• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

F

F.d. 2591

Guest
Hej Husbilsvänner.

Jag har en negativ uppfattning om dessa automater som finns på ofta förekommande ställplatser för husbilar. Ta t.e.x. den i Lysekil.

Jag tycker nog de olika kranar och slangar sitter alldeles för nära varandra. Jag har sett hur folk som ska spola sin bärbara toatank, tar fel slang, de tar den slangen som ska användas att fylla färskvatten med.
Likaså toatömmningen,,,där sitter kranen alldeles intill och jag vet att det kan skvätta från tömmningshålet. Jag tycker att dessa servis enheter borde vara lite bättre märkta vad gäller Färskvatten , spillvatten, och tömmning, och att reglagen, ska sitta lite mer avskilda från varandra, för mig blir det då lite mindre risk för att göra fel och det hela blir mer hygieniskt.

He de gott

Stig B
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

Hej Knarrevik

Har ju alltid också en egen slang, men tycker att reglagen sitter på tok för nära. Och att toatömmningen är alldeles för nära , och att det kan och gör, nämnligen skvätter, folk är så olika med sina förehavanden, en del kan ju tömma sin toa på en vanlig toalett, och det märks ej, medan en del sölar ner otroligt mycket.
Stig B
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

Var ligger denna plats i Lysekil?
Det är väl inte någon av de två platser som finns i klubbens ställplatslista.
Kan man stå över natten vid badhuset/gästhamenn vid Släggö?

Hej Husbilsvänner.

Jag har en negativ uppfattning om dessa automater som finns på ofta förekommande ställplatser för husbilar. Ta t.e.x. den i Lysekil.

Jag tycker nog de olika kranar och slangar sitter alldeles för nära varandra. Jag har sett hur folk som ska spola sin bärbara toatank, tar fel slang, de tar den slangen som ska användas att fylla färskvatten med.
Likaså toatömmningen,,,där sitter kranen alldeles intill och jag vet att det kan skvätta från tömmningshålet. Jag tycker att dessa servis enheter borde vara lite bättre märkta vad gäller Färskvatten , spillvatten, och tömmning, och att reglagen, ska sitta lite mer avskilda från varandra, för mig blir det då lite mindre risk för att göra fel och det hela blir mer hygieniskt.

He de gott

Stig B
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

Har använt ett stort antal olika automater på stellplatzer i Tyskland. Där har det alltid varit snyggt. Tyskarna håller stenkoll på tömmningsplatserna. Ofta finns en kort fast slang för sköljning av toakasseten. Att använda någon annan slang än min egen, för fyllning är helt uteslutet.
Ove.G
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

Var ligger denna plats i Lysekil?
Det är väl inte någon av de två platser som finns i klubbens ställplatslista.
Kan man stå över natten vid badhuset/gästhamenn vid Släggö?

Platsen ligger vid fiskhamnen där det finns en automat för färskvatten. Även toaletter och dusch finns men jag vet inte om de är öppna under vintersäsong.

Vid Släggö går det säkert bra att stå så här års.
 
L

Lärkan 321

Guest
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

Fyller aldrig vatten med extern slang.

Använder alltid vår egen alt gäller kannan när det är mindre mängd. Ibland kan man ju i Sverige se slangarna ligga på marken lite hur som helst ... snuskigt och riskabelt. Det ser man dock aldrig i Tyskland där håller man sig med egen utrustning.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

Samma här, vi fyller också på färskvatten med egen slag. Tar som regel aldrig vatten intill en station för tömning. Kollar även (om möjligt) på ställen där man kan se och följa ledningarna för frärskvatten att det finns återsugnadsskydd i anslutning till tappkranen. Speciellt viktigt då det gäller sommarvatten.
V-backen ;)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

de behöver ju inte nödvändigt vara ställplatser,,varför inte en lista med tömningsställen för toa som ändå är bland de viktigaste för en husbilsresenär,, ja tror att vi e många som kan hjälpa till med detta,,i samband med en egen trekammarbrunn e ju inte detta nåra problem,,

ock samtidigt med tömning finns vatten i anslutning till detta,annars kan man ju inte själv tömma ,, ,ja har själv satt upp mej men vet inte var ja ska leta nånstans,,
en klart viktig sak i samband med vårat åkande,,
ja har anmält mej till årsmötet ock vill ha detta som en motion,,

plus våra hemmaplatser som en annan motion,,ha de teddi,,
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

Hej Teddi,
du skulle nog ha läst tråden från början, den handlar inte riktigt om att lista tömningsställen.
Det finns redan ett embryo till en sådan lista. Jag har t.ex. listat alla Trafikverkets tömningsställen som Carnival har konverterat och lagt ut. Kenth håller nog också på med att lista tömningsställen vill jag minnas.
Ha det gott där ni är, idag varmt även här +10 gr.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

hej lars,,var någonstans finner vi dessa listor??ja har letat,,annars hade ja inte lagt de på pränt,,teddi,,
 
F

F.d. 8987

Guest
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

Såhär såg det ut på en husbilsplats vid Gardasjön i somras vid plattan där färskvattenkranen fanns och både gråvatten och toa skulle tömmas.
Slangen var trädd på vredet till vattnet!
Torbjörn
 

Bilagor

  • 20110715.jpg
    20110715.jpg
    146,5 KB · Visningar: 6
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

Ja, se där, uräckligt, men faktum är, det finns massor med grisar även i vår klubb, husbilsklubben .

Stig B.
 

Ewasbarn

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5902
Medlemskap
2024
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

Trafikverket ger ut en RASTPLATSKARTA varje år med all service specificerad. Den kan hämtas på de flesta turistinformationer. Oumbärlig tycker vi.
Hälsningar EWASBARN
 
F

F.d. 55516

Guest
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

Løsningen er som nevt tidligere. En kort slange til toavask, og en lang til vann. kanskje det er vi som bruker dette som må si i fra til eieren?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

hej lars,,var någonstans finner vi dessa listor??ja har letat,,annars hade ja inte lagt de på pränt,,teddi,,

Hej Teddi,
jag kan hålla med att det ibland inte är särskilt lätt att hitta en del nyttiga filer m.m. i vårt "mysforum". De flesta POI-filer som t.ex. Carnival har skapat och konverterat till oss ligger under rubriken "POI till GPS".
Där kan du bl.a. hitta tråden "Rastepladser med latrintömning Sverige GPI/GPC/CSV".
Ha det bra där nere i söder.
V-backen ;)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

hej lars,,ja har pratat med carnival,,ett gott jobb ni har gjort,,sådana viktiga saker som de ändå e med en tanktömning,,
men när tanken e full,,när de trycker på i brallorna?:) vet vi alla vad en poi är?

ja tror inte detta,,på höger sida av hemsidan finns gott om plats,,varför inte lägga in alla tömningsställen där med namnet som sådant för att förenkla för oss alla,,
vi samlar alla tömningsställen på en plats,,kör med poi men också en adress,, samtidigt en undersökning hur många vi är som kan hjälpa till med detta,,

ja själv kan ta hand om andras tanktömning,,i samband med att bilar e på smarholmen kan dom tömma hos mej,,för där går ju inte i dagsläget,men hur skall dom hitta dit??

ock då finns de färskvatten -gråtömning,,, all heder åt erat arbete,,ja kan inte annat än att bli glad,,tillsammanskänslan kommer krypande,dom grundläggande ideerna för en sådan här förening,,tjo-flöjt,,teddi,,
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Angående nya ställplatser med Vatten, toa tömmning, och färskvttenpåfyllning

Teddi

Om du downloader och udpakker denne zip fil kan du finde GPX filer over tömningsplader også i Europa ( dog inta med billed och tekster )

http://www.husbilsklubben.se/forums/t44095/

Filen hedder Hbk EgnaPOI 20 Oktober 2011 GPX CSV: Zipped fil

Du finder den i denne map: Til Teddi.jpg Har du Garmin, downloader du GPI filen istellet, der har du alt også med tekst och billeder på diverse stellpladser
 
Toppen