• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ang. Spionprogram på mobilen

F

F.d. 51064

Guest
Tydligen har en del svenskar inkl. mig fått ett sms om att man skulle få något gratis till/från apple OM man klickade på länken.
spamsms.jpg
Jag har själv inte klickat på länken men min son via sitt barn har klickat på länken. Han har en Iphone.
Ni som verkar kunna mer om det här med data och mobiltelefoner, finns det något sätt att göra det ogjort. Något program som tar bort spionprogram på Iphone.
Jag har sökt på nätet men inte hittat något som visar att det går att göra. Annat än att byta telefon, vilket ju är drastiskt med tanke på vad en smartphone kostar.
/Karin
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ang. Spionprogram på mobilen

Rådet för att skydda sig är att ha trådlös teknik som wlan och bluetooth avstängd när de inte behövs.

Om man misstänker att någon har lyckats lägga in ett spionprogram i telefonen kan man alltid återställa den och därefter lägga in alla appar på nytt.
Återställningen går på någon minut.
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Ang. Spionprogram på mobilen

Rådet som du ger är bra men hjälper inte i det här fallet eftersom det kom via sms, då hjälper det ju inte om man har trådlös teknik avstängd eller inte.
Ibland finns det situationer som man inte kan skydda sig från. Det bara händer.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ang. Spionprogram på mobilen

Om du är osäker på om spionprogrammet är installerat, återställ telefonen - finns under inställningar.
Det är snabbt gjort och alla ev. betalappar kan installeras igen utan kostnad.
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Ang. Spionprogram på mobilen

Jag ska informera min son om detta så får han återställa den till ursprunget. Det är lite osäkert om det har installerats eller inte, så då är det bättre att ta det säkra före det osäkra.
Jag själv kastade sms:et så fort det kom. Är det något som man har lärt sig så är det att, låter det för bra, så skippa det. Det hade varit annat om man hade varit med i någon tävling, men ett sms utan förankring det SKRIKER lurendrejeri.
Karin
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Ang. Spionprogram på mobilen

Det där är inte en adress till Apple. Domänen i den där adressn är ph4 och toppdomänen cc. Apples adress heter alltid apple.com
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Sv: Ang. Spionprogram på mobilen

jag och 5 kompisar fick samma sms i söndags, tog bort sm:set på en gång från telefonen
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Ang. Spionprogram på mobilen

Rådet för att skydda sig är att ha trådlös teknik som wlan och bluetooth avstängd när de inte behövs.

Om man misstänker att någon har lyckats lägga in ett spionprogram i telefonen kan man alltid återställa den och därefter lägga in alla appar på nytt.
Återställningen går på någon minut.

Min fru fick SMS-et och har en vanlig telefon. Hon gick in på den stationära datorn och skrev in adressen och öppnade. Hon visade mig och det var inga vinster som apple-användare utan erbjudande om att vara med på auktion på apple-prylar. Frågan är om ev spionprogram då skulle ha kunnat komma in i den datorn. Vi har telias virusskydd och brandvägg på den datorn?
Bengt
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.301
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ang. Spionprogram på mobilen

Om man gör en återställning, går alla data såsom kontakter och kalenderuppgifter förlorade då, samtidigt med alla appar?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ang. Spionprogram på mobilen

Jag har just gjort en återställning och synkning pga att jag skaffat en iPhone 5.
Alla uppgifter i den gamla kom med men lite jobb blev det att få alla 225 apparna sorterade i rätt mappar. Samtidigt kunde jag rensa bort lite onödigt.

Man kan naturligtvis installera apparna manuellt efter återställningen om antalet appar är färre. Apple känner igen användaridentiteten så det blir ingen ny debitering.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Ang. Spionprogram på mobilen

Tydligen inget spionprogram enlig artikel i DN.
Inget spionprogram i bluff-SMS - DN.SE

I artikeln kan man läsa följande: "I så fall måste användaren godkänna att en app installeras, och då funkar det bara på Android och inte på Iphone."
Har man en android krävs det att man aktivt gått in och tillåter installation av appar från okända källor för att det över huvud taget ska gå att installera från något annat än Google Market. Dessutom kvävs godkännande av åtkomstbehörigheter för varje enskild app som ska installeras!
 
Toppen