• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Android tablet Sony S

F

F.d. 52943

Guest
Eftersom vår ASUS börjar ge upp andan investerade vi i en surftablet Sony S Android version 4.0.3. Vitsen med den var bland annat att den har både microUSB anslutning och Micro SD kortplats.Har nu försökt köra den parallellt med den gamla ASUS maskinen under vår Lapplandstur.

Bara när vi har snabb Internetuppkoppling, med Net1 mått mätt, så kan vi surfa på tableten.

Vi använder NET1 D35 router som WIFI i husbilen, och det har funkat med den andra datorn längs hela resan (med undantag för ett ställe ute på Lofoten då det var heldött).

Men tableten har inte velat vara med utom vid några få tillfällen (som just nu i Motala med >2,5Mbit downstream enligt TPTEST) Det är första gången på en hel vecka som det har funkat med tableten.

Ska man acceptera så dålig internetuppkoppling via Tableten? Det är inget fel på routern - både Asusen och Sony tableten säger att kopplingen till Net! routern är utmärkt.

Men tableten hittar bara internet när Net1 routern levererar 2,5 Mbits/sek eller mera. ASUSen funkar oavsett hastighet på förbindelsen..

Någon som förstår vad som skiljer ASUS från Sony Tablet S när det gäller WIFI uppkoppling?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android tablet Sony S

Funkar uppkopplingen med ett simkort i direkt i plattan och vilken hastighet blir det då?

F

F.d. 52943

Guest

Har inget surfsimkort - tänkte köra på wifi via Net1 i husbilen.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag hörde att någon hade problem även med iPad och Net1. Det kanske är något som Lasse har lösning på?

F

F.d. 25168

Guest

Har inget surfsimkort - tänkte köra på wifi via Net1 i husbilen.

Der er flere forum der melder om problemer med netop wifi och sony S :( nedenstående, var nok det jeg ville pröva först:

"It seems it does not like b/g/n mixed mode, but is ok with g/n mixed mode. Maybe the Sony Tablet S does not like 'b'"

Her fra Sony support: Bing oversättelse från engelsk til svensk

Tack för att kontakta Sony stöd.

[SIZE=+0]Jag är ledsen att Wi-Fi-anslutning inte fungerar som förväntat. Eftersom försöker du hämta en stor fil, Det kan ta längre tid att hämta en fil i tabletten. I så fall föreslår jag att du stoppar alla andra program som körs i Tablet PC som det? ll öka hastigheten på processen. Jag har lämnat en länk med information, som manuellt stoppa eller stänga ett program som körs:[/SIZE]

http://www.KB.Sony.com/selfservice/d...nalId=C1024132

Anmärkning: De kan det också ta mer tid, och direktuppspelning, om du försöker ansluta till internet medan du laddar ned en stor fil.

Om anslutningen är återkommande eller kopplar av okänt skäl, Följ dessa felsökningsåtgärder:

[SIZE=+0]1. Stäng av och slå sedan på den Wi-Fi-nätverk. Jag har tillhandahållit en länk med information för anslutning till en Wi-Fi-nätverk:[/SIZE]

http://www.KB.Sony.com/selfservice/d...nalId=C1022958

2. Stäng av tabletten och sedan aktivera den.
3. Återställ den trådlösa routern eller åtkomstpunkten och din kabel eller DSL-modem genom att ta bort och återanslutning strömkälla AC.
4. Ange routern kanal till en manuell inställning i stället för AUTO.
5. Ange routern till g eller n i stället för blandade eller AUTO
6. Inaktivera säkerhet på routern.
[SIZE=+0]7. Nu använda Wi-Fi App brickan. Jag har tillhandahållit en länk med information för felsökning av en trådlös nätverksanslutning använder Wi-Fi Checker-programmet:[/SIZE]

http://www.KB.Sony.com/selfservice/d...nalId=C1022962

[SIZE=+0]8. Ta bort den aktuella nätverket och försök att lägga till den igen. Du kan prova om inrättande av en statisk IP-adress. Följ instruktionerna om du vill ange statiska IP-adressen i Tablet:[/SIZE]
1. Tryck på på Apps i det övre högra hörnet.
2. Klicka på inställningar.
3. Tryck på på trådlösa och nätverk.
4. Knacka Wi-Fi-inställningar.
5. Tryck på och håll det nätverk du vill ändra.
6. Klicka på Ändra nätverk.
7. Kranen på IP inställningar (DHCP).
8. Knacka på Static.
9. Knacka på IP-adress kan du ange den nya statiska IP-adressen och spara.

[SIZE=+0]9. Kontrollera att du har angett korrekt säkerhetsnyckeln. Jag har tillhandahållit en länk med information, som använder en dator för att hitta ett bortglömt lösenord för säkerhet eller lösenfrasen för en trådlös anslutning:[/SIZE]

http://www.KB.Sony.com/selfservice/d...nalId=C1022900

Obs: Det har krävt för att ange "Wi-Fi koppla politiken" som aldrig.

Eftersom tablet körs på 3.2 OS, det finns ingen ytterligare uppdatering tillgänglig för tablet.

[SIZE=+0]Om problemet kvarstår fortfarande utföra en mjuk återställning. Jag har lämnat en annan länk uppgifter att utföra en återställning procedur:[/SIZE]

http://www.KB.Sony.com/selfservice/d...nalId=C1023464

[SIZE=+0]Om problemet fortfarande inte lösa, kan du försöka fabriken data återställning. Steg för fabriken data återställning nämns ovan som länk.[/SIZE]

Anmärkning: En fabrik data återställning förfarandet kommer att radera alla användardata från intern lagring, inbegripet alla extra Google och andra e-postkonton, system- och inställningar, och alla hämtade program eller böcker, rekommenderas det att du säkerhetskopiera alla användardata, till en dator eller till SD kort media före början

F

F.d. 52943

Guest

Har letat lite bland supportfilerna och hittat att Bluetooth och WiFi inte bör vara igång samtidigt - kan ge störningar. Har stängt ner Bluetooth och testar. Verkar funka så här långt. Vi får se om det håller i längden.

F

F.d. 52943

Guest

Mera Androidproblem:
Har satt i ett Simkort från "3" i plattan och anslutit till "3". Jag har aktiverat Dataåtkomst och även provat med Roaming aktiverad.
Under Åtkomstspunktnamn säger den att APN är data.tre.se - för mig låter det som att simkortet ger kontakt med "3".

Ändå finns ingen anslutning till internet.

Simkortet funkar om jag kör det i Huaweistickan via USB till datorn.

Någon Androidkunnig som förstår vad som pågår eller vad som behöver göras?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du kan prøve bredband.tre.se - denne brukes på stickene, fant det for routere.

Toppen