• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Anslutning av backkamera

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Köpte i höstas av JR Larmcenter en backkamera med display.

Det har inte varit högsta prioritet så jag har först nu kommit till ett stadium där jag behöver hjälp!

Kameran monterad och kabeln till displayen är dragen fram till förarsidan. Displayen monterad, men nu skall den kopplas in

Vi har en FIAT 2,8 från 05!

Först vill jag demontera panelen där säkringarna sitter vid förarsidan. Har fått bort 4 skruvar (sidan, längst ner på sidan, under ,motorhuvsöppnaren och under rattlåsregalaget). Men den är lös men sitter ändå fast.

Var hittar jag slutbulten?

När jag får loss den så kommer säkert nästa problem och det är hur jag lämpligast ansluter 12 V, jord (-polen) och slutligen den som aktiverar kameran vid backning? Där vill jag också ha en separat brytare för att kunna slå på backkameran utan att backen är inlagd!

Det var det hele! Skulle gärna vilja göra det själv, men vill inte sabba något för i så fall är det bättre att en lokal verkstad får fixa slutarbetet!

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Anslutning av backkamera

Det sitter en insexskruv på sidan mot dörren. Sen ska den bara va att lossa. Du här en jordpunkt högt upp till höger innanför panelen. Du kommer säkert att se den. Vid säkringsdosan skall det finnas en kabel som ger ström när backen läggs in. Vet inte färgen nu men du kan få den nästa vecka om du inte finner ut det själv.

Senast ändrad:

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Hej, Ser fram mot det, men insexskruven har jag redan lossat. Det är något upp emot mitten av bilen som håller kvar panelen.

:wideeyed:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Jag tror att det bara är totalt 5 skruvar,sen är det bara plastflikar som skall hålla den kvar.

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Det var 5 skruvar. Den sista satt bakom det lilla prylfacket som sitter till vänster om ratten och som kunde bändas loss med en skruvmejsel.

Så nu är det abra att hitta lämpliga plintar att ansluta enheten till!

Tips?

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Hej Affezell,

Har du kommit på vad färgen är på kabeln. Jag har inte kollat själv, men skall titta efter i veckan.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Jag har en nyare bil men på min är det den vit-röda kabeln på det vänstra övre svarta kontaktdonet som går till säkringskonsollen. Vet inte om det ser likadant ut på din bil.

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Har kollat och inte identifierat kabeln till backljuset. det finns heller ingen säkring som är uppmärkt backljus!

Vilken härva! Jag är inte alltför imponerad av hur elsystemet är uppbyggt.

Lösa kablaroch kontaktdon, men säkringarna är i alla fall prydliga!

På torsdag skall en kille på Mekonomen se om han hittar en lämplig anslutning!

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Hej igen Affezell och tack för din hjälp.

I dag har jag varit hos Mekonomen i Ängelholm och för det facila priset av 360:- kopplade man in backkameran som nu fungerar förträffligt.

Det behövdes ett par man för att kolla både bak och fram samtidigt.

Mycket riktigt som du skrev är det den rödvita kabeln som man skall ansluta för att få spänning vid backning. Den sitter i ett ett svart kontaktdon som har ett större antal kablar anslutna.

Jag tror att vi förkortade arbetstiden och reducerade priset genom din kommentar.

Tack till dig och detta forum!!!!:spinny:

Toppen