• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Analog / Digital

F

F.d. 58882

Guest
I den HB som vi hämtade hem från Holland finns det en Oyster IV analog parabolanläggning. Jag skulle vilja använda denna till en av mina Viasat-mottagare som är digitala, är detta möjligt eller är det bara att plocka ner & kassera?

Bennie

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
Sv: Analog / Digital

Utan att vara expert så måste ju huvudet gå att byta till digital LNB.
Sen kan väl du koppla in vilken mottagare du vill. Är den motorstyrd så får man kolla så att mottagaren är förbered för motorstyrning.

F

F.d. 58882

Guest

Tackar. Ja, den är motorstyrd så det sitter en styrbox intill TV'n i bilen samt en analog NOKIA-box. Man kanske bara skulle byta ut den analoga mottagaren mot en digital & se vad som händer? Det jag funderar på vad det är som är digitalt mer än LNB'n.

Bennie

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Oyster IV är väl digital :confused:

Jag har en gammal Oyster nymonterad 2005, jag får in de flesta kanalerna i mitt Canal Digital-abbonemang, fick CA-modul och kort från CD, samt var tvungen att uppdatera Oysterboxen, hittade allt på Updates | RMC en

Hur du ska få igång Viasat vet inte jag, men säkert nån annan här, Knut är en hejare på Oyster :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Varför inte prata med JR, dom brukar ha bra ordning på sådant här? Kan vara värt det även om det kostar några kronor?

F

F.d. 58882

Guest

Ja, du har rätt & jag har försökt att ringa JR. Problemet är att dom inte behagar svara. Jag har varit nr. 6 i kön i ungefär en timma. Har du ett bättre nummer än 031-7950304?

Bennie

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jo, dom har nog mycket nu, skicka ett mail och be dom ringa när dom kan? :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Bennsan varför vill du använda en Viasat-mottagare till Oyster?

Oyster-mottagaren är väl vida överlägsen en Viasat-mottagare :confused:

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025

Du kopplar Viasat boxen till oystermottagaren som en Av utrustning.
Har Viasat boxen avstängd. Låter oystermottagaren hitta Astra 4 och att den låser på en kodad Viasat kanal. Då startar du Viasat boxen och ställer in oystermottagaren på Av,
Så får du bild. Byter sedan kanaler Viasat bokens fjärr.
Mvh
Bengt
Som någon har nämnt Jr är duktiga på att koppla och fixa det åt dig.

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025

De flesta "analoga" mikrovågshuvud eller LNB fungerar även digitalt, så prova först eller anlita någon parabolservice för koll. Åtminstone om de är efter 2000.
Det beror på mikrovågshuvudets kvalitet och inget annat.
Conny J

F

F.d. 58882

Guest

För att kunna se Viasat, Viasat är inte lika snälla som Cmore och säljer någon Ca modul.
Då måste du ha en 12 v Viasat box för att se.

Javisst, det var ju så jag menade i inledningen. Dom digitala Viasatboxar är 12Volts så det skulle ju passa fint om det fungerar. Jag har tagit några kort hur det ser ut, TV'n som var en 15"s tjock-TV har fått pension.

Bennie

Bilagor

• 100_3505[1].JPG
    100_3505[1].JPG
    1,2 MB · Visningar: 5
  • 100_3511[1].JPG
    100_3511[1].JPG
    2 MB · Visningar: 9

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den digitale Oyster tok over rundt 2002, etter det er det ikke levert analoge. Men lenge før det gikk de over til universal lnb som takler digital mottak. Den analoge kontrolleren klarer ikke å finne rene digitale satelitter. Det fantes i noen år et ombyggings kit fra analog til digital til redusert pris, jeg gjorde den gangen noen ombygginger. Anlegg fra før 2000 kan ha annen kabelstamme, men for de siste analoge er en ombygging fortsatt enkel. En trenger en ny kontroller boks - om det er Viasat som er viktig velg en Vision boks, ellers så kan en benytte de helt nye Oyster Digital HD Europa boksene som med en Conax CAM og Canal Digital kort kan ta inn alle kanaler som en har i sitt CD abo.

Toppen