• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Andras husbilar alltid så rena!

F

F.d. 29775

Guest
Hej

När vi är ute och resar i Europa (och Sverige) så kommer alla andra husbilar alltid in så fina och nyputsade och glänsar - men vår egen ser ut som f.... efter alla mil med damm och dylikt och helt svart fram av alla insekter - även om den var helt nyputsad och ren innan vi startade!

Bare en undren - hur gör ni - kör max 50 Km/t och alltid på rena väger:wink:?
Tar gärna emot alla vink:p:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

Jag hade vaxat hela husbilen utom taket , när vaxet tog slut (Autosmart).
Hade läst om Armor All Shield som skulle vara bra för just insekter och harts etc från träd (vi skulle stå under träd i Kroatien).
Taket och fronten (ej front på alkov) vaxades med Armor all shield.
Hemma efter 600mil så det tog ca 30 min att få fronten på alkoven ren från insekter (fast den var vaxad med Autosmart), fronten på bilen tog marginellt längre än en vanlig tvätt. Taket var lika lätt det att få rent.

Efter resan ner till Frankrike spolade jag bara av fronten med vatten, nästan alla insekter for av direkt.
Slutsats:Armor All Shield kanske inte vinner glanstestet, men extremt lätt att lägga på, konsistens som hudkräm, läggs på med medföljande svamp, torkas av direkt (blöt) med medföljande microfiberduk, svarta plastdetaljer blir inte vita.

Peter :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

Jag har endast tvättat vår husbil med såpvatten och sköljt av den med rent vatten. Ingen som helst annan behandling, ser efter fyra år ut som nyvaxad.

När den blir nersmutsad av vägdamm och flygfän så försvinner det vi den första regnskuren, alternativ att jag spolar av den med vatten vid någon mack eller liknande när tillfälle ges.

Efter någon tid blir det en ny omgång med såpvatten.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

Hej

När vi är ute och resar i Europa (och Sverige) så kommer alla andra husbilar alltid in så fina och nyputsade och glänsar - men vår egen ser ut som f.... efter alla mil med damm och dylikt och helt svart fram av alla insekter - även om den var helt nyputsad och ren innan vi startade!



Tar gärna emot alla vink:p:

Förstår vad du menar. Det är vid resor, inte när man kommer hem, som de största bekymren med uppsnyggning av skitig bil uppstår.
Vi står nästan uteslutande på ställplatser eller fricampar.
Jag har med mig två st tvättsvampar monterade på långt handtag, den ena köpt på Biltema, och brukar, när det ser för jäkligt ut, ta en hink vatten och tvätta med dom.
Det går, med några vattenbyten, riktigt bra att få bilen ren. Om fronten är full med insekter brukar jag använda ett lösningsmedel för det.
Det är naturligtvis en fördel om bilen är bra polerad och vaxad.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

När jag (frugan) och Tomas (och Iveta) kom fram till campingarna och ställplatserna så när stolarna var ute så kom putstrasorna fram .
När flugorna knappt torkat och bränt in så går det lätt att få bort dom .
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

Jag skaffade en sådan här från Jula för 79 spänn, tyvärr har jag inte ännu använt den på resa, enbart hemma.

Teleskopisk tvättborste
Utrustad med snabbkoppling för vattenslang

Underlättar biltvättningen!
Längst ut på teleskopskaftet, som har snabbkopplingsanslutning för vattenslang, återfinns en skonsam och utbytbar mikrofiberduk. Mått: L1650 mm. Färg: Grön/vit.

image.jpg
 

annhab

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Linköping
HBK-Nr
12210
Medlemskap
2024
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

Vår bil är alltid skitig när vi reser långt! Har också undrat hur en del kan se så rena ut!
Anne
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

Kan det vara så att fler & fler inser fördelen med Volvo Lastbilskort?
Det går då bra att tvätta bilen i de flesta Volvo LV anläggningar 7/24!

(Via kortet även ok rabatt på diesel. Där har jag som anställd, 94öre...)


Ser fler & fler husbilar på Borås Bil Lastvagnars tvättanläggning.
Man kan se ev. tvättkö läget på följande: webkamera

Mvh. Magnus
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

Jag tror att:
dom inte kör med sina bilar
dom kör bara på asfalt och fint väder.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

Mikael, fråga mig någon gång var jag står så kan du komma dit.
Jag garanterar dig att du inte behöver skämmas om du står bredvid mig!

Fast jag ska nog åka till Jula och köpa en sån där kvast jag också, så att jag når de sista decimetrarna närmast taket. :) såpan är redan inköpt!

mvh jocke
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

Klart att bilen ska va skitig när man är ute på långresa
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

Kan garantera,det är den bäste kvast man kan använda till husbilen,har haft den nu i två år.

Ingrid:p:
 

tombyske

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

Som norrlänning och uppväxt med prickar av mygg och knott, vill jag tipsa om att använda vatten från naturen, tex Byskeälven. Rätt pH-värde löser lättare upp smutsen från insekter. Är bilen eller hojen riktigt insmord av insekter, blötlägger jag papper som jag klär fronten med, duschar på lite vatten allt eftersom för att hålla papperet fuktigt och låta vattnet jobba. Själva tvätten gör jag med såpvatten.

:mcride: 2727 tombyske
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Andras husbilar alltid så rena!

Såpvatten är det bästa sättet att ta bort insekter, löser väl upp proteinet.
 
Toppen