• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Android i kameran

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
image004-600x400.jpg


image006-147x147.jpg


Swedroid:
Så sent som för en vecka sedan presenterade Nikon sin första kamera med Androidsom operativsystem,
idag offentliggjorde Samsung sin första Android-kamera vid namn EK-GC100 – eller Galaxy Camera.
Kameran tar bilder i 16 MPix, har 21X zoom och en bländare på f2.8.
Till skillnad från Nikons dito har Galaxy Camera inte bara WiFi utan även 3G-stöd, den ser ut att ha GPS i en video från PhoneDog.

Skärmen är 4,8″ stor och har väl tilltagen upplösning på 1280×720, något som alltid är trevligt att se.
Skärmtekniken som används är LCD, vilket låter vettigt då de fortfarande är bättre än OLED när man befinner sig utomhus.

Kameran har som förväntat tillgång till Play Store och kan därmed ladda ner mängder av appar.
Tillsammans med Dropbox skickar Samsung med 50 GB lagringsutrymme online, men först lagras korten lokalt och då på ett microSD-kort som självklart är utbytbart.
De har även gett kameran röststyrning, så att man kan säga till kameran att zooma och ta foton.
Som grädde på moset kör kameran den senaste versionen av Android – 4.1.

Priset förväntas landa på 5000 kronor när det kommer till svenska butiker under Oktober månad.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Android i kameran

Ett bra tillvägagångssätt / tiltag - men kan inte användas som en vanlig mobiltelefon /radio/MP3/seriös GPS.
Det blir en dag så att du inte behöver en hel del utrustning i fickorna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android i kameran

Ett bra tillvägagångssätt / tiltag - men kan inte användas som en vanlig mobiltelefon /radio/MP3/seriös GPS.

Vanliga röstsamtal funkar nog inte men däremot samtal över Internet (Viber, Rebtel, Skype m.fl.) .

Om den har inbyggt GPS-chip kommer den att fungera utmärkt som navigator med en bra navigeringsapp (Sygic, Navigon m.fl.).

Radio- och musikappar finns 13 på dussinet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Android i kameran

Et par av tidningarna som har fått ta på kameraet bekrefter GPS og remote viewfinder via WIFI til andre Galaxy enheter (muligens andre Androider), automatisk overføring av bilder til de andre enhetene i området ble også vist.

Telefoni er ikke hverken bekreftet elle direkte avvist, eneste kommentar er at den ville bli klumpete som telefon.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Android i kameran

Hur länge skulle det har med 250 MB / månad ?
Mån GPS kan upptäcka 1-meters skillnad etc. - Det måste vara en vandrare eller GeoCash användning.
Jag undrar var microfonen existerar?
Men det blir nog bättre. :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android i kameran

Hur länge skulle det har med 250 MB / månad ?
Mån GPS kan upptäcka 1-meters skillnad etc. - Det måste vara en vandrare eller GeoCash användning. Jag undrar var microfonen existerar? Men det blir nog bättre. :)

Jag förstår inte riktigt vad du menar med 250 MB/månad och GPS 1 meters skillnad? Den har både A-GPS och GLONASS.

Eftersom den har röststyrning har den naturligtvis mikrofon! Om några år kommer all telefoni gå över IP.

Jag tycker det är en spännande utveckling, en pryl istället för flera.

Här finns mer att läsa:
Plåta med Android i Galaxy Camera - PC för Alla

Samsung presenterar Galaxy-kamera - Mobil.se

Samsung Mobile Press
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Android i kameran

Jag förstår inte riktigt vad du menar :med 250 MB/månad och GPS 1 meters skillnad?[/url]
en abonnemangstyp i Danmark.

1 meter noggenhet behövs samt fler beräkninger som jag VET inta er möjlig för aGPS - endast Garmin typ etc.
Nej heller inte AutoRoute trots sina 12 satelitter.

...........Jag tycker det är en spännande utveckling, en pryl istället för flera.

:msn_photo::msn_thumbup:

Efter premiären av smartphones för 6/7 år sedan, för min del :msn_weird::sleep:
så för nu :wall:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Android i kameran

Ledsen om användbar inte passar dig, eller något annat ändamål
Men jag har försökt GPS på iPhone, Samsung Galaxy S2 och Nokia - skrattretande i precision - den mest korrekta jag sett är 5 meter efter et par minuter.
Och de har ingen riktig anslutning i avlägsna områden.
Försök bara det skit i norra Sverige.
Förutom mycket användning av Internet-kartor.:rolleyes:
Om de finns.

Jag har aldrig sett någon GeoCashing respekterat för sådan användning - försöka förklara för någon seriös - du gör bort dig.
Glöm det.:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android i kameran

Men jag har försökt GPS på iPhone, Samsung Galaxy S2 och Nokia - skrattretande i precision - den mest korrekta jag sett är 5 meter efter et par minuter.

Även Garmin har 5 meters precision på sina navigatorer. GLONASS kommer att få 2,5 meters precision men har andra nackdelar.

Galaxy Camera har båda systemen, idag finns inget bättre för civilt bruk vad jag vet.

Jag har själv lagt några GEO-cachar i min närhet och ännu har ingen klagat på att de är svåra att hitta pga dålig GPS-precision.

PS! Om det är i norra Sverige eller någon annan stans på jordklotet spelar ingen roll såvida satelliterna inte ramlat ned, det trodde jag att du visste.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Android i kameran

Bredo og Anders kan dere slutte med krangelen!

Angående nøyaktighete på GPS tillater jeg meg å klippe fra Smithsonian Institute:

<<< Sitat start
GPS Accuracy
The accuracy of a position determined with GPS depends on the type of receiver. Most hand-held GPS units have about 10-20 meter accuracy. Other types of receivers use a method called Differential GPS (DGPS) to obtain much higher accuracy. DGPS requires an additional receiver fixed at a known location nearby. Observations made by the stationary receiver are used to correct positions recorded by the roving units, producing an accuracy greater than 1 meter.

When the system was created, timing errors were inserted into GPS transmissions to limit the accuracy of non-military GPS receivers to about 100 meters. This part of GPS operations, called Selective Availability, was eliminated in May 2000.

<<<< Sitat slutt

For å oppnå best mulig presisjon må en GPS først stå på med god sikt i flere timer slik at alle bakgrunnstabellene blir oppdatert. Før dette vet en ikke nøyaktig bane for hver enkelt satellitt.

Om en tar en GPS mottaker som ikke har vært i bruk på noen mnd og slår på denne tar det nesten ett døgn før den er ferdig oppdatert. Dette er samme sak for Garmin og Smart-telefoner, problemet med telefonen er at det er enkelt å slå av GPS mottaket for å spare strøm. AGPS med sin triangulering gir en mye grøvere grid enn GPS kan gjøre, men er i gang på meget kort tid.

Har prøvd med en telefon å slå på GPS mottaket og la den ligge i ro med signal og tracking i over ett døgn - den startet med en stor feilvisning, mange hundre meter. Etter en halv time var den innefor 10m og deretter sirklet den seg inn mot rett posisjon - grader med 6 desimaler og ingen endring etter ca ett døgn. Står du ute på en åpen slette i et område med bra 3g dekning så ser det ut til at AGPS gir en god plassering - dårlig dekning gir tilsvarende dårlig plassering. Radioskygger flytter fiks punktet så like ved hus og biler ville ikke jeg stole på AGPS alene.

Om GPS prosessoren har oppdaterte tabeller blir fiksen god i løpet av sekunder fra den ser minst 4 satellitter. Ved flere satellitter blir det statistisk justering av posisjonen ut fra de forskjellige kombinasjoner.

Teoretisk kunne AGPS gå over til å bli DGPS når tabeller og signaler er gode, men jeg har ikke sett dette spesifisert.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Android i kameran

OK så du behöver för att få jobbet att hålla din "GPS" på armlängds avstånd - bågarmen - pekar ut - hur långt? - Svarstid på 2 sekunder!
Det är serios Garmin GPS under 4000, -redan i 2001 - smartphones ha-ha.

Om jag har att berätta om en attraktion i naturen genom ett foto till denna nøjatighed vara av stor betydelse.
Om jag måste mäta mina promenader, bör det inte vara med tusentals felaktigheter i 5 meter = 2,5 till 5 km.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Android i kameran

Tack för ping-pong tävling Anders från Knarrevik.
:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android i kameran

Om jag måste mäta mina promenader, bör det inte vara med tusentals felaktigheter i 5 meter = 2,5 till 5 km.

Till och med när jag befinner mig inomhus hittar satelliterna (GPS) mig med knappt 1 meters avvikelse!

PS! Jag slog på en gammal Android som inte varit påslagen på någon månad och där blev avvikelsen ca 5 meter och efter 1 minut mindre än 1 meter.

photo-712555.jpg


När GPS-mottagaren startar upp tar den hjälp av information som sänds ut i mobilradionätet för att då få en ungefärlig position om var den befinner sig och kan då söka enbart efter vissa satelliter, vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden.

A-GPS används alltså inte efter att satelliterna hittats.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Android i kameran

Hej Knarrevik!

Väntar på ditt svar om Statoils europeiska diesel om den kommer till oss
på västkusten.

Bosse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Android i kameran

Ytterligare komplettering: D:et i DGPS är en fast punkt i terrängen, noga positionerad. Denna positionen sänd via standard radionät och därför är en DPGS-mottagare kompletterad med en "radio"-mottagare, utöver satellitmottagning.
SirfIII-modulen i dagens GPS-mottagare är vida överlägsen de tidigare och brukar inte använda sig av DGPS, såvida man inte behöver centimeterprecition
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android i kameran

Det verkar som om Samsungs Galaxy Camera även funkar som telefon.

508811-camera-white-09.streams_desktop_medium.jpg


Samsungs Galaxy Camera är halv telefon, halv peka-och-skjutkamera.

Samsungs Galaxy kamera är kanske inte det första Androidkameran på marknaden (Nikons S800c tillkännagavs förra veckan)
men Samsung tar begreppet längre med en 4G-anslutning och en baksida som är omöjlig att skilja från en smart telefon.

Rykten om kamera-telefonen började cirkulera tidigare i veckan men tillkännagavs inte förrän på onsdagen under Samsungs presskonferens på IFA Tech-mässan i Berlin.
Det är väldigt mycket en kamera med telefonfunktioner till skillnad från telefon med kamerafunktion som iPhone 4S och Nokia Pureview 808.

508812-camera-white-17.streams_desktop_small.jpg


Kameradelen består av en överraskande lång 21x zoom som är en ganska ljusstark F/2.8 med vidvinkel från 23 mm, den har ett profilerat grepp och en kombinerad avtryckare och zoomknapp.
Den har 16-megapixel 2/3-inch sensor till bilderna, vilket är ungefärlig standard för en kompaktkamera.
Designen är tilltalande minimal, och detta understryks av det faktum att den bakre panelen inte har några knappar alls - som på Android-telefoner, alla reglage finns på skärmen.

Telefonen fungerar mer eller mindre som en vanlig kraftfull smartphone och delar många funktioner med Samsungs flaggskepp Galaxy S III, 4,8-tums 720p skärm, 1,4 GHz processor och GPS bland annat.

Naturligtvis kan man ladda ner "Angry Birds", använda den som navigator, kontrollera sin e-post och allt det där, men Samsung har även en robust kameraapp med ett antal icke-standardinställningar.
Man kan ändra exponering, välja intressanta fotolägen och effekter, förhandsgranska och redigera bilder med hjälp av pekskärmen.

Inte bara det, Galaxykameran har SIM-kort och kan ansluta till mobilt nätverk (3G och 4G) samt WiFi .
Det innebär att man enkelt kan ladda upp sina bilder till sajter som Flickr, Facebook och Instagram och den kan konfigureras till att automatiskt säkerhetskopiera bilderna till Samsungs eller Googles molntjänst.
Lagring av bilder sker på Micro SD upp till 32GB.

Enheten kommer att börja säljas senare i år, bl.a. av mobiloperatörer.
Detta tyder på, precis som med smartphones att Galaxy Camera kommer att subventioneras av mobiloperatörer och säljas med abonnemang.
Priset beräknas bli i storleksklass med smarta telefoner.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Android i kameran

img_share_01.jpg


Skjut och dela i realtid
Med Galaxy Camera kan man dela med sig av sina foton på samma gång man tar dem med kommandot Dela Shot och Wi-Fi Direct.

Det gör att man kan dela sina bilder med upp till 8 andra Wi-Fi Direct-enheter inom räckhåll. Det fungerar som en dröm. Eller spara dem direkt i molnet.

Man kan också mejla bilder för att uppdatera sina bloggar eller till Facebook, Twitter eller andra sociala media.

Eller varför inte skapa inlägg med text och bild direkt till HBK:s forum?
 
Toppen