• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Annika Dahlqvist

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Hörde ett rykte idag att Doktor Dahlqvist fått diabetes.Någon som vet ? Stefan Ö
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Annika Dahlqvist

Det går många rykten. Det här var ett av dom dummare. Annika Dahlqvist äter LCHF. Då blir man frisk från diabetes typ 2.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Annika Dahlqvist

Håller med,äter själv LCHF och mina värden är på väg åt rätt håll.Blev bara nyfiken om det finns någon sanning i ryktet,träffade en person som känner någon närstående person till Dahlqvist som sa att så var fallet men att det hölls hemligt .Var bara nyfiken om någon annan hört något om detta .Stefan Ö
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Annika Dahlqvist

Vem sjutton är Annika Dahlqvist?

Annika Dahlqvist är den läkare som började ifrågasätta gängse rekommendationer, som saknar vetenskapligt stöd, att man bör undvika fett och äta kolhydratrik mat om man är diabetiker eller för att förebygga hjärt och kärlproblem. Hon blev snabbt utfryst av det sk etablissemanget för om hon hade rätt så har många människor fått felaktiga matrekommendationer och istället förvärrat sin hälsosituation. Hennes tes är helt enkelt att det som bör undvikas är kolhydrater som höjer blodsockret och i sin tur ger upphov till insulinpåslag som ger signal om att lagra undan energidepå. Detta leder till viktökning och ökad risk för diabetes typ 2.
Nu många år senare vet de flesta pålästa i ämnet att hon har rätt, och tom Livsmedelsverket har numera justerat sin sk tallriksmodell med mindre kolhydratintag. Lite kort om vem hon är i detta sammanhang. Jag vet inget om det som påstås i tråden om att hon själv fått diabetes, och så länge ingen vet med säkerhet något om saken är det bäst att inte sprida obekräftade rykten om tredje persons hälsa.
Med vänlig hälsning,
Claes
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Annika Dahlqvist

Inte ska väl husbilsklubbens forum användas till spridning av skvaller o rykten om andra människors eventuella sjukdomar. Tråden borde ha stängts redan efter första inlägget.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Annika Dahlqvist

De multinationella sockerbolagen med CocaCola i spetsen, som har stort inflytande i EU:s livsmedelspolitik, jobbar tydligen inte bara genom lobbyverksamhet i Bryssel utan även med ryktesspridning!

Förmodligen känner de att deras verksamheter börjar hotas på grund av att folk börjar förstå sambandet mellan dagens enorma sockerintag och flera sjukdomar bl.a högt blodtryck, cancer och diabetes (sockersjuka).

Omställningen från sockerberoendet hos allmogen går dock långsamt eftersom sanningens största fiende är folkets oreserverade respekt för auktoriteter!

Jappe
 
Senast ändrad:

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Annika Dahlqvist

Ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattas som att jag sprider rykten.Jag ställde en fråga om ett rykte som jag har förklarat hur jag hört,tyckte det var lämpligt här där det diskuteras mycket hälsa och LCHF . Både frugan och jag äter LCHF och alla värden och vikter är på väg åt rätt håll.Jag hade hoppats på att någon visste hur det här uppkommit för allt man kan ta fram som är positivt med LCHF är bra att ha med sig när man sitter hos läkaren och dom tjatar om att det inte finns några långtgående studier om LCHF fast ens värden är bra .Tror det ligger mycket i Jappes Svar. Stefan Ö
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Annika Dahlqvist

LCHF är däremot intressant att diskutera.

Effekterna av långvarig LCHF-diet råder det delade meningar om bland de "sakkunniga" av döma av när man googlar på ämnet. De delade meningarna härrör sannolikt från avsaknaden av långvariga studier. Då jag inte har något att tillföra så ger jag mig inte in i den debatten.

Att under begränsad period prova dieten har jag däremot egen erfarenhet av och kan därför uttala mig. Provade denna diet under fyra veckors husbilsresa och resultatet blev ~9 % viktnedgång (113,5>103.1). Numera en något mer "normaliserad kost dock med inslag av motion och mer färgprakt på tallriken (grönsaker) och viktnedgången fortsätter dock i makligare takt.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Annika Dahlqvist

Jag vet inte om det verkligen klargjordes någon gång men jag känner Annika Dahlqvist och hon har inte diabetes typ 2. Hon kan givetvis få det, precis som alla andra, men då måste hon äta för mycket kolhydrater vilket jag inte tror att hon kommer att göra :)

Det enda sättet man kan få Diabetes typ 2 på är att äta för mycket kolhydrater nämligen.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Annika Dahlqvist

Jag vet inte om det verkligen klargjordes någon gång men jag känner Annika Dahlqvist och hon har inte diabetes typ 2. Hon kan givetvis få det, precis som alla andra, men då måste hon äta för mycket kolhydrater vilket jag inte tror att hon kommer att göra :)

Det enda sättet man kan få Diabetes typ 2 på är att äta för mycket kolhydrater nämligen.

Föreslår att du frågar doktorn om orsakerna till diabetes typ 2.
Du har nämligen fel om varför man får sjukdomen.

"Varför uppstår typ 2-diabetes?
Diabetes orsakas av en otillräcklig produktion av insulin i bukspottkörteln i kombination med en nedsatt känslighet för insulin hos kroppens celler vilket leder till ett ökat insulinbehov. Vanligen, men inte alltid, orsakas detta av övervikt speciellt i form av bukfetma och bristande fysisk aktivitet."

Även genetiken spelar in.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Annika Dahlqvist

Vad är då orsaken till att man får otillräcklig insulinproduktion, nedsatt insulinkänslighet och övervikt?
Troligen alldeles för mycket kolhydrater i maten.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Annika Dahlqvist

Vad är då orsaken till att man får otillräcklig insulinproduktion, nedsatt insulinkänslighet och övervikt?
Troligen alldeles för mycket kolhydrater i maten.

Eller ärftlighet, sjukdom hormonrubbningar mm mm. Felet med förespråkarna för LCHF är att de verkar tro det finns ett svar. Människokroppen är mer komplicerad än så. Det kan tom vara farligt att bli för fanatisk med vilken diet som helst tom LCHF, delar av kroppen behöver lite kolhydrater också.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Annika Dahlqvist

Diabetes typ 2 är ingen åkomma man "får" i ett nafs, när den diagnosticeras har den sannolikt utvecklats under loppet av 5 år, kanske fler. Den som har diabetes typ 2 och är/var överviktig/fet kan försöka erinra sig när kilona började samla sig ganska oemotståndligt på kroppen. Där någonstans var startpunkten. Sedan finns det ungefär 1 av 5 diabetiker typ 2 som inte har/har haft nämnvärd övervikt, där kan det vara svårare att i efterskott veta när förloppet startade.

Det finns flera hormoner som spelar in när det gäller att reglera blodsockret och åtminstone ett par, insulin och glukagon, tillverkas i direkt anslutning till varandra och har till del motverkande funktioner.

Hormonerna glukagon, adrenalin, kortisol och tillväxthormon har alla förmågan att, via olika mekanismer, höja blodsockret. Det enda som sänker är insulin. Denna osymmetriska fördelning beror nog på att människans tidiga ursprung ligger långt tillbaka i tiden, cirka 2500000 år. Utvecklingen började gå snabbare för cirka 200000 år sedan, men först för cirka 50000 år sedan hade människans konkurrens- och anpassningsförmåga stigit så att hon började sprida sig över världen från "urhemmet" som antas ligga på den afrikanska kontinenten.

Man har (ännu) inte funnit tecken på att man, fram till denna tid, var annat
än jägare, fiskare och samlare. Den som i nutid försöker leva enligt detta mönster upptäcker snart att på merparten av jordens yta och under större delen av året så är andelen kolhydrater i maten oerhört låg. Då evolutionen antas driva på nödvändiga egenskaper är det alltså fördelaktigt att, i en miljö med begränsade kolhydrattillgångar, ha tillgång till 4 olika mekanismer som momentant kan frisätta glukos, blodsocker, även om det totala dagsbehovet för unikt glukosberoende organ ligger under 50g/dag, helt inom kroppens egen glukosproduktion med fett och glykogena proteiner som råvara. Faktum är att inte ens det kolhydratkramande Livsmedelsverket menar att en enda mono-, di- eller polysackarid är essentiell, livsnödvändig att äta.

Insulin har flera roller:
1) Det är anabolt, vävnadsbyggande. Antidopingbyrån WADA klassar insulin som doping, tillåtet enbart för diabetiker.
2) Det nedreglerar produktionen av glukagon som dels stimulerar fettmetabolismen och i samma veva frisätter glukos då den molekyl som binder samman tre fettsyror till en fettmolekyl, glycerol, bryts ner till glukos i levern.
3) Det gynnar fettlagring, dels i fettceller, dels i levern och dels visceralt, i bukhålan. Det är därför diabetiker typ 2 vanligen har bukfetma.
4) Det spärrar fettanvändningen bland annat genom att glukagonet inte är aktivt.
5) Det öppnar GLUT4, insulinberoende glukostransportörer, in i fett- och muskelceller.

Om muskelcellerna av någon anledning inte klarar att använda denna glukos förblir blodsockernivån förhöjd och redan när mängden i hela blodomloppet (5,5-6 liter) på ett varaktigt sätt stiger med så lite som ett par gram börjar man på sikt utveckla klassiska diabetessymtom, synnedsättning/blindhet, känselförlust i fötter, sår under fotsulor och på ben, förlust av kontroll över både övre och nedre magmun. Det förra ger sura uppstötningar och det senare, gastropares, ger ryckvis tömning av maginnehållet ut i tarmen. För en diabetiker typ 1 eller en insulinbehandlad tvåa kan detta bli oerhört besvärligt att hantera. Fler långtidskomplikationer finns.

Eftersom GLUT4 finns i fettceller kommer blodsockret, under de första anonyma åren av diabetesutvecklingen, till stor del att lotsas in i de närmast omättliga fettcellerna. Där finns inga direkta spärrar för glukos, här finns både hjärterum och stjärterum. Under lång tid lever man hyfsad hälsa med en, trots allt ändlig, förmåga att omvandla överflödsglukos till fett.

Nå, åter till evolutionen. Först i och med tillkomsten av organiserade jordbruk för cirka 10000 år sedan började man få en större och inte så säsongsbunden tillgång till mat baserad på kolhydrater. I och med detta började betydelsen av punkt 5 på insulinlistan ovan att öka för att idag med 50-70E% kolhydrater i maten bli så stor att bukspottkörtelns produktionsförmåga av det enda blodsockersänkande hormonet, insulin, onödigt ofta överskrids och ibland lägger av, betacellsutmattning.

Senast då är det någon som upptäcker vad som hänt, man har "fått" diabetes typ 2.

Ovanstående är en starkt förenklad beskrivning av diabetes typ 2, men var och en som själv minns sin egen sjukdomsutveckling kan ju fundera över vad som avviker. Inte alla har nått ens de första stadierna av naturalförloppet som vården ibland kallar de långsiktiga skadorna. Tar man hand om sin diabetes typ 2 genom att undvika blodsockerhöjande mat kan man plana ut försämringarna och i viss mån återvinna en del av hälsan.

Medicinering kan bli oundviklig, men att medicinera för att man älskar t.ex. bröd och pasta är så otaktiskt att klockorna stannar.

/ Erik
 
Senast redigerad av en moderator:
M

MatsFo

Guest
Sv: Annika Dahlqvist

Eller ärftlighet, sjukdom hormonrubbningar mm mm.
delar av kroppen behöver lite kolhydrater också.
Tron att delar av kroppen behöver kolhydrater törs jag lova är helt fel. Det finns väldigt många människor, både från förr och nu som äter helt utan kolhydrater och klarar det alldeles utmärkt, t.o.m. förträffligt. Läs t.ex. "Fat of the Land" av Vilhjalmur Stefansson, den lär man sig oerhört mycket av.

Ärftligheten har nog mer betydelse för hur lätt man kan få olika sjukdomar när man äter fel kost.
Dessutom är det ganska lätt att visa. Du kan ge mig vilken kvinnlig eller manlig diabetes typ 2:a som helst med vilka genetiska predispositioner som helst för diabetes typ 2. Om personen bara äter som jag säger blir de i de flesta fall helt frisk från sin 2:a och i sällsynta fall "bara" väldigt mycket bättre. Man kan tycka det är hur mycket humbug som helst, men det fungerar vareviga gång.

Frågan är nog inte så mycket hur "extrem" man är med vilken
diet, som vad vi människor är gjorda för att äta.
Att vi t.ex. inte är gjorda att äta några mängder kolhydrater tycker jag är ganska självklart då det ganska snabbt förstör våra tänder. Hur skall det fungera om en kost som var bra för kroppen var dåligt för tänderna, känns ganska onaturligt och ologiskt.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Annika Dahlqvist

Tar man hand om sin diabetes typ 2 genom att undvika blodsockerhöjande mat kan man plana ut försämringarna och i viss mån återvinna en del av hälsan.
/ Erik
Hej Erik :)

Jag håller med om allt utom ovanstående. Jag har helt andra och mycket bättre resultat för de många människor jag har hjälpt. Sten Sture som har hjälpt ännu fler än jag har samma erfarenhet.

ha det bra /Mats
 
Toppen