

Lille gubben

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
26731
Medlemskap
2025
10A eller 16A är väl inte så viktigt. Ser ofta inkopplingar från EC kontakt till kablar med endast 0,75 i kabel area.
Är det EC kontakt så sätts det i en liten skarvkabel med stickkontakt och ytterligare en liten skarvkabel vid anslutningen till bilen.
Caravan klubb kräver alltid 3 x 2,5 kvadrat på elanslutningen och inga stickkontakter.
Finns det 16A så behöver du också en kabel som kan föra över den strömstyrkan till bilen.
Rekommenderar att alla som klagar på låg ampere och att säkringar löser ut att köpa 3x2,5 kablar.

Toppen